11 973 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Ekologisk odling i pallkragar?
Sida 1 av 2
Hej,
har köpt tre pallkragar som jag tänkte odla potatis, jordgubbar etc i. Sökte lite snabbt efter ekologisk jord men hittade endast en sort på Plantagen som kostar 89kr/50l, och eftersom att det går åt ca 250 liter jord per krage blir det ju en hel del, ca 450kr/krage.
Någon som har nått tips om hur jag kan ordna bra jord till en rimligare peng?
MVH
har köpt tre pallkragar som jag tänkte odla potatis, jordgubbar etc i. Sökte lite snabbt efter ekologisk jord men hittade endast en sort på Plantagen som kostar 89kr/50l, och eftersom att det går åt ca 250 liter jord per krage blir det ju en hel del, ca 450kr/krage.
Någon som har nått tips om hur jag kan ordna bra jord till en rimligare peng?
MVH
Coop brukar sälja sin änglamark jord för typ 4 för 100:- eller något liknande eller kanske 5 för 149:-, dessa skall vara ekologiska. Ett annat tips är att dumpa stallgödsel och kompost mm i botten för att fylla ut innan du lägger på planteringsjord. Du kan även blanda ut planteringsjorden som egentligen är alldeles för fet med sand för att få en bättre jord.
Täck även med gräsklipp på toppen när plantorna börjat komma upp så slipper du gödsla och plocka ogräs.
Täck även med gräsklipp på toppen när plantorna börjat komma upp så slipper du gödsla och plocka ogräs.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
smakar det så kostar det...
Eko är inte billigt..
Eko är inte billigt..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nejo, vilken kommun bor du i?Micke64 skrev:
Förra året åkte vi till grannstadens (Halmstads) deponi/mark-/grus-central.
Där fick vi släpkärran full, så mycket vi vågade lasta (obromsad, tar bara 450 kg),
och betalade 300 kr, rätt ned i fickan på killen som körde frontlastaren.
Det var "kompostjord" och var rena raketbränslet för grönsakerna och kryddväxterna.
Jag frågar som Kapi i #8, vad är "eko" i ekologisk jord?
Jord är ju jord.
Eller är det skillnad på "ekologiskt" kväve och vanligt kväve?
Nu drar jag lite egna slutsatser här, men eftersom organisationen "Krav" endast certifierar produkter som odlats på jord där man inte använt gifter på fem år så är det väl inte långsökt att utgå från att Änglamarks Kravmärkta jord är tillverkad av kompost från Kravodlade grönsaker med mera och att allt innehåll är giftfritt enligt dessa kriterier. Eller?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu för tiden kan man ju analysera, och hitta spårämnen av, vad som helst ner på miljon- eller kanske miljad-delar.
(Miljondel brukar skrivas som PPM, Parts Per Million).
Vad man än analyserar, om det så är modersmjölk, falukorv eller vatten från smältande glaciärer så hittar man föroreningar.
Så jag misstänker att även "Änglamark" har gränsvärden för dessa föroreningar.
Oberoende av vilken jord vi odlar vår persilja i tror (och hoppas) jag vi är mycket lååångt från Minamata
http://fof.se/textruta/kvicksilverkatastrofer
(Miljondel brukar skrivas som PPM, Parts Per Million).
Vad man än analyserar, om det så är modersmjölk, falukorv eller vatten från smältande glaciärer så hittar man föroreningar.
Så jag misstänker att även "Änglamark" har gränsvärden för dessa föroreningar.
Oberoende av vilken jord vi odlar vår persilja i tror (och hoppas) jag vi är mycket lååångt från Minamata
http://fof.se/textruta/kvicksilverkatastrofer
Ekologisk jord innehåller naturligt gödsel, alltså hästgödsel, kogödsel osv. Icke ekologisk jord innehåller oftast konstgödsel. Konstgödsel ger en kortvarig gödslingseffekt då det man odlar kan ta upp näringsämnen från jorden snabbt, dock leder det till jordtrötthet och efterhand salthaltiga jordar. Läs mer om den gröna revolutionen då västvärlden subventionerade konstgödsel till u-länder och de fick ett uppsving i lantbruket men sedan fick en baksmälla 20-30 år senare när inget går att odla längre för jorden är förstörd.
Därför är ekologisk jord, stallgödsel, hönsgödsel mm bättre i det långa loppet.
Därför är ekologisk jord, stallgödsel, hönsgödsel mm bättre i det långa loppet.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är bland annat därför man talar om "brunnen" gödsel, om det sedan är ko- eller hästgödsel spelar ingen roll i sammanhanget.
När gödseln bryts ner, komposteras, utvecklas värme som dödar ägg och parasiter.
Man skall alltså helst inte gödsla med färsk dynga.
Parasiter har ju gärna den ovanan att de passerar tarmarna på ett värddjur som en del i sin livscykel dessutom.
http://www.odla.nu/fragor-svar/brunnen-godsel
När gödseln bryts ner, komposteras, utvecklas värme som dödar ägg och parasiter.
Man skall alltså helst inte gödsla med färsk dynga.
Parasiter har ju gärna den ovanan att de passerar tarmarna på ett värddjur som en del i sin livscykel dessutom.
http://www.odla.nu/fragor-svar/brunnen-godsel