Hej

Tänkte bygga mig en hylla av en ekskiva (från Rusta). Dimensionen ska vara 1800x400x18.
Under hyllan ska det vara en ram av ek, cirka 4cm hög. Några reglar invändigt och till sist en infräst skiva 3mm board under. Lådkonstruktion dels för stabiliteten samt möjlighet att sätta in belysning.

Bitarna till ramen klyver jag till av en annan ekskiva, 200 bred. Billigare än att köpa planhuvlad eklist på beijer.

Nu till min fundering.
Jag får knappt 200mm av den breda skivan över när jag kapar den till 1800. Ska jag kapa rimpor av den och bygga upp en ram som är 36 mm och sätta på kortsidorna för att få ändträ på hela ytan på kortsidorna? Eller blir det fult?
Bör man fräsa "trappsteg" i skiva och sargbitar eller duger det att limma direkt på undersidan skivan?

Tänker runda alla hörn med fräs och betsa i någon mörk nyans.

Hoppas det gick att begripa vad jag menade. Har inte möjlighet att rita nu då jag är på jobbet.

Tänk på att ekskivorna på rusta består av väldigt många bitar som är sammanfogade till en skiva. Det blir alltså inte riktigt samma sak som att köpa "eklist på beijer".

Att limma skiva mot en annan skivas ände lär inte bli särskilt hållfast, någon form av förstärkning behövs. Om du inte vill ha synliga skruvar kan man bygga eller köpa en "pocket hole jigg" för att borra hål som man kan fästa skruvar inifrån med.

Ändträ vill man ju gärna gömma i vanliga fall men smaken är ju individuell, gör något som du tycker blir snyggt så blir det nog allra bäst.

Tack för svar.
Har skissat lite på hur jag tänkte. Anledningen att jag vill bråka med ändträ är för att jag tror att det kommer bli svårt att gera ihop sargbitarna och få det att se bra ut efter att jag rundat kanterna med fräsen. Lätt att det blir en limkant eller till och med tomrum mitt i radien, eller?

Men det kanske liknar kattskit med så mycket ändträ i bitar.

Skissen föreställer hyllan upp och nervänd.
hylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett alternativ att köpa 2 skivor och sen fräsa spår för sladd innan du limmar ihop de två skivorna, jag gjorde så i ett kök, den skivan var dock bara 60cm bred men borde funka på bredare också

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Täck på att den massiva skivan kommer att röra sig med ändrad fuktighet och att du i din konstruktion måste ta hänsyn till detta. Om du bara gör en ram som sitter fast runt kanterna kommer den garanterat att spricka förr eller senare. Även skiivan bör alltså ligga fritt i ett spår i ramen.
/B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.