2 517 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
El - Någon som kan rekomendera ngt bolag?
Vi har precis köpt hus som vi skall flytta in i 29 oktober.
Där har vi pelletsbrännare, men behöver ju också el. Har någon någon som ni kan rekomendera? Det lönar väl sig att kolla runt lite? Är det bra elpriser för tillfället? På hur många år bör man binda?
Aldrig binda mer än ett år!!!
Jag omsatte avtalet just nu och valet föll på Tranås energi som har ett lite annorlunda upplägg på en avtalsvariant. Man handlar på sommaren och låser sedan i 14 månader. Det blev billigast just nu (ett par veckor sedan). 31.9 SEK per kwh (ex straffskatt etc) vill jag minnas att det blev. Start i november.
Kolla pricerunner och konsumentverket för att hitta den billigaste leverantörer för ettårsavtal.
Traditionellt är det bättre att omsätta avtalet på sommaren, men iår har det varit torka så sommarpriset har inte varit så lågt som det brukar vara. Jag kommer nu få brytpunkten på julafton men är inte så bekymrad för det - extrakostnaden för att köra rörligt ett halvår är försumbar.
Jag omsatte avtalet just nu och valet föll på Tranås energi som har ett lite annorlunda upplägg på en avtalsvariant. Man handlar på sommaren och låser sedan i 14 månader. Det blev billigast just nu (ett par veckor sedan). 31.9 SEK per kwh (ex straffskatt etc) vill jag minnas att det blev. Start i november.
Kolla pricerunner och konsumentverket för att hitta den billigaste leverantörer för ettårsavtal.
Traditionellt är det bättre att omsätta avtalet på sommaren, men iår har det varit torka så sommarpriset har inte varit så lågt som det brukar vara. Jag kommer nu få brytpunkten på julafton men är inte så bekymrad för det - extrakostnaden för att köra rörligt ett halvår är försumbar.
Hmmmm, något säger mig att elen kommer att bli ännu dyrare. Läs dagens aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,542398,00.html
Vi band på 3 år förra året på 29,8 öre (exkl skatter och annat skit). Inte vet jag om vi gjorde rätt eller fel.... just nu ångrar vi oss inte iaf
Vi band på 3 år förra året på 29,8 öre (exkl skatter och annat skit). Inte vet jag om vi gjorde rätt eller fel.... just nu ångrar vi oss inte iaf
Jag har svårt att tro att el-priset sjunker de närmaste åren bland annat med tanke på att Barsebäck klappar igen inom ett år. (fast finsk kärnkraft är kanske både billigare och säkrare ;D )
Så jag binder nu på 3 år till 30,50 och saknar mitt gamla 3-årsavtal på 23 öre Kwh
Rätt eller fel, det får väl visa sig.
Så jag binder nu på 3 år till 30,50 och saknar mitt gamla 3-årsavtal på 23 öre Kwh
Rätt eller fel, det får väl visa sig.
Fasen, det här med elpriset börjar att likna bank räntan då man ofta hör uttalanden såsom "bäst att binda nu,priset kommer att gå upp snart" m.m.
Hmmm, ännu en sak att oroa sej över......
Bara mina reflektioner över ämnet och inget att hänga upp sej på.
Kalsipper
Hmmm, ännu en sak att oroa sej över......
Bara mina reflektioner över ämnet och inget att hänga upp sej på.
Kalsipper
Det kan bli dyrt. Jag gjorde själv en tabbe som märktes förförra vintern. Det var när det rörliga priset klättrade upp på över 1:-/kwh. Det blev 2 tunga varannanmånadsbetalningar, en på knappt 10000:- och en annan på 7000:- innan priserna gick ner till mer normalt igen.MathiasS skrev:
Hade då 2 hus som jag sommaren innan trodde allt var färdigbundet på. Dock hade jag glömt att skicka in det ena avtalet, givetvis på det huset vi bodde i och förbrukade mest el i. Det andra huset blev bundet på 23 öre/kwh och är dags att binda om i maj-månad igen.
Klicka här för att svara