Jag tänker isolera vinden med ekofiber. Som vanligt när det gäller åtgärder på huset, så är det olika bud beroende på vem man frågar.
Kostnaden för att isolera vinden beror så klart delvis på tidsåtgången (antal arbetstimmar). Somliga säger att man fyller en normalstor vind bestående av en platt del samt "snedtaks-fickor" på nolltid (typ en timme: "det är bara att spruta tills det är fyllt") medan andra säger att det tar sin rundliga tid om man vill vara noggrann och göra ett bra jobb.
Har vi någon domare i församlingen som kan avgöra tvisten?
Kostnaden för att isolera vinden beror så klart delvis på tidsåtgången (antal arbetstimmar). Somliga säger att man fyller en normalstor vind bestående av en platt del samt "snedtaks-fickor" på nolltid (typ en timme: "det är bara att spruta tills det är fyllt") medan andra säger att det tar sin rundliga tid om man vill vara noggrann och göra ett bra jobb.
Har vi någon domare i församlingen som kan avgöra tvisten?
Redigerat:
Företaget vi anlitade tog ca 3 tim för två personer att "spruta" 120 kvm vind med 40 cm ekofiber och 45 kvm garagevind med 30 cm ekofiber. Huset är i vinkel och vinden rätt trång. Då räknar jag hela tiden från det att lastbilen körde fram tills dess att de packat allt och åkte iväg. Jag upplevde att de var mycket noggranna.
Enligt dem räknade de med att hinna med två hus per dag om inte resorna var allt för långa.
/Krille
Enligt dem räknade de med att hinna med två hus per dag om inte resorna var allt för långa.
/Krille
Deras aktuella totalpriser är enligt följande inklusive moms och ROT-avdrag (Gäller om ytan är minst 80 kvm)
Vindsbjälklag
150 mm 56 kr/kvm
200 mm 74 kr/kvm
300 mm 112 kr/kvm
350 mm 130 kr/kvm
400 mm 149 kr/kvm
450 mm 167 kr/kvm
500 mm 186 kr/kvm
Så då har du något att jämföra med - lycka till!
/Krille
Vindsbjälklag
150 mm 56 kr/kvm
200 mm 74 kr/kvm
300 mm 112 kr/kvm
350 mm 130 kr/kvm
400 mm 149 kr/kvm
450 mm 167 kr/kvm
500 mm 186 kr/kvm
/Krille
Mycket intressanta siffror. Är arbetstiden inkluderad i "totalsiffran"? Eller visar siffrorna endast kostnaden för själva materialet, ekofibret?Krille4 skrev:Deras aktuella totalpriser är enligt följande inklusive moms och ROT-avdrag (Gäller om ytan är minst 80 kvm)
Vindsbjälklag
150 mm 56 kr/kvm
200 mm 74 kr/kvm
300 mm 112 kr/kvm
350 mm 130 kr/kvm
400 mm 149 kr/kvm
450 mm 167 kr/kvm
500 mm 186 kr/kvm
/Krille
Arbetet är inkluderat d v s jag behövde inte lyfta ett finger själv förutom då att betala fakturan
Min faktura för ett år sedan slutade på 13976,40 kr inklusive moms, arbete och efter ROT-avdrag men då fick jag 15% rabatt då jag köpte en luftvärmepump samtidigt. Arbetskostnaden före ROT var specad till 4932 kr
Så här såg fakturan ut (alla priser inkl moms).
- Ekofiber inklusive arbete 1040 kg á 18,60 d v s 19 344 kr
- Rabatt 15% d v s 2901,60
- ROT-avdrag 2466 (d v s 50% av arbetskostnaden 4 932 kr)
Att betala 13 976,40 kr
De hyrde också ut utrustning om jag ville spruta själv men i och med ROT-avdraget blev det så billigt att låta göra dem göra jobbet så valet var lätt.
/Krille
Min faktura för ett år sedan slutade på 13976,40 kr inklusive moms, arbete och efter ROT-avdrag men då fick jag 15% rabatt då jag köpte en luftvärmepump samtidigt. Arbetskostnaden före ROT var specad till 4932 kr
Att betala 13 976,40 kr
De hyrde också ut utrustning om jag ville spruta själv men i och med ROT-avdraget blev det så billigt att låta göra dem göra jobbet så valet var lätt.
/Krille
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Ska det sprutas väggar eller snedtak så rekommenderar jag proffshjälp, det finns mängder med fallgropar man gör som "hemsprutare".
Ska man spruta löst på vinden så fungerar det bättre men även där finns en del fällor som du naturligtvis får tips om där du köper ekofibern och hyr maskinen. En krendl maskin är att föredra.
För övrigt är ekofiber i mina ögon en överlägsen produkt såväl i slutna konstruktioner som öppna.
Ska man spruta löst på vinden så fungerar det bättre men även där finns en del fällor som du naturligtvis får tips om där du köper ekofibern och hyr maskinen. En krendl maskin är att föredra.
För övrigt är ekofiber i mina ögon en överlägsen produkt såväl i slutna konstruktioner som öppna.
Håller på och funderar just nu på om jag ska spruta eller sätta skivor (nytt tak 45grader). Med ovanstående priser så verkar det ju högintressant att spruta ekofiber. Men hittade tex denna prislista hos www.feab.se och då ser det inte så billigt ut längre.Krille4 skrev:Deras aktuella totalpriser är enligt följande inklusive moms och ROT-avdrag (Gäller om ytan är minst 80 kvm)
Vindsbjälklag
150 mm 56 kr/kvm
200 mm 74 kr/kvm
300 mm 112 kr/kvm
350 mm 130 kr/kvm
400 mm 149 kr/kvm
450 mm 167 kr/kvm
500 mm 186 kr/kvm
/Krille
Är det nån i skånetrakten som har några priser här nerifrån och kanske tips på entreprenör, helst nära Lund/Dalby
Entreprenad vindsbjälklag 40 200 m² inkl. material och arbete
Redigerat:
Normalpriset för Ekovilla är 17,80 per kilo (14 kilos säckar). Till kund. Alltså ca 200 + moms per 14 kilos bal.Krille4 skrev:Arbetet är inkluderat d v s jag behövde inte lyfta ett finger själv förutom då att betala fakturan
Att betala 13 976,40 kr
/Krille
Klicka här för att svara