Hej,

Är det någon som har erfarenheter av Eksjöhus i Linköping?
Det jag har hört/läst hittills har varit positivt.

Hej,

Dina chanser att lyckas få ett bra hus ökar med ett bra säljkontor. Dock tycker jag att man som kund ska vara medveten om att det är viktigt att veta om säljaren är fristående eller anställd av Eksjöhus AB. Kollas enklast genom direkt fråga.

Det är skillnad för dig som kund. Har du en säljare som är fristående kan du räkna med att Eksjöhus centralt inte alls känner sig tvungna att hjälpa till om större problem upptäcks (Du har då tre parter dvs Eksjöhus, entreprenör och säljare). Då kan skulden lätt hamna på säljaren om något går fel. Säljaren har knappast någon större möjlighet att fixa saker som kostar pengar.

Om man som vi har använt sig av en av Eksjöhus ABs egna säljare kan det också vara bra att känna till att Eksjöhus centralt ändå INTE är villiga att ta på sig att korrigera fel som har direkt anknytning till deras projektering eller materialleverans. Vi har fel enligt besiktningsprotokoll ända från i oktober 2004 som Eksjöhus står ensamt ansvariga för enligt protokollet. Inget händer!

Dessutom tycker jag att man bör känna till att Eksjöhus avtalsmässigt har försökt skriva bort sig själva och reducerar sig juridiskt till att enbart ansvara för materialsatsen. Den bilden beskrivs förmodligen inte av er säljare. Han/hon har förmodligen pratat om säkra paketlösningar som inte existerar i avtalen. Be att få både avtal på materialsats och entreprenörsavtal samtidigt. Ta dessutom skriftligt på varje löfte.

Om säljaren pratar om det 10-åriga försäkringsskyddet så begär försäkringsvillkoren innan tecknande av avtalen. De första åren gäller inte försäkringen om annan part har garantiansvar. Det har de. Kolla även upp villkoren för färdigställandeförsäkringen - vår försäkring upphörde att gälla innan huset var klart.

Kom ihåg att ni fr o m 1 januari 2005 har rätt att välja egen besiktningsman. Gör det och använd er inte av deras rekommenderade från GAR-BO. Leta också upp en egen kvalitetsansvarig som ni vet är bra och helt oberoende.

Lycka Till!

Hej!
Jag gissar att det är en del av mina inlägg som du har läst. Vi har bara gott att säga om dem, än så länge i alla fall. Vi har ju husleverans i höst, så det är ju en ganska lång väg kvar innan det är klart och man kan ge en rättvis helhetsbedömning.

Men, vår säljare har fixat till saker som blivit fel (för saker kan bli fel när det är så mycket att tänka på) - och återkommit snarast möjligt. Han har stått för vad han har sagt, och om det blivit något tokigt i alla fall - så har det varit hans ord som gällt till slut så att det hela har löst sig till det man kommit överens om från början. Det har inte varit några problem med det alls.

Vi är i kontakt med Föreningsparbanken angående lån, och de har oxå bara positiva saker att säga om Eksjöhus i Linköping och hur de hanterar sina uppgifter.

Men var och en måste ju skaffa sig en egen uppfattning!

/S

Tack Mastermind och suspe för era svar!

Vi ska försöka hitta en oberoende KA och i konsultavtalet beskriva arbetsuppgifterna noggrant. De två avtalen med hustillverkare resp. byggmästare förväntar vi oss skriva på samtidigt.

Det känns även värt pengarna att låta en juridisk kunnig spendera en timme eller två på avtalen. Först ska vi naturligtvis själva lusläsa och eventuellt korrigera dessa så att det inte finns några tveksamheter.

Just nu ägnar vi mycket tid åt att läsa igenom forum samt olika byggsidor för att ta reda på vilka krav som ställs på bra konstruktionslösningar. Vid möte med byggmästaren kommer vi även be om referenser, och för att undvika de tråkigheter du Mastermind har råkat ut för, på något vis få garanti på kompetensen hos entreprenörerna.

Vår husleverans lär bli i slutet av året.

upptaget skrev:
Vid möte med byggmästaren kommer vi även be om referenser, och för att undvika de tråkigheter du Mastermind har råkat ut för, på något vis få garanti  på kompetensen hos entreprenörerna.
Vi hade också fått garanti för att våra entreprenörer var bra, både skriftligt och muntligt. Det var tyvärr inte värt någonting. Det bästa är om ni lyckas leta upp helt egna referenser som inte lämnas av någon anställd på Eksjöhus.

Dessutom tycks det vara mer regel än undantag att Eksjöhus lämnar fram avtalen separat vid olika tidpunkter. Det är deras strategi. Det var en sådan tråd om det för någon vecka sedan. Stå på er och kräv avtalen samtidigt!

Vi har precis flyttat in i vårat nybyggda hus.
Vi är väldigt nöjda med Eksjöhus i Linköping och har en bra kontakt med båda deras säljare.
Den byggfirma som vår säljare anlitade åt oss, och som han för övrig alltid anlitar, har varit mycket duktiga på att bygga Eksjöhus hus.
Vill du har mer ingående info så maila gärna mig.

Stämde säljarens ursprungliga "uppskattade pris" för entreprenaden eller var det bara en glädje kalkyl för att få köparen intresserad.

Jag har bl.a. fått följand pris för ett 2-plan på 163m2
på mindre ort i södra Sverige:

schakt + grund: 200 000
montering: 300 000
Kakel/klinkers inkl. material 200/m2: 44 000
VVS: 68 000
El installation: 57 000

Tycker det låter som en riktig glädjekalkyl.

I vårt fall var det så lyckligt att vår säljare ringde upp oss när kontrakten med entrepenörerna var klara och berättade att de var en hel del under den kalkyl vi hade fått.

Kakel/klinkers inkl. material 200/m2: 44 000
Stämmer detta, då skulle du ha 220 m2 kakel i huset?

Kvadratmeterpriset verkar väldigt mycket glädjekalky. För 15 år sedan när jag var ordförande i en brf, så handlade vi upp 10 000 m2 kakelsättning i samband med ett stambyte. Det kostade efter hårda förhandlingar 160/m2. Men som sagt volymen och antalet år som passerat gör att ditt pris låter orealistiskt.

Även övriga poster låter lite optimistiska tycker jag, men där har jag ingen bra referens att jämföra mot.

Jag var nog lite otydlig på kakelbiten.

Priset är räknat på ett mindre WC, ett badrum + stänkskydd över spisen.

I priset 44000 skulle arbete samt kakelplattor för 200kr/m2 ingå.

Jag håller med att det låter som glädjekalkyl.

VASSTENA
Vad säger du om siffrorna jag fått??

Det är nog inte helt uppåt väggarna, förutom kakelpriset. Det tycker jag låter väl lågt.

Håller med om kakelpriset. Får inget vidare för 200kr/m2.
Vi kommer nog välja kakel med ett snitt på 300kr/m2.
Säljaren har nu kontaktat en entreprenör för att få ett mer exakt pris.
Håller sig priset på entreprenad bara hyfsat inom ramarna skriver vi nog på.
Hoppas, hoppas :)

Jag önskar dig all lycka med bygget och priserna.

Jag och min sambo kommer få en kalkyl på ett Eksjöhus i veckan (hoppas jag) och säljaren pratade om 300:-/m2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.