Illustration av en husutbyggnad med stora glaspartier i söderläge och en person stående inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Har sökt på denna golvvärmefråga utan att få svar...

Vi ska bygga ut vårt hus från -89 med ca 36 kvm. I vårt befintliga hus har vi fjärrvärme och vattenradiatorer. Systemet fungerar men cirkulationspump och växlare börjar nog bli lite gamla. Jag vill därför inte att tillbyggnaden ska belasta detta system och valet för värme står därför mellan elektrisk golvvärme med el-slinga och ett vattenburet system (Termotech 2kW) där en elpatron värmer och en cirkulationspump cirkulerar vattnet. Ett separat system alltså. Offerten från VVS för det sistnämnda systemet ligger på 64000 kr (då ingår även en nu radiator i vårt nuvarande vardagsrum) så gissningsvis 55000 kr. En vanlig el-slinga torde vara betydligt billigare att installera. Kan tilläggas att tillbyggnaden ligger i söderläge med stora glaspartier så värmen kommer nog enbart användas kallaste tiden på året. Dessutom kommer värmen sprida sig lätt mellan hus och tillbyggnad.

Till mina frågor:
- Är det skillnad i driftkostnad på dessa system? Båda värms ju med el.
- Erfarenheter av Termotechs system? Driftsäkerhet?
-Hur hade ni resonerat kring valet mellan dessa system???

Tack för era synpunkter!

N Nybyggt torp skrev:
[bild]
Hej!

Har sökt på denna golvvärmefråga utan att få svar...

Vi ska bygga ut vårt hus från -89 med ca 36 kvm. I vårt befintliga hus har vi fjärrvärme och vattenradiatorer. Systemet fungerar men cirkulationspump och växlare börjar nog bli lite gamla. Jag vill därför inte att tillbyggnaden ska belasta detta system och valet för värme står därför mellan elektrisk golvvärme med el-slinga och ett vattenburet system (Termotech 2kW) där en elpatron värmer och en cirkulationspump cirkulerar vattnet. Ett separat system alltså. Offerten från VVS för det sistnämnda systemet ligger på 64000 kr (då ingår även en nu radiator i vårt nuvarande vardagsrum) så gissningsvis 55000 kr. En vanlig el-slinga torde vara betydligt billigare att installera. Kan tilläggas att tillbyggnaden ligger i söderläge med stora glaspartier så värmen kommer nog enbart användas kallaste tiden på året. Dessutom kommer värmen sprida sig lätt mellan hus och tillbyggnad.

Till mina frågor:
- Är det skillnad i driftkostnad på dessa system? Båda värms ju med el.
- Erfarenheter av Termotechs system? Driftsäkerhet?
-Hur hade ni resonerat kring valet mellan dessa system???

Tack för era synpunkter!
Elvärmen kommer nig till och med bli billigare. I Vattensystemet har du förluster i cirkulationspumpen. Däremot ger ju vatten en möjlighet att bygga på det gamla som kanske är mer energieffektivt. Har ni någon värmepump där? Kan ni inte komplettera en ny cirkulationspump på det systemet bi har? Om det är praktiskt omöjligt att koppla på det gamla, både nu och i framtiden, välj El.

• Gilla
Nybyggt torp
  • Laddar…
Förlusterna i cirkulationspumpen blir också värme.
Det är ingen skillnad i driftkostnad om man värmer golvet direkt med el eller med elvärmt vatten. Största fördelen med vattenburen värme är att man kan välja i princip vilken värmekälla som helst. Lägger ni elslingor så är ni bundna till vad elpriset blir i framtiden och jag är inte så övertygad om att det kommer att bli billigare.

• Gilla
Nybyggt torp
  • Laddar…
Med stora fönsterpartier låter det dyrt att värma upp.
Vad bwtalar ni för fjärrvärmen?
Koppla en slang på befintligt system och lägg pengarna ni sparar på en ny fjärrvärmecentral om det behövs.

• Gilla
Nybyggt torp
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ingen skillnad i driftkostnad om man värmer golvet direkt med el eller med elvärmt vatten. Största fördelen med vattenburen värme är att man kan välja i princip vilken värmekälla som helst. Lägger ni elslingor så är ni bundna till vad elpriset blir i framtiden och jag är inte så övertygad om att det kommer att bli billigare.
useless useless skrev:
Bara förlusten i pumpens verkningsgrad som blir värme. Så om om pumpen har 85% verkningsgrad så blir 15% värmeförlust som kan tillgodoräknas huset. Resten går åt att mumpa vatten och ger ingen värme. Så med en pump på 70w (vilket ts har (märkeffekt, 0,32a) så blir det en del elkostnad på ett år. Utslaget på ett hus så är förbrukning på en circpump försumbar. Men på ett enda litet rum slår det rätt mycket. Jag hade då hellre försökt få till en push som byggs på det befintliga systemet om det finns värmepump vill säga, annars gör det ingen större skillnad där heller.

• Gilla
Nybyggt torp
  • Laddar…
36 m2 ytterligare bostadsyta är inte mycket. Man måste utgår ifrån att när ni nu bygger ut att det görs med rejäl tjock värmeisolering och bra fönster med låga värmeförluster. Att lägga vattenslingor i golvet är nog bra för framtida behov. Då har ni framtida möjlighet att koppla in värme där, även om ni nu först inte skulle göra det.

Man tänker att 36 m2 nytt välisolerad bostadyta som tillkommmer på en litet mindre välisolerad befintlig bostadsyta på gisningsvis 150 m2, borde inte öka värmebehovet så värst mycket, säg kanske 10 - 15 %.
Inget nämns om huset befinner sig i norraste Norrland eller i Ystad.

Varför inte lägga golvvärmeslingor för vattenburen värme i golvet, men nu först inte använda dem, utan helt sonika montera en luft-luftvärmepump i nya utbyggnaden? Billigt och bra, ger även kyla på sommaren om ni vill. "Stora glaspartier" då tänker man blir varmt på vår och sommaren. Då får ni framtida möjlighet att värma med golvvärmeslingorna om ni skulle vilja. T.ex. När det blir dags om något år att byta fjärrvärmeväxlaren och fjärrvärme-cirkulationspumpen och ni då ändå måste göra ingrepp i fjärrvärmesystemet.

En tanke är också om ni skulle vilja befria er från kommunens fjärrvärme. De kanske kommer att tok-höja taxan, det vet man aldrig. Man är ganska utlämnad när man endast har en enda värmekälla, som styrs av främmande part som man inte kan påverka. Jag tänker att ni kanske ska överväga luft-vatten-värmepump, dvs värme tas ur utomhusluften och matas till ett vattenburet värmesystem. Då sänker ni era uppvärmningskostnader för hela huset + utbyggnaden. Det vattenburna värmesystemet har ni redan, men de befintliga vatten-radiatorerna kanske måste bytas till sådana med något större värmeavgivande yta(men de behöver fysiskt inte bli större) för att kompensera för den lägre framledningstemperaturen som en luft-vatten-värmepump jobbar med.

Gött mos. Goa gubbar, tack för kaffet.

Redigerat:
  • Gilla
Nybyggt torp
  • Laddar…
Tack för era svar! Vårt nuvarande fjärrvärmesystemet bygger tydligen på en undercentral i området så vattnet i gatan går in i våra radiatorer och sedan vidare till grannen (som jag förstått det!). Vi har vidare ett ett-rör-system - som jag förstår det så betyder det att allt vatten går genom samtliga påslagna radiatorer (seriekopplat istället för parallkopplat?). Vi har funderat på att på sikt komplettera med en luft-luft-värmepump då det på sommaren här i skånskt söderläge ibland blir varmt. Ett stort skärmtak kommer dock ge bra skugga i tillbyggnaden. Tror ni en elslinga håller bättre än vattensystemet? Lägger in en bild på vår växlare/cirkulationspump också. Värmesystemets växlare och cirkulationspump monterade på vägg, med synliga rör och mätutrustning.
Skapa konto
En cirkulationspump ansluten till rörledningar, troligen en del av ett fjärrvärmesystem.
Skapa konto

Någon varmvattenberedare syns ej på fotot. Hur bereds varmvattnet?
En liten värmeväxlare(stor som en skokartong) silverfärgad syns däremot, uppe till vänster.

Jag hade kört på alternativet med vattenslingor med separat pump. Vill du inte koppla in till huvudsystemet nu, så använd separat elpatron. När du sedan uppgraderar huvudhuset så kombinerar du dem.
Tycker det vore synd att inte kunna köra på den billigare fjärrvärmen i långa loppet

nikorasu,
Trådstartaren har ingen nämnt om fjärrvärmetariffen. Hur känner du till om hans fjärrvärme-tariff är billig eller ej?

A Arnodt skrev:
nikorasu,
Trådstartaren har ingen nämnt om fjärrvärmetariffen. Hur känner du till om hans fjärrvärme-tariff är billig eller ej?
Poängen är väl inte om den är billigare (än el) idag, utan att ha ett system som kan matas av antingen fjärrvärmen eller elpatron om detta skulle vara billigare i framtiden. Eller annan källa för den sakens skull.

Jag antar för övrigt att fjärrvärme är billigare för TS idag, för i annat fall hade han satt en elpatron för att värma huvudhuset.

Makes sense?

M mojjen skrev:
Bara förlusten i pumpens verkningsgrad som blir värme. Så om om pumpen har 85% verkningsgrad så blir 15% värmeförlust som kan tillgodoräknas huset. Resten går åt att mumpa vatten och ger ingen värme. Så med en pump på 70w (vilket ts har (märkeffekt, 0,32a) så blir det en del elkostnad på ett år. Utslaget på ett hus så är förbrukning på en circpump försumbar. Men på ett enda litet rum slår det rätt mycket. Jag hade då hellre försökt få till en push som byggs på det befintliga systemet om det finns värmepump vill säga, annars gör det ingen större skillnad där heller.
Intressant resonemang... Vad händer med resterande 85? Jag vill nog bestämt hävda att de blir värme de med... Som ledningsförluster i rören...

Men själv hade jag också satsat på vattenburet för att om inte annat kunnat koppla ihop det i framtiden!

• Gilla
JSten
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Intressant resonemang... Vad händer med resterande 85? Jag vill nog bestämt hävda att de blir värme de med... Som ledningsförluster i rören...

Men själv hade jag också satsat på vattenburet för att om inte annat kunnat koppla ihop det i framtiden!
rörelseenergi. Hade du lyckats både pumpa vatten och vörma så hade du löst världsproblemen, evighetsmaskin, ta ut mer energi än vad som tillförs. I detta fall rörelseenergi för att pumpa vatten + friktion (soillvärmen)= totalt tillförd energi. Gissningsvis är verkningsgraden 75-90%. (Tänk på bilen. Värmen i kupen får du av pga motorns dåliga verkningsgrad. Hörde för ett tag sen att man bla fick problem med nya dieselbilar att få ut värme vintertid då de var för effektiva ich inte gav tillräckligt ned spillvärme. Gjorde att bla volvo installerade dieselvärmare som bara användes under drift.

Går det att få fram en ledning till pannrummet och installera en schuntpump till på det systemet så hade jag inte tvekat. Du sparar ganska mycket pengar på att inte köpa thermosystemet, som du kan lägga på det. Om det däremot byggnadstekniskt är svårt att dra dit rör så hade jag kört el i badrumsgolvet, då du sannolikt aldrig kommer kunna koppla på det på vattensystemet. Luft/luft ör bra för övrig yta och A/C. Men du vill fortfarande ha varma golv i badrummet.

I Ingenjör Jesper skrev:

du har nog till stor del rätt i att rörelsenergin omvandlas till termisk energi. Tänkte inte på att även rörelsenergin tillgörd inom samma rum. Mitt exempel med bilen bygger ju på att den överförda energin hamnar i gatan, typ. Sen ör ju dock risken att spillvärmen inte hannar riktigt där man behöver den, men det är en annan fråga...

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.