25 637 läst ·
231 svar
26k läst
231 svar
Elbil eller behålla bensinare?
Ja husvagn begränsar val av bil helt klart. Men en bil som kostar 3-4k/mån är väl en ganska liten bil eller? Tycker tesla modell y är en lagom storlek men då pratar vi helt andra summor.S Styrman_jansson skrev:
Det blir en liten bil. Jag åker en större kombi och med hyfsad dragvikt ger nypris som börjar runt 800" för elbil och leasing inte aktuellt för oss.M m@nge skrev:
Och den mindre bilen blir och ointressant att byta pga mångfallt högre kostnad idag.
Är dåligt insatt i leasing, som privatperson alltså.
Går in på teslas sida och bygger ihop en bil. En som privat leasing och en privat avbetalning.
Men vad händer efter 36 månader? Jag har ju vid varianten privat avbetalning lagt ut 170k vid första köptillfället, när jag sen efter 36 månader väljer att antingen ta ut en ny tesla, behöver jag fortsätta betala avbetalningen eller ska mer kontanter in? Oavsett kommer skuldberget bli enormt efter några byten. Eller är det ngt jag inte riktigt förstått rätt?
Går in på teslas sida och bygger ihop en bil. En som privat leasing och en privat avbetalning.
Men vad händer efter 36 månader? Jag har ju vid varianten privat avbetalning lagt ut 170k vid första köptillfället, när jag sen efter 36 månader väljer att antingen ta ut en ny tesla, behöver jag fortsätta betala avbetalningen eller ska mer kontanter in? Oavsett kommer skuldberget bli enormt efter några byten. Eller är det ngt jag inte riktigt förstått rätt?
Måste man ha 2 bilar så är en bra början att köpa en mindre elbil 200k+ jag kör en BMW i3s. Service 2000kr vartannat år,360kr i skatt, 480kr helförsäkrad. Går dryga 20 mil på sommaren och kanske 13-14 mil på vintern. Frugan kör en dyrare longrange MY.
Har du en bil för 200k+ och kör 35mil/år?H Hhallden skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Ja om man vill maximera batteriets livslängd så skall man försöka hålla laddningen under ca 50% så lång tid som möjligtH Harald Blåtumme skrev:
Jag har 5,5 mil till jobbet enkel. Vid 50% laddning blir räckvidden enligt bilen 27mil.
Är det ofta du kör över 27mil per dag? Hur får du ihop din livsekvation om du sitter i bilen så mycket varje dag?
Det är alltså inget problem att ladda mer om man behöver. Det är tiden som bilen står med hög laddning man skall försöka minimera.
Tesla är väldigt otydliga. Efter 36månader kommer det finnas en slutskuld.M m@nge skrev:Är dåligt insatt i leasing, som privatperson alltså.
Går in på teslas sida och bygger ihop en bil. En som privat leasing och en privat avbetalning.
Men vad händer efter 36 månader? Jag har ju vid varianten privat avbetalning lagt ut 170k vid första köptillfället, när jag sen efter 36 månader väljer att antingen ta ut en ny tesla, behöver jag fortsätta betala avbetalningen eller ska mer kontanter in? Oavsett kommer skuldberget bli enormt efter några byten. Eller är det ngt jag inte riktigt förstått rätt?
TM3 kostar 497990.- Det du betalarr vid privatavbetalning är ränta plus amortering på lånet ner till det uppskattatde värdet på bilen efter 3 år.
När tre år har gått skall du i teorin kunna sälja bilen utan att behöva lägga ut något imellan.
Om det blir så eller inte bestämmer marknaden. Antingen säljer du bilen för mer och får tillbaka pengar eller för mindre och får lägga imellan. Ett tredje alternativ att du betalar själv och behåller bilen.
Suzuki är tydligare
Billån Suzuki finansiering via avbetalning baseras på 30% kontantinsats med rörlig ränta för närvarande 7,89% och en avbetalningstid på 36 månader. Kontantinsatsen baseras på 30% av bilens värde samt eventuella tillbehörs värde. 3 månaders fritt låneskydd ingår. 50% restskuld. Exempel effektivränta 8,82% vid köp av bil för 272.900 kr. Effektivräntan kan komma att variera beroende på bilens pris och baseras på aktuell räntekostnad samt uppläggningsavgift, med 695:-, samt 60:- för aviavgift och e-faktura eller 39:- för autogiro. Månadskostnaden bygger på kontantpriset. Lokala avvikelser kan förekomma.
Redigerat:
Finns inte (ren elbil), har en V90CC och likvärdig finns idag inte utifrån mitt krav på kombistorlek och dragvikt. Finns elbilsmodeller som skulle kunna vara alternativ från 800" och uppåt.I Ironside skrev:
Att dra husvagn längre sträckor är vad jag ser som elbilars största akilleshäl. Om det är viktigt så skulle jag valt något annat.A AndersS skrev:
För allt annat hade jag valt el. Släp till och från byggvaruhus eller till tippen är inga problem.
Jag har en Volvo V70 och en Tesla Model 3 men tar Teslan på långresor då den lastar mer.


