Håller på renovera badrummet och om några steg är det dags för golvvärmen.
Jag hade bestämt mig för Ebecos elvärmäe med cableboard eftersom golvet är ett oisolerat betonggolv och takhöjden är låg som den är.
När svärfar var här hade han dock bråttom som vanligt och hela golvet åkte upp (istället för enbart den gamla "flytspacklingen"). Detta resulterar i att jag tänker isolera mot marken med 100mm isodrän och bygga upp efterhand.
Marken ligger ca 300 mm under gamla golvnivån.
Men så kommer då frågan:
SKall jag satsa på vattenburen golvvärme istället?
Mina förutsättningar:
Jag vill ha lite värme på golvet även på sommaren när pannan går på lågfart (nu mestadels helt avstängd) så vatten m.m kan torka upp. och att det inte skall vara iskallt som det har varit innan.
Jag har en kombipanna som enbart körs på elpatron. Pannan kommer kanske att bytas ut när badrummet är klart och just nu lutar det åt en "Mini-elpanna" från IVT med separat vvb.
Idag har vi enbart centralstyrning på pannan och enbart enkla vred (inga termostater) på elementen. Om vi byter panna kommer vi dock även byta termostaterna.
Bygghöjden skall inte bli överdrivet stor, vill gärna ha kvar ca 8-10 cm av säkningen (100 isodrän, 70-100 mm betongplatta och eventuell värme.
Om jag väljer ett elgolv kommer jag antagligen ändå använda cableboard som extra isolering.
Elräkningen (totalt) ligger som mest på 2000SEK på vintermånaderna och betydligt lägre på sommarna och inget vi oroar oss för i dag.
Badrummet är 5m2 (1.55*3.20) har två ytterväggar som dels är klädda med isodrän på utsidan och kommer isoleras med 45mm isolering på insidan. Ingen annan värme kommer finnas förutom en handdukstorm med elpatron.
Vad skulle ni valt och varför?