Gjorde om dräneringen under våren och fick då investera i en pumpbrunn för att få upp vattnet till befintlig dagvattenanslutning mot kommunala nätet.

I brunnskitet ingick en vanlig IP65-kopplingsdosa för anslutning enligt bild.

pumpbrunn.jpg

Pumpens kabel hade dock stickpropp och jag kan tycka att det skulle vara smidigt att behålla den för att enkelt kunna koppla ur pumpen vid rengöring/vinterförvaring.

Är det rimligt att sätta ett uttag (t.ex. Schneider Aqua Stark) högst upp inne i en brunn? Magkänslan säger nja.

Någon som har andra tips kring installationen? Egen jordfelsbrytare för pumpen etc?

Uttag i den miljön känns helt fel. Där blir kondens, och ev. rinnande vatten över uttaget, jag antar att locket inte är jättetätt. och ett uttag, även om det är klassat IP44, håller ingen IP klass överhuvudtaget när en kontakt sitter i.

Kan man inte sätta uttaget med något skydd runt på utsidan med en liten ränna så kabeln inte blir klämd? Eller blir det för lågt för bestämmelserna?
Förresten så sticker väl inte brunnen upp så mycket ut marken.
Det här inlägget känns nu fånigt att skicka eftersom det antagligen inte gör varken från eller till men det bjuder jag på. :)

hempularen skrev:
Uttag i den miljön känns helt fel. Där blir kondens, och ev. rinnande vatten över uttaget, jag antar att locket inte är jättetätt. och ett uttag, även om det är klassat IP44, håller ingen IP klass överhuvudtaget när en kontakt sitter i.
Sant. Jag får klippa stickproppen och göra enligt bilden.

Inkommande el får bryta igenom brunnen (med förskruvning om det går) en bit under kopplingsdosan och ansluta genom dosans membran i underkant.

Brunnen sticker inte upp ur marken något utan avslutas med brunnslock i gjutjärn i samma nivå som gräsmattan som rullas ut på lördag. Tänkte få elen klar innan dess.

Tror knappt det behövs en förskruvning där kabeln går igenom brunnen, det spelar ingen roll som det skulle läcka in lite vatten.

Däremot skulle jag personligen skaffa en dosa med förskruvningar i stället för membran. Detta dels med tanke på fukten, dels för att pumpkabeln behöver dragavlastas.

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.