Nu har vi kommit så långt i hustankarna att vi väntar på offerter från Hjältevadshus och Eksjöhus.

De aktuella husen är Staffansgården från Hjältevadshus och Sätesgården, Björkudden Junibacken alternativt Lönneberga (beslutsångest) från Eksjöhus.

Är det någon som har byggt med någon av dessa företag och med de här hustyperna? Fördelar/nackdelar?

Tacksam för svar!

Vi ska bygga i Kalmar...

/Emma

EmmaE skrev:
Nu har vi kommit så långt i hustankarna att vi väntar på offerter från Hjältevadshus och Eksjöhus.

De aktuella husen är Staffansgården från Hjältevadshus och Sätesgården, Björkudden Junibacken alternativt Lönneberga (beslutsångest) från Eksjöhus.

Är det någon som har byggt med någon av dessa företag och med de här hustyperna? Fördelar/nackdelar?

Tacksam för svar!

Vi ska bygga i Kalmar...

/Emma
Prova sökfunktionen så hittar du säkert mycket läsbart !

Jag tror att ni kommer få en smärre shock när ni skall jämföra offerterna. Eksjöhus lär landa bra mycket högre. Ha då i beaktande att kvalitéten och standarden hos Eksjöhus är flera resor bättre + att Eksjöhus bygger med totalentreprenad vilket inte Hjältevadshus gör. Dock så tycker jag att Hjältevadshus gör de finaste husen i "budgetsegmentet".

Ja, det beror ju som sagt på hur man räknar. Eksjöhus standardutförande är högre + att de bygger på platta på mark med värmeslingor vilket jag anser vara en klar fördel. Men sedan är det ju frågan vad man är beredd att göra avkall på för att få ner totalsumman. Om vi väljer Hjältevadshus kommer vi att få göra vissa tillval som kostar en del (Klinkers i hall och badrum mm...)

Men det ska bli intressant att få se den faktiska summan på offerterna som det är nu har vi ju bara fått ca priser.

/Emma

Vi valde Eksjöhus. Så jag röstar helt klart för Eksjöhus. Vi jämförde ett flertal leverantörer bla Trivselhus, Björkliden, Vårgårda och Allmoge och vi kom fram till efter extremt noggrant jämförande att Eksjöhus var litedyrare i grundpris, men när man jämförde vad som faktiskt ingick samt vad man fick för avdragspriser så var valet väldigt enkelt. Eksjöhus hade mycket högre standard plus att de har fullavdragspriser. Tex ta bort en garderob och få 3000kr köp den sen på Ikea för 800kr, vi fick 13000kr i avdrag för skjutdörrsgarderoben i hallen och det går ju också att hitta mycket billigare. Så mitt råd till er tänk över vad ni vill ha och vad ni kan tänka er att köpa själva och jämför sen priser mellan husleverantörer.
Lycka till.
Vi har förresten skrivit lite på vår hemsida om just val av husleverantör så där kan du läsa lite om jämförelser.

Kanon, tack för det! :)

Vi gjorde samma beslutsresa som du står inför. Efter att ha kombinerat säljarens trovärdight (referenser) och totalbudet så blev det Eksjöhus.

Senare visade det sig vara ett bra beslut. De är rättvisa då man drar av saker, hela pengen dras då av. Mycket flexibla då det gäller ändringar. Men då väl kontraktet är skrivet kostar det att ändra.

Jag blev inte riktigt lika nöjd med min byggare. Men valet av Eksjöhus ångarr ag inte. Titta i min byggdagbok för er info. Huset

Lycka till

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.