AnneFi
På motsatt sida av rummet från badkar och dusch.
Kan mäta när jag kommer hem men jag kan gissa på två meter ifrån.

Antar att du har 2400 takhöjd och att de sitter uppe vid tak också?

Du kan nog sova lugnt.

AnneFi
Det är just det som är problemet. Vi har bara 2 M i takhöjd :(
Vi kan ju inte ändra det men kan man säkra upp det?

Är du 2 meter från duschhuvudet så är du ändå i oklassat område. Då blir det en bedömningsfråga

Blir väggarna så fuktiga att det bildas vattendroppar på de när ni duschar? Skyddas grupperna i badrummet av jordfelsbrytare?

AnneFi
Nej de blir aldrig så fuktigt utanför duschväggarna. över badkaret blir det klart men inte på andra väggar än just där badkaret står. Eftersom badrummet är i källaren och ingen ser oss så harvi dörren öppen.
Vi har jordfelsbrytare på allt.
Vi har inte dragit eleln själv så jag blev helt chokad när jag fick höra att det var fel.

AnneFi
Alltså badrummet är inte skyddat separat utan hela centralen är det.

Det kvittar, funkar lika bra (ur säkerhetssynpunkt iaf).

Se till att ha bra ventilation så ska det inte vara några problem och helt godkänt enligt gälllande standard

Första inlägget stod det att det var efter diskussion med en bekant.

Jag tror att det var så att tidigare så var vanliga kopplingsdosor med lock otillåtna i badrum oavsett hur långt från dusch etc. de var.

Det kan vara det din bekanta kommer ihåg.

AnneFi
Ja det var en bekant som påpekade att det var fel.
Tänk så har vi vanliga kopplingsdosor.
Nu stör det mig mest. Det var min sambo som bilade upp spåren så det hade ju bara varit med jobb för honom att vända ut dom. Snyggare hade varit också.

Allt över 2250 mm över tak är oklassat... Då kan man allså ha helt vanliga spottar i taket i badrummet över badkaret om man ska dra det till sin spets då...?

Om man gör bedömningen att det går, ja. Det är lite luddigt

Nej inte nödvändigtsvis. Man skall göra en lämplighetsbedömmning från fall till fall. Dvs du får svårt att hitta en elektriker som går med på att montera på det viset.

Titta bara på svaret som Rickard ger här ovan, kopplingsdosorna är OK OM det finns bra ventilation i badrummet. Finns det inte det så är det alltså risk för kondens och då skärper man kravet på kapslingsklass. Tyvärr så räcker det inte att läsa vad som står i regelverket.

När det gäller spottar över dusch eller badkar så handlar kravet mycket om risken för glassplitter om lampan sprängs pga vattenbegjutning. En IP44 skyddad spot skall ha lampan skyddad mot vatten så att den inte kan sprängas.

Edit Rickard han före.

Ditt svar var ju dock lite utförligare :)

Det står ju i standarden Rikard refererar till att område 3 har tagits bort. Varför fortsätter man då att så tydligt måttsätta område 2 ? Borde inte resten av badrummet då tillhöra område 2 ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.