Någon som har uppgifter vad nedstående modeller i Eksjöhus serie Egnahem kan tänkas kosta? Kanske någon oxå vet om man kan välja bort tex ett sovrum i Lyckan vinkel för att göra ett större badrum?

Västanvind
Lyckan
Lyckan med vinkel
Lyckan Funkis

Hej!

Var och kollade på ett visningshus av Lyckan med vinkel för ett par veckor sedan.
Där hade dom valt bort ett sovrum för att få ett större badrum, (det var klädkammare där badrummet ursprungligen ligger) så det är alltså fullt möjligt.
Priset för den villan var ca 1,8 miljoner exklusive tomt. Det fanns garage, men jag vet ej om det var medräknat i kalkylen.

2,3 tycker jag låter mycket även om det nu är inkl. allt. Hur mycket extra betalar ni för garaget? Samma summa som du har fått fick jag höra att bla Sjärnvik, Dalvik, Blåvik och Sandhem kostar inflyttningsklart.

Rumpmasen skrev:
Hej!

Var och kollade på ett visningshus av Lyckan med vinkel för ett par veckor sedan.
Där hade dom valt bort ett sovrum för att få ett större badrum, (det var klädkammare där badrummet ursprungligen ligger) så det är alltså fullt möjligt.
Priset för den villan var ca 1,8 miljoner exklusive tomt. Det fanns garage, men jag vet ej om det var medräknat i kalkylen.

Var ligger det visningshuset?

Visningshus var nog fel ord, det var snarare en villa visning. Den var bara en dag. Huset ligger i Sala.

Vad räknar du in i dessa priser? Totalentrepenad? Allt klart bara flytta in i huset? Förmodar att det är exklusive tomt och grund? Är själv intresserad av dessa hustyper.

prickigtparaply skrev:
Du kan inte flytta badrummet. Dom fasta installationerna av VVS, El etc. får man inte ändra på när det gäller Egna Hems serien.
Fel. Du kan göra i stort sätt vilka ändringar du vill, så länge du inte väljer totalentreprenad, att du beställer ändringen hos entreprenören och inte Eksjöhus, samt att du kanske betalar lite extra för det. Däremot kommer Eksjöhus inte ta på sig något som helst ansvar för ändringar som du kommer överens med entreprenören om.

Inger.P. skrev:
Lyckan ca 1.550.000
Lyckan i vinkel ca 1.650.000
Västanvind ca 1.500.000
Kvadraten med inred ÖV ca 1.950.000

De billigaste "enkla" husen med BRA kvalité är nog A-hus nya serie - Basic.  Priser finns på hemsidan.
Vad är priset utan inredd övervåning på kvadraten?

Inger.P. skrev:
Men då krävs ju nya konstruktionsritningar. Dessa framställs ju av hustillverkaren... Nej, då är det nog bättre att bygga ett hus där hustillverkaren GODTAR ändringar i planlösningen. Det blir nog billigare och säkrare!
Det spelar väl ingen som helst roll. Vi köper byggsatsen från husleverantören, tar ett möte med entreprenören, slänger upp ritningarna på bordet och går igenom vilka ändringar vi vill ha. Några dagar senare får vi de nya ritningararna från entreprenören och kontrollerar att de stämmer överens med vad vi sagt, vilket de gjorde. Entreprenören med många år i branchen, som har smällt upp likadana hus tidigare, och har "AA" i kreditbetyg lämnar fulla garantier. Smidigt, snabbt och enkelt. Varför i hela världen skulle jag vilja lägga ut en miljon till (för att köpa ett ändringsbart hus i dyrare serien) för att en annan (hustillverkaren) ska ändra ritningarna?

tviste skrev:

Det beror på vilken standard du ska ha och om det bara är byggsatsen du undrar över eller även kostnader för entreprenör?
När vi köpte vårt kvadraten skulle vi betala ca 850 000 kr utan indredd övervåning. Då ingick HTH-kök i Ek med takanslutning, trappa, kakel, klinkers, vitvaror etc. Vi valde sedan bort köket, trappan, alla vitvaror, wc, dusch, kort och gott allt utom golv, dörrar, innerväggar och tapeter. Då blev det ca 150 000 kr mindre. d.v.s ca 700 000 kr. För entreprenören betalar vi också ca 700 000 kr. Vill du ha totalentreprenad lägger du på 6%.

Spix skrev:
Det beror på vilken standard du ska ha och om det bara är byggsatsen du undrar över eller även kostnader för entreprenör?
När vi köpte vårt kvadraten skulle vi betala ca 850 000 kr utan indredd övervåning. Då ingick HTH-kök i Ek med takanslutning, trappa, kakel, klinkers, vitvaror etc. Vi valde sedan bort köket, trappan, alla vitvaror, wc, dusch, kort och gott allt utom golv, dörrar, innerväggar och tapeter. Då blev det ca 150 000 kr mindre. d.v.s ca 700 000 kr. För entreprenören betalar vi också ca 700 000 kr. Vill du ha totalentreprenad lägger du på 6%.
Tack för svaret! Det är förstås svårt att säga eftersom det slugiltiga priset är personligt för var och en efter tillval, bortval osv. Men ditt pris ger i varje fall en fingervisning om vad det kan ligga. Just nu jämför jag olika sk "listpriser" mellan olika husföretag och det är ett sådant jag skulle vilja få för kvadraten.
/Tviste

Det finns inget listpris på kvadraten ( i alla fall inte när jag tecknade kontrakt) eftersom det inte finns någon standard. Du säger vad du vill ha, och sedan så får du det. Så ska man utgå från något kanske det är klokast att utgå från ett "tomt" hus. Där var priset som sagt ca 700 tkr minus innerväggar, tapeter, kakel, klinkers, parkett och dörrar.

tviste skrev:
1 519 000 i Blekinge

Spix skrev:
Det finns inget listpris på kvadraten ( i alla fall inte när jag tecknade kontrakt) eftersom det inte finns någon standard. Du säger vad du vill ha, och sedan så får du det. Så ska man utgå från något kanske det är klokast att utgå från ett "tomt" hus. Där var priset som sagt ca 700 tkr minus innerväggar, tapeter, kakel, klinkers, parkett och dörrar.
Det är klart det finns ett listpris på kvadraten! Standarden är samma i Egna Hem husen som i kataloghusen! ;)

prickigtparaply skrev:
Det är klart det finns ett listpris på kvadraten! Standarden är samma i Egna Hem husen som i kataloghusen! ;)

När vi skulle löpa vårt hus så fick vi helt enkelt berätta vad vi ville ha och sedan fick vi totalpriset.

Att jämföra listpriser säger väl inte så mycket. Standard och utrustning kan ju variera hur mycket som helst. Det är nog bättre att specifisera vad man vill ha och sedan begära pris från alla på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.