1 458 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
El eller vattenburen golvvärme i köket vid totalrenovering?
Det känns ju som svaret på detta är uppenbart, men ändå, hear me out! Det gäller helrenovering av kök i 50-tals radhus. Väldigt liten golvyta i köket. Låt mig spalta upp det så kan vi se skillnaden:
Vattenburet
+ I linje med resten av huset
+ Relativt lätt att få på plats, då vi har rör i taket i källaren under tänkta placeringen samt ändå behöver plocka bort ett element.
+ Billigare i drift, dock inte extremt (fjärrvärme, helt omöjligt att få ekonomi i byte av värmekälla, så kommer fortsätta med det)
- Kräver hantverkare, så dyrare i installation
Elslinga
+ Mycket enklare (billigare) installation, har erfarenhet att göra det själv
+ Liten yta (totalt 3-4 m2) golv som inte täcks av stommar i köket
+ Slipper shuntgrupp och annat i källaren under köket
+ Lättare att automatisera och stänga av värmen när ingen är hemma.
- Dyrare i drift
Jag kan inte få det hela att gå ihop när jag räknar på det. Någon som ändå kan övertyga mig om att jag ska ha vattenburet av andra anledningar än det uppenbara "Det är bättre med vattenburen"?
Vattenburet
+ I linje med resten av huset
+ Relativt lätt att få på plats, då vi har rör i taket i källaren under tänkta placeringen samt ändå behöver plocka bort ett element.
+ Billigare i drift, dock inte extremt (fjärrvärme, helt omöjligt att få ekonomi i byte av värmekälla, så kommer fortsätta med det)
- Kräver hantverkare, så dyrare i installation
Elslinga
+ Mycket enklare (billigare) installation, har erfarenhet att göra det själv
+ Liten yta (totalt 3-4 m2) golv som inte täcks av stommar i köket
+ Slipper shuntgrupp och annat i källaren under köket
+ Lättare att automatisera och stänga av värmen när ingen är hemma.
- Dyrare i drift
Jag kan inte få det hela att gå ihop när jag räknar på det. Någon som ändå kan övertyga mig om att jag ska ha vattenburet av andra anledningar än det uppenbara "Det är bättre med vattenburen"?
Rörande el:
- Du sparar ingenting på att stänga av golvvärmen i köket. Du ökar bara annan värme.
- ytterligare ett reglage att ha koll på
- Du behöver elektriker till installationen
- Du betalar högre elpriser än till fjärrvärmen när det är som kallast ute, dvs när du behöver den som mest
- Du sparar ingenting på att stänga av golvvärmen i köket. Du ökar bara annan värme.
- ytterligare ett reglage att ha koll på
- Du behöver elektriker till installationen
- Du betalar högre elpriser än till fjärrvärmen när det är som kallast ute, dvs när du behöver den som mest
Jag är med på allt ovan (minus elektriker, det finns hemmapul med f.d. elektriker som alternativ).
Men jag borde väl tjäna på att stänga av elvärmen och låta de vattenmatade elementen ta över uppvärmningen? Det är väl just det som är poängen med att det är bra med vattenburet, för att man just använder fjärrvärmen till uppvärmning?
Men jag borde väl tjäna på att stänga av elvärmen och låta de vattenmatade elementen ta över uppvärmningen? Det är väl just det som är poängen med att det är bra med vattenburet, för att man just använder fjärrvärmen till uppvärmning?
Inget lagkrav eller liknande som gör att det krävs hantverkare till att installera vattenburen golvvärme.jonmo skrev:
Har du tänkt ta in hantverkare för resterande VVS-jobb?
Här däremot är det lagkrav (elsäkerhetslagen, elsäkerhetsförordningen)jonmo skrev:
Det är lika enkelt att styra vattenburen golvvärme som elgolvvärme.
Vad har ni tänkt för typ av golv?jonmo skrev:
Hur stor är totala golvytan i köket?
När jag renoverade badrummet, så lade jag kombinerad golvvärme, med både el och vatten. Min erfarenhet så här långt, är att det inte går att köra på el, utan att ruinera sig. Trots att det var sommar, så kostade det mellan 500-1000kr/månad att ha elvärmen på.
Både el och vatten!
Vatten eftersom det är billigare i drift (givet att du har värmepump)
El eftersom du ibland vill boosta värmen, som att torka golvet lite snabbare på vår/sommar/höst.
Vi gjorde inte så i det första badrummet vi byggde om men gjorde det i de två andra och ångrar det inte.
Vatten eftersom det är billigare i drift (givet att du har värmepump)
El eftersom du ibland vill boosta värmen, som att torka golvet lite snabbare på vår/sommar/höst.
Vi gjorde inte så i det första badrummet vi byggde om men gjorde det i de två andra och ångrar det inte.
Nu kanske du inte tänkt sälja det men jag hade personligen tagit vattenburet alla dagar i veckan. Ett system att hålla koll på. Billigare drift förespråkar jag också och tar "gärna" en högre kostnad i början för det.
När du ändå ska riva bort skiten och fixa köket så tycker jag du ska lägga vattenburen-golvvärme. Nu när du även har det smidigt med källare under så är det en no-brainer enligt mig.
Du eller nästa ägare kanske kommer på att ni vill byta till annat värmesystem i framtiden med. Då hade du ångrat dig över att du snålade då du byggde om köket.
När du ändå ska riva bort skiten och fixa köket så tycker jag du ska lägga vattenburen-golvvärme. Nu när du även har det smidigt med källare under så är det en no-brainer enligt mig.
Du eller nästa ägare kanske kommer på att ni vill byta till annat värmesystem i framtiden med. Då hade du ångrat dig över att du snålade då du byggde om köket.
Det finns minigolvvärmeshuntar med elpush, alltså att man kan välja att vattenburna golvvärmen tillfälligt värms med en elpatron. Men de är ca dubbelt så dyra som en golvvärmeshunt utan elpatron.
I ett kök är det inte så användbart om man inte har klinkers.
I ett kök är det inte så användbart om man inte har klinkers.
Nu var det ett kök det handlar om. Och TS har ingen värmepump då TS har fjärrvärme. Har du läst trådstarten?Etnoy skrev:
Kul med inspel, man vet ju att elvärme kan få folk att se rött. Om inte annat i den ekonomiska kalkylen, svårt att ha svarta siffror med el... 
Nej, det är mycket små dragningar som jag klarar själv. Skulle säkert kunna lägga golvvärmen själv också, men med shuntinstallation börjar det bli mer avancerat än jag pallar.Demmpa skrev:
Jo, men med hjälp av elbehörig släkting kan detta förbises. Det kommer bli mer än fackmannamässigt gjort.Demmpa skrev:
Jo, men argumentet för att göra det för att spara pengar är svagare med vattenburet, och jag är inte lika förtrogen med de lösningarna som jag är med elsidan (KNX osv).Demmpa skrev:
Total golvyta 9 m2, men mestadels stommar och annat. Lägger man vattenburet kanske man lägger under hela, eller? Tänkt golv är klinker eller sten.Demmpa skrev:
Om vi försöker räkna på det lite. Fjärrvärme 1,20, el 3,20 kr/kWh. Antag att vi kör på enbart komfortvärme, men vill att det ändå är lite gött. Vi har 4 m2, installerar 100 W/m2. Vi kör den dygnet runt på 30% under 7 månader. Det ger dryga 600 kWh, och en merkostnad på 1200 kr per år.
Med andra ord har vi med detta ganska aggressiva värmeanvändande återbetalat investeringen efter 10 år om det är 12000 kr dyrare att installera vattenburet. Det är inte en orimlig gissning på installationskonstnadsdiff känner jag, även om den kostnaden till viss del är dragen ur röven.
Så 10 år återbetalning, det lutar ju onekligen åt att det blir vattenburet. Jobbar med el till vardags, och om man inte dricker den CoolAid som serveras i branchen utan ser lite nyktert på det så har jag svårt att se att elen skulle bli nämnvärt billig under närmaste åren. Jag har dessutom en fru som kräver att få maxxa elvärmen i badrummet, så det får räcka med den extravagansen.
Tankar om kalkylen?
Med andra ord har vi med detta ganska aggressiva värmeanvändande återbetalat investeringen efter 10 år om det är 12000 kr dyrare att installera vattenburet. Det är inte en orimlig gissning på installationskonstnadsdiff känner jag, även om den kostnaden till viss del är dragen ur röven.
Så 10 år återbetalning, det lutar ju onekligen åt att det blir vattenburet. Jobbar med el till vardags, och om man inte dricker den CoolAid som serveras i branchen utan ser lite nyktert på det så har jag svårt att se att elen skulle bli nämnvärt billig under närmaste åren. Jag har dessutom en fru som kräver att få maxxa elvärmen i badrummet, så det får räcka med den extravagansen.
Tankar om kalkylen?
Du har ellement, så det är väl bara lite komfortvärme ( 20 C på golvet kanske ) som behövs i köket, så räkna om lite.jonmo skrev:
Om vi försöker räkna på det lite. Fjärrvärme 1,20, el 3,20 kr/kWh. Antag att vi kör på enbart komfortvärme, men vill att det ändå är lite gött. Vi har 4 m2, installerar 100 W/m2. Vi kör den dygnet runt på 30% under 7 månader. Det ger dryga 600 kWh, och en merkostnad på 1200 kr per år.
Tankar om kalkylen?
???????jonmo skrev:
Det vore bra om DU tog till dig att detta forum inte är något supportforum med anställda som svarar på frågor.
Alla vi (förutom forumägarna och några till) som svarar på detta forum svarar på vår fritid när vi har tid och möjlighet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byte radiator vattenburen värme, utan bryta ström till elpanna eller tömma ut radiatorvatten?
Värme allmänt -
Hur ska jag tänka, vattenburen el eller direktverkande el?
Värme allmänt -
Vad är billigast? Installera vattenburen radiotor eller direkt el.
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Är denna tanke fel eller rätt ang vattenburen golvvärme
Golv -
Vattenburen golvvärme eller element?
Värme allmänt