11 390 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Ekskiva oljad/vaxad
Har varit och kikat på kök och skall välja bänkskiva, valet står mellan oljad eller vaxad ek skiva. Vet ni var och till vilket vettigt pris man kan få tag på bänkskivor?
Skall ha dem i tre olika bredder:
40 cm
~62 cm
80 cm
Tänkte på att en vaxad skiva är mer våtbeständig än den oljade, vad har ni för erfarenheter av detta?
40 cm
~62 cm
80 cm
Tänkte på att en vaxad skiva är mer våtbeständig än den oljade, vad har ni för erfarenheter av detta?
Riktiga träskivor har inte vettiga priser....Adagan skrev:Har varit och kikat på kök och skall välja bänkskiva, valet står mellan oljad eller vaxad ek skiva. Vet ni var och till vilket vettigt pris man kan få tag på bänkskivor?
40 cm
~62 cm
80 cm
Du kan nog glömma att vaxat är mer våtbeständigt än oljat. Vi har en oljad köksbänk som håller sig hur bra som helst, men vardagsrumsbordet är vaxat och där blir det ringar hur lätt som helst. Efter en varm sommar med kalla drycker har vi nu ringar efter glasen överallt.
När jag orkar ska jag olja det istället.
Det finns en anledning att man oljar båtar t.ex...har man hört talas om en vaxad båt?
När jag orkar ska jag olja det istället.
Det finns en anledning att man oljar båtar t.ex...har man hört talas om en vaxad båt?
Köpte nytt kök (Ballingslöv) och bänkskivor från DFI (via Beijer/ballingslöv). Kanonfin finish och passform.
http://www.dfi-as.dk/
http://www.dfi-as.dk/
jocke4u skrev:
Men nu var det *vettiga* priser som gällde.....
Såg listpriserna på deras skivor och det var inte rolig läsning. Vet dock inte om någon betalar det - vi gjorde det inte....
Jag tycker du skall olja, om du gör en ordentlig grundoljning så är det inga problem alls.
Jag har ask fulllängd i mina skivor, dessa har jag oljat en 10 ggr och sett till att torka ordentligt emellan sedan använder jag inga rengöringsmedel utom såpa.
Detta fungerar ypperligt, hade ett ofrivilligt test för två helger sedan då någon på efterfesten hade spillt rödvin som låg och torkade i ett par timmar.
Till min förvåning gick det bort lätt.
Jag har ask fulllängd i mina skivor, dessa har jag oljat en 10 ggr och sett till att torka ordentligt emellan sedan använder jag inga rengöringsmedel utom såpa.
Detta fungerar ypperligt, hade ett ofrivilligt test för två helger sedan då någon på efterfesten hade spillt rödvin som låg och torkade i ett par timmar.
Till min förvåning gick det bort lätt.
Klicka här för att svara