36 464 läst ·
249 svar
36k läst
249 svar
Ekonomiskt stöd elräkning, åt helsike fel!!
Jag har i november gått från fast till rörligt just för att jag satsar på att det kommer löna sig för mig när jag får mätare som klarar timpris om några månader.S Screew skrev:
Men jag har en budget och avsätter varje månad en summa, även om jag inte har förutsett dagens prisbild så finns det nog med pengar att betala elräkningen.
Det "folk" som satsar på hörsägen att det är billigt med rörligt och inte förstår att det innebär att man kan behöva punga upp 75% av helårskostnaden under 2-3 månader ska hålla sig borta från rörliga avtal.
Ibland har man inte råd att välja det billigare alternativet, så enkelt är det. Men folk är så jävla giriga att de kör rörligt och inte klarar att betala låter det mest som i media och på forumet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Så är det. Sedan så är rörligt faktiskt inte alltid billigast. 2015-2017 någonstans var bundet billigast generellt. Men ser man tillbaka 10 år så ser det bättre ut för rörligt.ARJU skrev:
Jag har i november gått från fast till rörligt just för att jag satsar på att det kommer löna sig för mig när jag får mätare som klarar timpris om några månader.
Men jag har en budget och avsätter varje månad en summa, även om jag inte har förutsett dagens prisbild så finns det nog med pengar att betala elräkningen.
Det "folk" som satsar på hörsägen att det är billigt med rörligt och inte förstår att det innebär att man kan behöva punga upp 75% av helårskostnaden under 2-3 månader ska hålla sig borta från rörliga avtal.
Ibland har man inte råd att välja det billigare alternativet, så enkelt är det. Men folk är så jävla giriga att de kör rörligt och inte klarar att betala låter det mest som i media och på forumet.
Jag band för dels, kunde jag få ett relativt bra pris. Men också för att jag inte gillar att ha ojämna utgifter över året, även om jag har undanlagt för oförutsett.
Till sist får man också tänka på att när man tittar på statistik för tidigare år så är det faktiskt historia man tittar på. Det kan ge en indikation om hur det kan se ut i framtiden, men bara för att något har varit betyder det inte att det kommer fortsätta vara.
Det sker stora förändringar i samhället beträffande energi som man politiskt inte har haft någon långsiktig plan för. Detta ger helt nya förutsättning, förutsättningar som kanske till viss del inte funnits samtidigt som rörligt varit billigast historiskt. Klart att detta kommer påverka framtiden och måste tas med i beräkningen vid val av rörligt eller bundet.
Redigerat:
Exakt, nu har marknaden blivit ännu mer snedvriden pga att i vissa länder så subventioneras el. Elmarknaden bör i min mening inte vara fri, elen och nätet är så pass viktigt för landets välfärd. Det är konstigt att ett tredje land kan påverka priset för oss i och med det så är en av dom viktigaste sakerna bortom vår kontroll.S SueCia skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Rent säkerhetsmässigt är ju detta åt fanders. Bara den minsta risk att ett annat land kan störa t.ex. stålindustri genom att vrida på en gaskran borde få oss att dra öronen åt oss...S Screew skrev:Exakt, nu har marknaden blivit ännu mer snedvriden pga att i vissa länder så subventioneras el. Elmarknaden bör i min mening inte vara fri, elen och nätet är så pass viktigt för landets välfärd. Det är konstigt att ett tredje land kan påverka priset för oss i och med det så är en av dom viktigaste sakerna bortom vår kontroll.
Det finns inget "oss" längre. Det finns bara EU. Jag visste att de skulle göra så här och det är bara ett område. Att likt Stockholm som suger ut resurser från övriga landet i form av el, vatten , skog, skatter. Så kommer detta landet enbart bli ett område i EU som ska ge dem saker. Här är det i form av energi, vi ska producera el och sen ska denna el till Tyskland. Snart blir det samma sak med skog och annat ocksåS Screew skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Ekonomiskt stöd till elräkningen är ju helt rätt, men kanske inte stöd och inte på detta vis.
Orättvist, tja, livet är orättvist.
Min spaning i omgivningen är iaf att ingen jag pratat med gillar bidrag, man ska klara sig själv på sin lön med marginal, med denna politik slås marginalen bort för många, så en annan lösning skulle varit på plats för länge sen.
Min spaning i omgivningen är iaf att ingen jag pratat med gillar bidrag, man ska klara sig själv på sin lön med marginal, med denna politik slås marginalen bort för många, så en annan lösning skulle varit på plats för länge sen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Nog för att man kan hamna i lite ekonomisk knip, men har man inte marginal så att man klarar ökade utgifter på upp till 10k under en begränsad period på ca. 3 månader kanske man ska se över om man verkligen ska bo i villa.Workingclasshero skrev:
Ekonomiskt stöd till elräkningen är ju helt rätt, men kanske inte stöd och inte på detta vis.
Eller köra med bundet elpris.
Det ligger en hel del i det. Typ ett endagsbesök i villan av en hantverkare drar ju lätt iväg till 10 000 kr när något ska repareras. Svårt då att leva från hand till mun ekonomiskt.S Styrman_jansson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Men det är ju samma som bilförsäkring. Man tror att man är försäkrad men smäller det så sitter man plötsligt där med en självrisk på 10000.S Screew skrev:
Nu är dessvärre inte alla människor lika förutseende som du, oavsett odds. Det visar väl antalet postningar i dessa trådar. Är det verkligen rimligt att man som vanlig bostadsägare ska sätta sig in i energipolitiken för att lista ut vad som ska gälla x antal månader senare. Nästa steg är att omvärldsbevaka resten av världen då det numer påverkar våra elpriser.S Styrman_jansson skrev:
Känns lite som att veta vilka aktier som springer iväg 200% om ett par månader. Har du tips?
Men i grunden så har det inte bara med priset att göra, vi har haft väldigt stabilt pris i Sverige tidigare, det är nu ett minne blott.T Thomas_Blekinge skrev:
Angående självrisken isåfall behöver man ju en rörlig självrisk, där man har haft ett visst spann på självrisken och sen helt plötsligt går den upp 3-400%. Det är svängningarna i priset som är ett problem. Man kan ju önska att något så kritiska som elproduktion ska vara någorlunda stabilt. Och inte påverkas av vad tredj-land gör.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Ja det är rimligt och en del i att äga. Det är ingen rättighet att bo i villa och det är ingen nyhet att det kostar att vara oinformerad.sysmali skrev:
Nu är dessvärre inte alla människor lika förutseende som du, oavsett odds. Det visar väl antalet postningar i dessa trådar. Är det verkligen rimligt att man som vanlig bostadsägare ska sätta sig in i energipolitiken för att lista ut vad som ska gälla x antal månader senare. Nästa steg är att omvärldsbevaka resten av världen då det numer påverkar våra elpriser.
Om man inte vill läsa på så binder man med fördel elpriset och köper sig fri från risken, alternativt avsätter en liten summa för oförutsett.
PS! Jag skulle satsa på att investera i läkemedel. Ett relativt säkert tips i dessa pandemitider
Redigerat:
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
finns ingen rimlig risk, det är tillgång och efterfrågan som styr,likväl som i allt annat i denna värld. Av vem har du blivit övertygad om det?S Screew skrev:
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
har själv investerat i en fladdermusfarm i kinaS Styrman_jansson skrev:Ja det är rimligt och en del i att äga. Det är ingen rättighet att bo i villa och det är ingen nyhet att det kostar att vara oinformerad.
Om man inte vill läsa på så binder man med fördel elpriset och köper sig fri från risken, alternativt avsätter en liten summa för oförutsett.
PS! Jag skulle satsa på att investera i läkemedel. Ett relativt säkert tips i dessa pandemitider![]()
TS verkar inte fatta att det här handlar inte om att ta en kalkylerad risk utan att det är årtionden av grav misskötsel av vår (och EUs) energiförsörjning som nu realiseras och allt har dolts med propaganda om att vi inte har någon "elbrist" och att vi exporterar blablabla mycket...
Denna höga nivå är inte en tillfällig puckel utan detta kommer bli ett normalläge året runt (om man ser till en höjning mot samma månad föregående år), elpriserna har tex under sep-nov varit mer än dubbelt så höga men då har det inte märks lika mycket eftersom de flesta hushåll inte förbrukar så mycket...
Ni som sitter med era trygga fasta avtal, vad tror ni händer när ni ska omförhandla dem?
Denna höga nivå är inte en tillfällig puckel utan detta kommer bli ett normalläge året runt (om man ser till en höjning mot samma månad föregående år), elpriserna har tex under sep-nov varit mer än dubbelt så höga men då har det inte märks lika mycket eftersom de flesta hushåll inte förbrukar så mycket...
Ni som sitter med era trygga fasta avtal, vad tror ni händer när ni ska omförhandla dem?