En bekant har problem med ekorrar.

Det verkar vara en ekorrfamilj som när det är kallt ute tar sig upp längs fasaden, gnager/äter på takfotsbrädorna tills de kan komma in där och få det lite varmare. Husägaren har suttit i trädgården och sett ekorrarna springa där upp och ner, ev. att de bygger nåt slags bo där innanför.

Han vill gärna återställa brädorna som är söndergnagda, men jag tycker man borde åtgärda själva grundproblemet först.

Så kreativa förslag mottages tacksamt.
-Placera en jägare under några dygn utanför huset? Hoppas att ekorren kommer då.
-Sätta nåt metallnät under hela takfoten?
-Anticimex? De verkar inte hantera just ekorrar...

Verkar bara vara deras hus som har problem, ingen granne än så länge.

Söndertuggade takfotsbrädor på husfasad som skadats av ekorrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Bygg en holk åt dem först
Täta huset sedan

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det beror på bostadsbristen. Vi är snabba på att ta bort träd med håligheter etc.
Ekorrar vill gärna flytta och ha tillgång till flera boenden. Jag antar att det beror på årstid och familjesituation eller om deras bo blivit upptäkt av någon katt eller annat rovdjur.

Vill man hjälpa dessa små gulliga varelser så kan man bygga ett ekorrhus till dem.
https://blogg.land.se/trahopsochkarlek/snickra/bygg-ett-ekorrhus/

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
harry73
Vi hade ett liknande problem. Hörde något på på taket. Enligt frun lät det som ett djur på vinden, som sprang runt och flyttade på lådor. Så jag blev uppskickat för att kolla vad det var.
Hittade absolut ingenting. allt såg fin och tät ut.
Sedan kollade vi husets gavel från utsidan, och uppe i nocken satt en ekorre som sprang iväg när jag ställde stegen mot väggen.
Ekorren hade knagad ett hål där, men det fanns ett nät bakom brädan, så den han aldrig komma in. Spikade en bräda över hålet och kommer fixa det ordentligt under sommaren. Gnagat hål i trä med nät bakom, spår av ekorre som försökt ta sig in på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
M martinradbo skrev:
Han vill gärna återställa brädorna som är söndergnagda,

Så kreativa förslag mottages tacksamt.
-Placera en jägare under några dygn utanför huset? Hoppas att ekorren kommer då.
-Sätta nåt metallnät under hela takfoten?
-Anticimex? De verkar inte hantera just ekorrar...
Det här var tragikomiskt!
Med varmt hjärta började jag läsa -"men jag tycker man borde åtgärda själva grundproblemet först." Dvs.att ekorrarna skall få ett nytt bo. Eller varför inte låta de bo kvar i takfoten? Men sedan kommer fortsättningen... Jägare, metallnät, förgiftning. Hur arrogant för man vara? Patetiskt!

Staffan

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag skulle vilja se den jägare som sitter på pass med bössan i högsta hugg några dygn för att eventuellt skjuta en ekorre ... :crysmile:

Kan man inte bara snickra en "holk" ovanför hålet, det verkar ju lite trevligt att ha ekorrar inneboende .. :D

Arrogant och patetisk för att man vill bli av med potentiella skadedjur? Nja...

Holkar är väl ett bra förslag, även om de knappast kan locka med värme på samma sätt. Kan väl vara svårt att få ekorren att sluta försöka när den väl börjat, och att exempelvis sätta plåt är ju kanske inte så snyggt... Kanske kan man pensla på något medel som smakar illa...? Annars vete fan...

harry73
Jag gillar ekorrar och ser alltid till att ha några holkar med lite för stora öppningar, å att de antingen kan bo där, eller mumsa i sig lite fågelägg, när fåglarna häckar där.

Också haft bålgetingbo i holken, även de är bra jägare (äter hur många insekter som helst) och är säkert också bra mat till fladdermöss, som jag också gillar.

Problemet med bålgetingar är dock densamma som med ekorrarna, de gillar att bo i samma husnock, och där vill jag inte ha dom. Men alla nya hus idag byggs med nät mot gnagare.

Jag hade provat nät bakom och byta ut det träet som är trasigt och om jag sett minsta gnag på det nya så hade jag köpt en burk antibit för hästar (minns inte varunamnet då en burk brukar räcka några år men borde gå att googla fram) (smakar apa, lyckas alltid få något vid läppen när jag använder det och det sitter kvar väldigt bra :crysmile: )
Ang. att fixa alternativt boende åt ekorren så hade jag först funderat på om jag hellre haft småfåglar häckandes i trädgården, föredrar du småfåglarna så sätt inte upp holk åt ekorren, annars är ju ekorrar rätt roliga att titta på.

Hur gick det här @martinradbo ? Ligger och lyssnar på när ekorren lever rövare i taket ovanför sovrummet. Det finns ett tydligt ingångshål som tidigare var gömt under den slutna takfoten.

Det är ju enkelt att fixa, men jag vill givetvis först vräka hyresgästen. Hur vet jag att det är tomt innan jag häftar upp nätet?

jonmo jonmo skrev:
Hur gick det här @martinradbo ? Ligger och lyssnar på när ekorren lever rövare i taket ovanför sovrummet. Det finns ett tydligt ingångshål som tidigare var gömt under den slutna takfoten.

Det är ju enkelt att fixa, men jag vill givetvis först vräka hyresgästen. Hur vet jag att det är tomt innan jag häftar upp nätet?
De har inte bestämt vad de ska göra ännu, håller på med försäkringsbolaget.

Om det vore mitt eget hus och ekorrarna är borta hade jag nog knappt bemödat mig om att göra någonting. Om det däremot eskalerar som problem, då hade jag bytt ut takfotsbräderna runt om HELA huset och satt de nya tätt ihop så att man inte kan komma åt och gnaga. Sen sågat upp hål på några ställen som jag skyddat med insektsnät eller hellre hålplåtar. Så brukar jag göra när jag bygger takfot på nya byggnader. Lufthålen måste man ha för att få ventilation upp i taket (om det är ett hus med luftspalt under råsponten)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Check. Jag väntade tills dess att jag inte hörde något mer, sågade en spalt på väderskivan och satte upp insektsnät noggrant. Har inte sett någon åverkan på nätet än, dock sett ekorre i närheten. Ska hålla noggrann uppsikt över nätet för att se om det är några problem framöver. Samt konvertera resten av takfoten till öppen.

Hej

Finns färdiga holkar/bon för ekorrar att köpa på Granngården.

Dagens skogsskötsel förstör förutsättningarna för ekorrar liksom för många andra djur.

Detta svar är väldigt sent men ändå ;)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
B Bjasse skrev:
Hej

Finns färdiga holkar/bon för ekorrar att köpa på Granngården.

Dagens skogsskötsel förstör förutsättningarna för ekorrar liksom för många andra djur.

Detta svar är väldigt sent men ändå ;)
Gammal tråd, men jag kan inte låta bli om att tipsa om elstängsel. Finns bra och prisvärda system som bland annat kan användas för att hålla gnagare borta från fasader. Har själv ett system som håller korrar borta från balkongen monterat på räcket.
Har man en villa kan man ju köpa ett fast istallerat aggregat. Det finns isolatorer lämpliga för t ex stuprör och takfötter. …och nej, jag har ingenting med leverantören att göra…

R
I USA säljs nåt som heter Evictor Strobe Light. https://www.evictor.com/
En stark stroboskoplampa som ska störa bland annat ekorrar.

Någon som har stött på liknande produkt till salu i Sverige / Europa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.