Bronken
Hej igen.
Har fått en elklippare (Black&Decker äldre) och försöker få liv i den. Mest för att det skulle vara kul och inte för att jag tror den kommer göra någon större nytta sen.
Var ska man börja om den uppträder så här?
Tömd på bös och man kan vrida runt rotor och kniv lätt.

Start-/driftkondensatorn kan vara dålig.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bronken
Demmpa Demmpa skrev:
Start-/driftkondensatorn kan vara dålig.
Tack, det är inte så många delar mer än "spole"-paketet/rotorn och en stor vit konding utan läsbar märkning..
Kan man enkelt utreda/testa om det just är kondingen som är trasig, utan att först försöka köpa en ny?

Redigerat:
Om du har ett mätinstrument (tex Fluke 117) som kan mäta kapasitans så kan du mäta kondensatorn. Annars är det ny kondensator som gäller.

Bronken
Jag har en Fluke, det vet jag, men om min kan mäta kapacitens vet jag inte, men får kolla där hemma sen.
Kondingen: Det går ut två sladdar i ena änden som går till "rotorn" och en gängad sak i andra änden (som känns som den borde sitta nånstans ... eller något sitta där men gör det inte).

Ska jag mäta mellan de två sladdarna?
Och få ut något F-värde, som ska stämma med det som eventuellt står på komponenten - eller finns det något OK/ej OK värde man ska titta efter?

Ja, du ska mäta mellan de två vita trådarna från kondensatorn, ena tråden måste vara bortkopplad från motorn.

• Gilla
Bronken
  • Laddar…
Bronken
Tror det är B&D GR389 som klipparen heter och har hittat reservdelslistan i alla fall.
Dock ingen info om själva kondensatorns egenskaper, mer än att den inte säljs längre.

Exploderad ritning av gräsklippare B&D GR389 med markerad kondensator, del 22, som inte längre säljs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en Black & Decker-kondensator med texten "NO LONGER AVAILABLE", reservdelsnummer GR389-1-22-596755-00.
Svart cylinderformad kondensator med röda kablar och texten "CBB60 18μF" synlig, används i gräsklippare.
Skapa konto

Men ska se om det står något läsbart på min kondensator ... (enligt kondensator-bilden ovan så står det 18uF, men vet inte om det är en "generell" bild)

PS: Och nu när man läst på lite så är det jag trodde var en intorkad snigel marinerad i gräs-bös på kondensatorn kanske är en läcka - för det har jag läst inte är bra :).

Redigerat:
C
Bronken Bronken skrev:
Men ska se om det står något läsbart på min kondensator ... (enligt kondensator-bilden ovan så står det 18uF, men vet inte om det är en "generell" bild)
Kan nog stämma, bilderna brukar visa den faktiska komponenten. Och startkondensatorer är rätt generiska delar, så du kan säkerligen få tag på nåt som passar även om originalreservdelen utgått. Troligen mycket billigare dessutom.

Har kört mycket med en snarlik modell och tycker att det är riktigt trevlig klippare i all sin enkelhet.

• Gilla
Bronken
  • Laddar…
Bronken
OK, om vi då utgår från att det ska vara 18uF och 450V (ska förstås kolla om det går att se på min), så kan man välja fritt, eller är det krångligare än så?
Startkondensator säger du - är det det? Inte motorkondensator då (kanske är samma sak?!)

C
Bronken Bronken skrev:
Startkondensator säger du - är det det? Inte motorkondensator då (kanske är samma sak?!)
Ja, nu var jag lite slarvig där. Motorkondensator är väl samlingsnamnet, och därunder skiljer man på start- och driftkondensatorer. Och CBB60 är uppenbarligen en driftkondensator (som inte kopplas ur efter start), så det är en sådan, 18 uF och med lämplig formfaktor du behöver.

• Gilla
Bronken
  • Laddar…
Bronken
well, ”snigeln” borttagen nu.
Det var 14uF på den (original eller ej) så får väl leta en sån.

Nu står det inte Cbb60, så fortfarande om det är star- eller drift jag ska ha 😔 ?

• Kondensator av märket EICAR med skada och etikettering synlig, placerad på en träyta.
    Skapa konto
Bronken
Om det nu är original ... och jag söker på ICAR WB 40140 så är det "Start"-kondensator

Dock Amazon och dom kan man kanske inte lita på:
Startkondensator ICAR 14µF, 450V, vit plastcylinder med märketikett och kabel, säljs för 119,23 kr. Varumärke: Lumonic.
Skapa konto

Bronken
Vad tror vi om denna?

Startkondensator 14uF/450V 50/60Hz, M8 40 x 70 mm, från KRuff AB, visas på en e-handelswebbplats för storkökskomponenter.
Skapa konto

Bronken
Den funkade jättebra med den nya (den ovan), som dock tog ett tag på sig att levereras :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.