Jag har en Fluke, det vet jag, men om min kan mäta kapacitens vet jag inte, men får kolla där hemma sen.
Kondingen: Det går ut två sladdar i ena änden som går till "rotorn" och en gängad sak i andra änden (som känns som den borde sitta nånstans ... eller något sitta där men gör det inte).
Ska jag mäta mellan de två sladdarna?
Och få ut något F-värde, som ska stämma med det som eventuellt står på komponenten - eller finns det något OK/ej OK värde man ska titta efter?
Kondingen: Det går ut två sladdar i ena änden som går till "rotorn" och en gängad sak i andra änden (som känns som den borde sitta nånstans ... eller något sitta där men gör det inte).
Ska jag mäta mellan de två sladdarna?
Och få ut något F-värde, som ska stämma med det som eventuellt står på komponenten - eller finns det något OK/ej OK värde man ska titta efter?
Tror det är B&D GR389 som klipparen heter och har hittat reservdelslistan i alla fall.
Dock ingen info om själva kondensatorns egenskaper, mer än att den inte säljs längre.
Men ska se om det står något läsbart på min kondensator ... (enligt kondensator-bilden ovan så står det 18uF, men vet inte om det är en "generell" bild)
PS: Och nu när man läst på lite så är det jag trodde var en intorkad snigel marinerad i gräs-bös på kondensatorn kanske är en läcka - för det har jag läst inte är bra
.
Dock ingen info om själva kondensatorns egenskaper, mer än att den inte säljs längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ska se om det står något läsbart på min kondensator ... (enligt kondensator-bilden ovan så står det 18uF, men vet inte om det är en "generell" bild)
PS: Och nu när man läst på lite så är det jag trodde var en intorkad snigel marinerad i gräs-bös på kondensatorn kanske är en läcka - för det har jag läst inte är bra
Redigerat:
Kan nog stämma, bilderna brukar visa den faktiska komponenten. Och startkondensatorer är rätt generiska delar, så du kan säkerligen få tag på nåt som passar även om originalreservdelen utgått. Troligen mycket billigare dessutom.Bronken skrev:
Har kört mycket med en snarlik modell och tycker att det är riktigt trevlig klippare i all sin enkelhet.
OK, om vi då utgår från att det ska vara 18uF och 450V (ska förstås kolla om det går att se på min), så kan man välja fritt, eller är det krångligare än så?
Startkondensator säger du - är det det? Inte motorkondensator då (kanske är samma sak?!)
Startkondensator säger du - är det det? Inte motorkondensator då (kanske är samma sak?!)
Ja, nu var jag lite slarvig där. Motorkondensator är väl samlingsnamnet, och därunder skiljer man på start- och driftkondensatorer. Och CBB60 är uppenbarligen en driftkondensator (som inte kopplas ur efter start), så det är en sådan, 18 uF och med lämplig formfaktor du behöver.Bronken skrev:
Klicka här för att svara