14 034 läst ·
58 svar
14k läst
58 svar
El fel och kök
Sida 1 av 4
Hej!
Idag flyttade jag i mitt nya hus som är då bostadsrätt. Jag märker nu direkt att skydd finns inte under diskmaskinen och kylen. Spisen och hällen sitter inte fast. Kablar lösa i hela köket. Jordade vägguttag sitter i ojordad kontakt.
Pratade med min förening och dom säger att jag ska åtgärda det då det finns risk för brand och vattenskada och detta kan skada hela fastigheten som föreningen äger.
Jag försöker berätta att det är inte jag som renoverad detta och har flyttat nyligen då säger han att jag får ta detta med säljaren.
Jag pratade med säljaren och verkar som att han renoverad köket själv och säger att jag bodde upptäcka dessa fel.
Jag var på visning två gånger men kollade aldrig under nånting eller inne i skåp. Är det inte olagligt att göra själv? Borde inte säljaren stå för att åtgärda felen?
Idag flyttade jag i mitt nya hus som är då bostadsrätt. Jag märker nu direkt att skydd finns inte under diskmaskinen och kylen. Spisen och hällen sitter inte fast. Kablar lösa i hela köket. Jordade vägguttag sitter i ojordad kontakt.
Pratade med min förening och dom säger att jag ska åtgärda det då det finns risk för brand och vattenskada och detta kan skada hela fastigheten som föreningen äger.
Jag försöker berätta att det är inte jag som renoverad detta och har flyttat nyligen då säger han att jag får ta detta med säljaren.
Jag pratade med säljaren och verkar som att han renoverad köket själv och säger att jag bodde upptäcka dessa fel.
Jag var på visning två gånger men kollade aldrig under nånting eller inne i skåp. Är det inte olagligt att göra själv? Borde inte säljaren stå för att åtgärda felen?
Mäklaren sa att allt var renoverat, och det stämmer ju. Vid köp av lägenhet så gäller det (som vid köp av vilken annan vara som helst) att undersöka den noga. Lägenhet köps i befintligt skick. Sannolikt har du inget att hämta. Förstår att det känns tråkigt men det mesta är småsaker, fixa det.
Det är olagligt att koppla el själv men det är mellan staten och den som gjorde det. Du är numera ansvarig för elanläggningen eftersom den är din, oavsett hur den kom att bli.
Varför frågade du inte mäklaren om papper? Varför inspekterade du inte det du köpte mer noga?
Välkommen till forumet!
Varför frågade du inte mäklaren om papper? Varför inspekterade du inte det du köpte mer noga?
Välkommen till forumet!
Jag undrar om jag kan slippa göra det? Jag tänker det är fint men bara att det är gjort på fel sätt och det kan jag leva med men måste jag åtgärda?J Johan456 skrev:
Nej, du kan också stå för alla kostnader vid en eventuell vattenskada eller brand som beror på de fel du har hittat och nu informerat styrelsen om att du känner till.
Det verkar lite ansvarslöst dock.
Köp skydden och fixa till elen. Nu har du lärt dig att vara mer noggrann framöver.
Det verkar lite ansvarslöst dock.
Köp skydden och fixa till elen. Nu har du lärt dig att vara mer noggrann framöver.
Nja, hade du hittat dessa fel på visningen och du tagit upp dessa med säljaren direkt. Då hade du kunnat försökt att tex sänka priset lite, eller sett till att säljaren fixat dessa saker innan ni skrev kontrakt.R RK80 skrev:
Men finns det inget skrivet eller inget sagt om dessa "fel" innan du skrev på kontraktet, så har du det väldigt kämpig att kunna få något av säljaren.
Då detta absolut inte var något dolt fel.
Men just dolda fel existerar ju knappt när det gäller köp av lägenheter osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Skydden under kyl/frys osv. Är ju lätt fixade. Glöm inte i skåpet under vasken. Ikea säljer lösningar både att ha under vitvarorna och i vaskskåoet (där behöver man även en superelastisk tejp).
Elen låter konstigt på din beskrivning. Lägg upp bilder här så kan flera hjälpa till att bedöma vad som verkligen kan vara nödvändigt att åtgärda.
Och som sagt, räkna inte med att säljaren blir skyldig här.
Elen låter konstigt på din beskrivning. Lägg upp bilder här så kan flera hjälpa till att bedöma vad som verkligen kan vara nödvändigt att åtgärda.
Och som sagt, räkna inte med att säljaren blir skyldig här.