61 932 läst ·
63 svar
62k läst
63 svar
Eksjöhus Prio ett
Vi har taklister i hela köket, vilket jag tycker ser bra ut. Våra snickare frågade inte ens om vi ville ha det. De fixade det själva, är helnöjd med det. Är ju den bilden med, vit kök och svart mosaik som är vårat.
De snickarna som bygger häromkring tror jag alltid sätter list vid fullhöjd.
I tvättstugan har vi inte taklister då vi satte skåpen sista veckan så det blev inte så, ser inte alls lika färdigt och snyggt ut. Jag föredrar att ha listen, blir nog att vi fixar det senare.
De snickarna som bygger häromkring tror jag alltid sätter list vid fullhöjd.
I tvättstugan har vi inte taklister då vi satte skåpen sista veckan så det blev inte så, ser inte alls lika färdigt och snyggt ut. Jag föredrar att ha listen, blir nog att vi fixar det senare.
Hej Johan, hur går det med bygget? Hos oss har de satt upp innerväggarna, men de är öppna på ena sidan. El verkar till synes vara draget, vi ökade på en del när vi träffade elektrikern, dyrt men förhoppningsvis värt det. Rörmokaren ser också ut att ha varit i huset och jobbat. Isolering gjord klar i taket strax före julafton. Nu går vi mest och väntar på nästa moment och väljer kakel och tapeter för fullt. Först vecka 8 kommer de att borra i plattan för att se om den är tillräckligt torr. Väntan känns väldigt lång nu när huset står på plats och man bara går och väntar, speciellt under julledigheten.
Hejsan!
Bygget går framåt! Det mesta snickerijobb är klart och det är mest elektrikern som är där nu samt att rörmokarn ska börja nu efter helgen. Vi har själva fått tillgång till huset och kunna bygga garderober och skruva ihop inredning till tvättstugan/badrum och sen har byggentreprenaden monterat fast dem mot vägg. Det var på millimetern att det rymdes 4 st 60 cm överskåp i tvättstugan, sitter riktigt tight och ser nu väldigt bra ut när luckorna är ditsatta (har dock ingen bild på det).
Vi fick tänka om när det gällde garderoberna i sovrummet och det slutade med att vi placerade dem som det var tänkt enligt grundplanritningen. Annars hade vi bara haft ca 55 cm per sida om sängen och det kändes lite trångt. Frun hade även invändningar gällande djupet på garderoben i hallen (67 cm med skjutdörrar) så vi valde den mindre djupa från IKEA istället.
Öppna punkter som vi har för tillfället är entretaket som jag talat om tidigare. Taket skulle tydligen nu plockas ner och se ifall man kunde fixa till det, så vi får se hur det går. Samt att vi har hittat lite skador här och var på kaklet i köket vilket inte känns speciellt bra (se bild). Det är påtalat och de skulle åtgärda det, dumt bara att de satte upp plattorna från första början..
Gällande taklist i köket som jag tagit upp tidigare så kommer vi köra på som det är nu, dvs. utan taklist vid överskåp. Tycker det ser bra ut som det är nu, blev bara förvånad när det inte var som på de andra PrioEtt husen jag sett. Så det kan ju vara en sak att ta upp med snickarn/plattsättaren så att ni får det som Ni önskar. Detsamma gäller för badrum/WC där har jag sett PrioEtt-bilder med taklist men i vårt hus är det utan taklist - vilket jag även tycker är snyggast i badrum.
Bygget går framåt! Det mesta snickerijobb är klart och det är mest elektrikern som är där nu samt att rörmokarn ska börja nu efter helgen. Vi har själva fått tillgång till huset och kunna bygga garderober och skruva ihop inredning till tvättstugan/badrum och sen har byggentreprenaden monterat fast dem mot vägg. Det var på millimetern att det rymdes 4 st 60 cm överskåp i tvättstugan, sitter riktigt tight och ser nu väldigt bra ut när luckorna är ditsatta (har dock ingen bild på det).
Vi fick tänka om när det gällde garderoberna i sovrummet och det slutade med att vi placerade dem som det var tänkt enligt grundplanritningen. Annars hade vi bara haft ca 55 cm per sida om sängen och det kändes lite trångt. Frun hade även invändningar gällande djupet på garderoben i hallen (67 cm med skjutdörrar) så vi valde den mindre djupa från IKEA istället.
Öppna punkter som vi har för tillfället är entretaket som jag talat om tidigare. Taket skulle tydligen nu plockas ner och se ifall man kunde fixa till det, så vi får se hur det går. Samt att vi har hittat lite skador här och var på kaklet i köket vilket inte känns speciellt bra (se bild). Det är påtalat och de skulle åtgärda det, dumt bara att de satte upp plattorna från första början..
Gällande taklist i köket som jag tagit upp tidigare så kommer vi köra på som det är nu, dvs. utan taklist vid överskåp. Tycker det ser bra ut som det är nu, blev bara förvånad när det inte var som på de andra PrioEtt husen jag sett. Så det kan ju vara en sak att ta upp med snickarn/plattsättaren så att ni får det som Ni önskar. Detsamma gäller för badrum/WC där har jag sett PrioEtt-bilder med taklist men i vårt hus är det utan taklist - vilket jag även tycker är snyggast i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej, ursäkta mitt sena svar...
Nu har jag pratat med min snickare och eftersom vi inte sätter kakel hela vägen upp i köket, så kommer de att sätta lister i köket, men inte runt själva fläkten och inte i bad och WC. Tvättstugan hos er ser jättebra ut, jag vill försöka få in en garderob, men vi avvaktar tills man får mer känsla.
Vad tråkigt att de tabbade sig med kaklet och som du säger, varför monterar man så fula plattor. Så gjorde vår plattsättare här hemma för några år sedan då vi gjorde badrummet, han skulle göra snygg gerning mot snedtaket, men det blev ojämnt och det sitter kvar tyvärr.
Vad har ni satt bakom kaminen, sten eller tapet? Det ser ju jättefint ut på dina bilder, kul att det närmar sig för er. När är slutbesiktning?
Hos oss har de nu gipsat golv och väggar, målaren ska in och måla taken nu näst. Listverk och golv levereras v 6, sedan kommer resten v 10 om jag inte missminner mig. Hoppas tiden går fort tills dess...
Nu har jag pratat med min snickare och eftersom vi inte sätter kakel hela vägen upp i köket, så kommer de att sätta lister i köket, men inte runt själva fläkten och inte i bad och WC. Tvättstugan hos er ser jättebra ut, jag vill försöka få in en garderob, men vi avvaktar tills man får mer känsla.
Vad tråkigt att de tabbade sig med kaklet och som du säger, varför monterar man så fula plattor. Så gjorde vår plattsättare här hemma för några år sedan då vi gjorde badrummet, han skulle göra snygg gerning mot snedtaket, men det blev ojämnt och det sitter kvar tyvärr.
Vad har ni satt bakom kaminen, sten eller tapet? Det ser ju jättefint ut på dina bilder, kul att det närmar sig för er. När är slutbesiktning?
Hos oss har de nu gipsat golv och väggar, målaren ska in och måla taken nu näst. Listverk och golv levereras v 6, sedan kommer resten v 10 om jag inte missminner mig. Hoppas tiden går fort tills dess...
Lyfter denna tråd, johan01, har ni hunnit flytta in nu?
Nu börjar vi närma oss slutet i vårt husbygge, plattsättarna är färdiga och nu är målarna på plats. Sedan är det elektriker, rörmokare och finliret kvar. Vecka 17 är det dags för kontrollbesiktning. :wow: Och 19 slutbesiktning. Nu är det nedräkning på allvar...
Hej ! Vi har precis bestämt oss för att bygga ett eksjöhus prio ett. Vi var på möte igår och fick även se vår framtida tomt. Det känns otroligt spännande men också väldigt nytt och läskigt. Ni som har börjat bygga eller kanske till och med har byggt färdigt, vad ska man tänka på? vi har i dagsläget ett barn, känns det trångt? Jag tänker untrymningsmässigt, garderob? Tvättstuga? Lite svårt att få en överblick då det inte finns några Prio ett hus i närheten av där vi bor. Tog ni standard på allt i huset eller la ni till något?
Vår säljare tog bort ena väggen i köket + klädkammaren så det blev en mer öppen yta, då kommer vi att få ha en takfläkt, vad tror ni om det? Vi har även skärmat av allrummet och kommer att ha vår klädkammare där istället.
Tack på förhand för lite input!
/Evelina
Vår säljare tog bort ena väggen i köket + klädkammaren så det blev en mer öppen yta, då kommer vi att få ha en takfläkt, vad tror ni om det? Vi har även skärmat av allrummet och kommer att ha vår klädkammare där istället.
Tack på förhand för lite input!
/Evelina
Inte så mycket än då vi inte flyttat in än. Vi är glada att vi flyttat vindsluckan till allrummet. Johan01, se ovan, gjorde smart i att flytta WC till klädkammaren. Jag tycker att ytan för allrum är bra till barnen. Snåla inte på deras plats, de behöver utrymme, även när de blir äldre, om man tänker långsiktigt. Tipsar om att Korta av klinkers i hallen till 4-4,5 kvm, det blir trevligare. våra barn älskar att bada, annars hade vi nog flyttat på toalettstolen och satt in två duschar där badkaret är tänkt. Vi satte även in små spottar i de stora fönstren i vardagsrum och hall. Hade gärna haft ryggåstak i vardagsrum, men vet inte om det går. Standarden är mycket bra. Vi tog en del tillval som dörrtrycken, kökshandtag, vitvaror, spottar lite varstans, större bänk i tvättstuga.
Tack för svar. Ska kolla detta med vindsluckan. Vi tänkte själva slå upp en gipsvägg i allrummet när huset är färdigbyggt, detta då vi tror att det är ett onödigt utrymme när barnen är så små, men vi kan ta bort gipsväggen när vi vill och har tankar att lägga till vinkeln till huset om några år
Jag trodde att ett badkar ingick men det ingår ju inte enligt beskrivning? Hade ni tänkt ett enkelbadkar eller hörnbadkaret? Tänker om det tar mkt plats?
Ska absolut ta till mig tipset om klinkers i hallen samt läste jag om garderob i hallen, att man kanske köper en från ikea istället? Större bänk i tvättstugan ser jag också som ett klokt tillval. Ryggåstak gick inte att få, vi frågade. Har ni några bilder på hur det går med huset så lägg gärna till. Hur gjorde ni med taket över ytterdörren? Ser väldigt oprofessionellt ut ? Tack!
Ska absolut ta till mig tipset om klinkers i hallen samt läste jag om garderob i hallen, att man kanske köper en från ikea istället? Större bänk i tvättstugan ser jag också som ett klokt tillval. Ryggåstak gick inte att få, vi frågade. Har ni några bilder på hur det går med huset så lägg gärna till. Hur gjorde ni med taket över ytterdörren? Ser väldigt oprofessionellt ut ? Tack!
Badkar ingick inte. Vi står i valet och kvalet om vi ska köpa ett ovalt eller rektangulärt, dock inte ett "vanligt" badkar. Vi valde till blandare till badkaret via eksjöhus. Ska ni ha hörnbadkar måste ni tänka om och inte ha dusch, vi tycker att dusch är viktigt och barnen vill bada. 😃. Vi tog inga garderober, vill inte ha det i hallen, föredrar ytan, men det tål att tänkas på. Tänk på att Ikeas garderober kräver justering av lister för snygg placering. Vi valde bort taket utanför entrén då det inte var så snyggt som på bild. Ser vi ett behov framöver så inskaffar vi det då. Bilder kommer.
Hade inte så många roliga nu. Lägger ut så fort jag har tagit nya.
Kul med en prio 1 tråd! Vi kommer att bygga inom ett par år, och prio 1 känns som det perfekta huset i vårt tycke: lagom stort, bra pris i fh till standard och en perfekt planlösning!!
Är det någon av er som valt att göra något själv? Funderar på att åtminstone måla och tapetsera, lite beroende på prissvdrag, det kanske inte ger särskilt mycket avdrag att göra det själv...? Är det någon som vet om man kan byta fönstret i allrummet mot en dörr, så det kan bli en egen "tonårsavdelning"?
Är det någon av er som valt att göra något själv? Funderar på att åtminstone måla och tapetsera, lite beroende på prissvdrag, det kanske inte ger särskilt mycket avdrag att göra det själv...? Är det någon som vet om man kan byta fönstret i allrummet mot en dörr, så det kan bli en egen "tonårsavdelning"?