69 725 läst ·
1 093 svar
70k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Finns några. Ex.A Argastesnickaren skrev:
Mercedes före EQS bygger helt på en bensin/diesel. EQV bygger fortfarande på en V-klass.
BMW före iX, utom i3 och i8 är moddade bensin/diesel.
Mini Electric bygger på en vanlig Mini.
Smart före #1.
Även Volvo byggde väl EX40 på XC40?
Ex40: 2040kg
https://www.volvocars.com/se/cars/ex40-electric/specifications/
Xc40: 1688kg
https://www.volvocars.com/se/cars/xc40/specifications/
Skillnad 21%
https://www.volvocars.com/se/cars/ex40-electric/specifications/
Xc40: 1688kg
https://www.volvocars.com/se/cars/xc40/specifications/
Skillnad 21%
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nu har jag tittat lite närmare på länken det stämmer inte helt med vad du säger, även om det finns lite av en sanning. Först och främst är det skillnad på median och medel, sen kan man inte dra slutsatsen att en elbil väger 40% mer än motsvarande fossilbil. Om vi på elbilsidan bara har nyare bilar, medelstorlek och stora bilar så säger det sig självt att medelvikt och medianvikt blir högre än för fossilbilar som också har äldre och mindre bilar.L Lars48 skrev:
Vi kan titta på några modeller där det är mer motsvariga bilar:
VW Up (tjänstevikt)
Elbil: 1235 kg
Bensin: 1002 kg
VW Golf (tjänstevikt)
Elbil: 1615 kg
Bensin: 1410 kg
Peugeut 2008 (tjänstevikt)
Elbil: 1623
Diesel: 1280 kg
Bilarna ovan hittade jag till salu som begagnade av årsmodell 2021. Visst är det viktskillnad, ingen förnekar det, men i mina ögon ser det inte ut som några 40%. Att det skulle vara farligare att framföra elbilarna för att de skulle vara svårare att hantera pga högre vikt har jag väldigt svårt att tro på. En Volvo XC60 av samma årsmodell hittar jag med en tjänstevikt på 1771 kg med bensin och 1950 kg med diesel. De måste ju vara fullständigt livsfarliga!
Ja, det finns problem med elbilar, men när man börjar slira på sanningen på det här viset blir det rätt tydligt att problemet inte är något annat än en egen aversion mot elbilar.
Ingen har väl påstått att EN elbil väger 40% mer än motsvarande bränslebil? Lars48 har såvitt jag kan se hela tiden sagt "i genomsnitt". Och med ett genomsnitt så finns det såklart enskilda bilar som är både över och under genomsnittet. Genomsnitt är genomsnitt, det behöver inte finnas en enda bil som väger exakt som som genomsnittet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Men det blir ju skevt när elbilarna dels är nyare, en nyare bil väger mer än en äldre. Dels är elbilarna oftare av de större klasserna, som därmed också väger mer.N Nerre skrev:Ingen har väl påstått att EN elbil väger 40% mer än motsvarande bränslebil? Lars48 har såvitt jag kan se hela tiden sagt "i genomsnitt". Och med ett genomsnitt så finns det såklart enskilda bilar som är både över och under genomsnittet. Genomsnitt är genomsnitt, det behöver inte finnas en enda bil som väger exakt som som genomsnittet.
Därmed blir att använda genomsnittet över hela bilflottan kass, utan man behöver ta hänsyn till fordonsklass och årsmodell.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Nej, Lars48 skrev "i snitt". Men visst, han nämnde också motsvarande, och det kanske han får förklara vad han menade med.Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag också läst artikel som Lars48 länkar till, och där står det såvitt jag ser att den genomsnittliga elbilen är tyngre än motsvarande genomsnittlig bensinbil, MEN elbilen är lättare än motsvarande genomsnittlig SUV.
Så om du börjar ta SUVar som exempel på att elbilar inte väger mer än motsvarande bensinbil så bevisar du bara det artikeln säger.
SUVar är tyngst, sen kommer elbilar, och bensin/diesel är lättast.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Det jag påstår står svart på vitt.N Nerre skrev:
Obegripligt att du försöker låtsas som om det inte är det som är poängen. Att det därtill är i snitt är självklart; ingen seriös diskussion om sånt här utgår från enstaka fall.L Lars48 skrev:
Däremot tar en seriös diskussion upp om grupperna med bilar är jämförbara, vilket grupperna elbilar och avgasbilar av olika ovan diskuterade skäl inte är, varför motsvarande rimligen används i ordets egentliga betydelse, inte överfört till att gälla ”alla”.
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Va?! Är SUV inte ett drivmedel? 🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja så står det men när man läser hur man kommit fram till det så tolkar jag det som att man har helt enkelt tittat i fordonsregistret och klassificerat bilar som antingen elbil, SUV eller övrigt.N Nerre skrev:Nej, Lars48 skrev "i snitt". Men visst, han nämnde också motsvarande, och det kanske han får förklara vad han menade med.
Nu har jag också läst artikel som Lars48 länkar till, och där står det såvitt jag ser att den genomsnittliga elbilen är tyngre än motsvarande genomsnittlig bensinbil, MEN elbilen är lättare än motsvarande genomsnittlig SUV.
Om 90% av bilarna i klass övrigt är småbilar och småbilar saknas i klassen elbilar så blir givetvis resultat att el ilar är mycket tyngre.
Ingen förnekar att elbilar är tyngre, det vet alla. Det vi inte köper att de är 40% tyngre än motsvarande bil.
Personligen köper jag inte heller att en tyngre bil automatiskt är farligare och svårare att hantera.
Man jämför motsvarande bilar och ser snabbt att elvarianten väger mer, men inte 40% merN Nerre skrev:
Jag tycker uppdelningen är märklig.N Nerre skrev:
En SUV har en (eller flera) motor(er), el, bensin eller diesel.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Och eldrivna SUV? 😉