Hej Undrar om de e nån som byggt/planerar att bygga med ekeforshus?
 
Hej,
Vi byggde med Ekeforshus förra året. Ett 1 1/2-plans Fåglakulla (som det heter numera).
Allt funkade fint för oss
 
Ett kanonföretag!
 
Vi är mitt i byggprocessen och är än så länge jättenöjda! Från början har vi haft bra service av trevlig säljare (Claes) och de har varit flexibla med planlösningen och alla våra önskemål, vilket har varit många, och det är väldigt viktigt för oss. Vi var även en sväng och tittade på fabriken vilket var roligt. Nu är byggarna i full gång och även de är vi supernöjda med! Så vi rekommenderar dem varmt!
 
  • Gilla
vik1
  • Laddar…
Vårt Ekeforshus stod klart för två månader sedan, inga problem hittils!
 
Vad kul att så många är nöjda med ekeforshus! Vi bygger också med dem men bygget är inte klart förens i november :) Jag kan uttala mig om mer detaljerat då om vi är nöjda eller inte. Just nu är det många frågetecken bara. Vi försöker komma överens med Ekeforshus om vad som gäller i elpetreprenaden och varför det finns ett fördelarskåp i badrummet som vi inte informerats om. Hade vi fått välja hade det varit placerat i tvättstugan, vilket är den normala placeringen enligt alla byggnormer... För er som vill läsa mer om deetta kan gå in på vår blogg,http://tavleliden.blogg.se


Jag lånar tråden för två funderingar som ändå har lite med ämnet att göra. Hoppas det är ok?

Ni som har byggt med Ekeforshus, vart var erat fördelarskåp för varm- och kallvatten placerat? Fick ni påverka placeringen?

En annan fundering är om erat media skåp ingick i husköpet? Det står nämligen i vår elbeskrivning att den ska "levereras och monteras". Men säljaren verkar tycka annorlunda helt plötsligt.
 
En husleverantör blir aldrig bättre än sin lokala representant.
 
madbe skrev:
Vad kul att så många är nöjda med ekeforshus! Vi bygger också med dem men bygget är inte klart förens i november :) Jag kan uttala mig om mer detaljerat då om vi är nöjda eller inte. Just nu är det många frågetecken bara. Vi försöker komma överens med Ekeforshus om vad som gäller i elpetreprenaden och varför det finns ett fördelarskåp i badrummet som vi inte informerats om. Hade vi fått välja hade det varit placerat i tvättstugan, vilket är den normala placeringen enligt alla byggnormer... För er som vill läsa mer om deetta kan gå in på vår blogg,[länk]


Jag lånar tråden för två funderingar som ändå har lite med ämnet att göra. Hoppas det är ok?

Ni som har byggt med Ekeforshus, vart var erat fördelarskåp för varm- och kallvatten placerat? Fick ni påverka placeringen?

En annan fundering är om erat media skåp ingick i husköpet? Det står nämligen i vår elbeskrivning att den ska "levereras och monteras". Men säljaren verkar tycka annorlunda helt plötsligt.
Hej! Vi har all VA i tvättstugan samt golvvärmefördelarskåpet i städskrubben. Behövde aldrig tycka till om det så jag vet inte om det skulle gått att påverka.
Angående mediaskåpet så ingick sjäva skåpet med tomrör dragna till det. Sedan fyllde elektrikern det med grejor på en separat räkning men det var vi medvetna om.
 
dhanjel skrev:
Vårt Ekeforshus stod klart för två månader sedan, inga problem hittils!
Sammie skrev:
Vi är mitt i byggprocessen och är än så länge jättenöjda! Från början har vi haft bra service av trevlig säljare (Claes) och de har varit flexibla med planlösningen och alla våra önskemål, vilket har varit många, och det är väldigt viktigt för oss. Vi var även en sväng och tittade på fabriken vilket var roligt. Nu är byggarna i full gång och även de är vi supernöjda med! Så vi rekommenderar dem varmt!
bjolletts skrev:
Hej,
Vi byggde med Ekeforshus förra året. Ett 1 1/2-plans Fåglakulla (som det heter numera).
Allt funkade fint för oss
Tack Bjolletts! Mycket intressant.

Är nyfiken hur det var för er andra? (se mitt tidigare inlägg) :)
 
Vi ritade vårt helt själva, så svaren är kanske inte så intressanta på just de frågorna.
 
Det är roligt att höra så många positiva kommentarer till Ekefoshus!

Jag har själv inte byggt/köpt något, men var på husvisning 2009 på Husknuten i VF, Göteborg.
Och fann planlösningen mycket tilltalande. Tror att det var ett Ekonomen ca 140 kvm.

Vi tog med oss en katalog, och fann i den ett närmast perfekt hus, Ekonomen 114.

Nåväl, vi knyckte bara layouten, gjorde en hel del ändringar men behöll grundplanen och ritade med en vän som är arkitekt ett hus som passade oss perfekt. 114 kvm blev för oss 108 kvm, som sedan byggdes i lösvirke med en liten byggfirma.

Men Ekeforshus får alltså många tummar upp från oss :thumbup:
 
DSC01182.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01189.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01190.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01191.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01192.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01193.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01194.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi köpte ett litet Ekeforshus som ej längre säljs. Det blir 7 år nu till Julen.
Ett enplans vinkelhus med högåstak i ena delen. Ena väggaveln i rummet med högåstak består därmed bara av en "gavelspets" där "utsidan av gavelspetsen finns i vindsutrymmet under taket.
Efter ca. 1 år påtalade jag för företaget att det syntes fuktfläckar på boardskivorna på undertaket i vinsutrymmet. Återkom om det blir värre fick jag till svar från Ekeforshus.

Har varit upp på vinden och kollat då och då genom åren och inte kunnat se att det blivit mera eller större fuktfläckar. Häromveckan såg jag att ytskiktet in mot rummet på insidan av gaveln såg missfärgat och fläckigt ut. Jag var upp på vinden och plockade bort delar av isoleringen och kom åt att syna boardskivorna lite bättre. Där fanns svarta fläckar som inte såg så trevliga ut. Dessutom var plasten, som skall fungera som fuktspärr / diffusionsspärr eller vad det riktiga namnet nu är, inte tät.
Jag kunde se rakt ner i vardagsrummet genom springor i konstruktionen uppe vid nocken.

Kontaktade Garboförsäkringar och fick ut en representant som var och kollade.
Enligt honom så är inte den använda plasten godkänd för ändamålet. Ej heller monterad så att den tätar mellan kall och varm sida som den ska göra.
Plasten man använt vid bygget tillhör överhängande delar av takkonstruktionen, ( en vävd plast ).
Ekeforshus representant var också upp på yttertaket och kollade konstruktionen.
Han tyckte att ränndalen hade för liten del som gick in under takpannorna.

Har nu skickat kompletterande foton efter att rivit all isolering på gavelspetsen och fotat.
Garboförsäkring skall återkomma efter utredning om det är ett försäkringsärende.
Om det blir ett försäkringsärende så är den mista kostnaden för åtgärd ett halvt basbelopp (22250 kr)

Det är inte lätt och oftast omöjligt att upptäcka inbyggda fel för husköpare.
Tycker det skulle finnas en lag om att besiktning utförs under byggnationens gång, så att allt synas innan det, (avsaknad av yrkesstolthet), byggs in och spikas för.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.