Hej!

har elburen golvvärme i båda våra badrum på neder/övervåningen. På ovanvåningen har vi också el radiator. Hade ni valt det som värmekälla eller stängt av och kört golvvärme? Badrummet är ca 7-8 m2.

Vad är det för värmekälla i övrigt i huset?

Fördelen med golvvärme är att man kan hålla liiite lägre rumstemperatur utan att det känns kallt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Fördelen med golvvärme är att man kan hålla liiite lägre rumstemperatur utan att det känns kallt.
Men visst blir de ökade förlusterna större än besparingen på sänkt temperatur?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Direktverkande el är alltid direktverkande el, det blir ingen större skillnad. Bäst effekt får man om man sänker värmen rejält och låter dörrarna till badrummet stå öppna så att den billigare värmekälla ni använder i resten av huset värmer även badrummen.

Beror förståss också på vad det är som värmer resten av huset.

Demmpa Demmpa skrev:

Direktverkande el dessvärre! Luftvärmepump på nederplan som värmer i princip hela nedervåningen ensamt.

S Solimelo skrev:
Direktverkande el dessvärre! Luftvärmepump på nederplan som värmer i princip hela nedervåningen ensamt.
Låt då luftvärmepumpen jobba så mycket som möjligt, och dra ner på den direktverkande så mycket som möjligt. Vi har ungefär samma situation. Vi har ett litet element på uppe på lilla toaletten (3 dörrar emellan, så dit når inte luftvärmepumpen), låg effekt på elementet i köket, men inget mer utöver luftvärmepumpen. Golvvärmen i badrummet nere är inte på, istället står dörren öppen. Sedan blir det ju varmt om man badar, duschar eller tvättar.

Anna_H Anna_H skrev:
Låt då luftvärmepumpen jobba så mycket som möjligt, och dra ner på den direktverkande så mycket som möjligt. Vi har ungefär samma situation. Vi har ett litet element på uppe på lilla toaletten (3 dörrar emellan, så dit når inte luftvärmepumpen), låg effekt på elementet i köket, men inget mer utöver luftvärmepumpen. Golvvärmen i badrummet nere är inte på, istället står dörren öppen. Sedan blir det ju varmt om man badar, duschar eller tvättar.
Ok jag förstår. Vi har 1,5 plans hus så värmepumpen når inte alls upp tyvärr. Men nedervåningen klarar sig helt, ett element på ett ”kontor” står på lite då det blir väldigt kallt annars. Där behöver vi vara en del. Har inget igång i badrummet på nederplan, duschar i princip endast uppe. Dock vet jag inte om det är dumt att det blir kallt (16-17 grader) där.

På ovanvåningen måste vi ha på element, där står ett i ena sonens rum på 21 grader, det andra i ”allrummet” och så har vi öppen dörr till vårt sovrum. Dock ändå kallt, runt 18 grader där uppe. Badrummet där uppe har vi ett element på, det var dock endast 18 grader där såg jag nu så skruvade upp lite för att nå 20 vilket jag hört ska vara lagom för undvika fuktskador. Där duschar vi.

Vet inte riktigt vad mer vi kan göra, därav jag tänkte om golvvärme är att föredra i badrummet istället för elementet.

BirgitS
S Solimelo skrev:
ock vet jag inte om det är dumt att det blir kallt (16-17 grader) där.
16 grader brukar försäkringsbolagen ange som lägsta temperatur så det ska ju gå bra.
S Solimelo skrev:
Badrummet där uppe har vi ett element på, det var dock endast 18 grader där såg jag nu så skruvade upp lite för att nå 20 vilket jag hört ska vara lagom för undvika fuktskador.
Det viktiga är att det inte blir för hög luftfuktighet. Då kan man t.ex. se om imman på spegeln försvinner inom 10-15 minuter och gör den det så behöver man inte höja temperaturen. Det ska inte heller bli kvarvarande kondens på ett fönster. Ett sätt att hålla nere luftfuktigheten är att lämna dörren öppen efter duschen.
S Solimelo skrev:
Vet inte riktigt vad mer vi kan göra, därav jag tänkte om golvvärme är att föredra i badrummet istället för elementet.
Är det ett fönster i badrummet?
Är i så fall elementet under fönstret?

Vi har 1,5-plan så det funkar bra med luftvärmepumpen. Tidigare satt den i trappan, då värmdes egentligen bara övervåningen, men nu sitter den över ytterdörren, då värmer den bottenvåningen också. Stänger till sovrummen på dagarna så att de inte värms upp så mycket utan håller 16-18 grader högst.

Så det låter som om vi har ungefär samma, men du tycker det är kallt när det är längre än 21 grader och jag tycker att 18 är okej.

BirgitS BirgitS skrev:
16 grader brukar försäkringsbolagen ange som lägsta temperatur så det ska ju gå bra.

Det viktiga är att det inte blir för hög luftfuktighet. Då kan man t.ex. se om imman på spegeln försvinner inom 10-15 minuter och gör den det så behöver man inte höja temperaturen. Det ska inte heller bli kvarvarande kondens på ett fönster. Ett sätt att hålla nere luftfuktigheten är att lämna dörren öppen efter duschen.

Är det ett fönster i badrummet?
Är i så fall elementet under fönstret?
Tack för info! Ska försöka hålla runt 18 grader o badrummet.

ja elementet sitter under fönstret.

Anna_H Anna_H skrev:
Vi har 1,5-plan så det funkar bra med luftvärmepumpen. Tidigare satt den i trappan, då värmdes egentligen bara övervåningen, men nu sitter den över ytterdörren, då värmer den bottenvåningen också. Stänger till sovrummen på dagarna så att de inte värms upp så mycket utan håller 16-18 grader högst.

Så det låter som om vi har ungefär samma, men du tycker det är kallt när det är längre än 21 grader och jag tycker att 18 är okej.
Ok, ja eller vi kan ju klä på oss. Men lite svårt med småbarn varav det ena kryper mycket.

Jaha, du får alltså upp värme från pumpen till ovanvåningen? Vart är trappan upp från ytterdörren?

Bättre värme med golvvärme i badrum tycker jag, kostnaderna borde vara snarlika så inget man behöver oroa sig för eller räkna på.

BirgitS
S Solimelo skrev:
ja elementet sitter under fönstret.
I och med att det är ett fönster så kanske elementvärme gör att det inte känns som kalldrag från fönstret.

Du kanske får experimentera lite om det är golv- eller radiatorvärme som känns bäst vid samma rumstemperatur. En del tycker att de kan ha en lägre rumstemperatur om det är golvvärme i stället för radiator men å andra sidan om det då känns som kalldrag från fönstret.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bättre värme med golvvärme i badrum tycker jag, kostnaderna borde vara snarlika så inget man behöver oroa sig för eller räkna på.
Jo men golvvärmen kan vara förrädisk skön och lura plånboken.
Många vill ju ha varma golv så att det känns och då rullar kronorna snabbt iväg.
Så det gäller ju att ha koll på termostaten och hur den funkar.

• Gilla
Solimelo och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja verkligen skönt med inte iskalla golv.. just det jag funderar på. Men då behöver jag inte bry mig att det drar iväg iallafall. Har vridbart reglage på väggen där man kan ställa graderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.