Hej!
Ska olja in mitt nya ekbord som inte är behandlat sedan tidigare. Hur gör jag? Tänkte göra enligt följande.

1) Slipa med finaste sandpapper i träets riktning
2) Olja in med någon bra olja. Tänkte fråga mig fram. Finns någon ni rekommederar. Linolja? Använder mig av en vanlig disksvamp för att olja in bordet.
3) Torka av överflödig olja
4) Låt torka
5) Olja in igen

Rätt eller fel?

Tacksam för svar!

mvh,
Poperick

När vi köpte vårat ekbord så rekomenderade dom att inte slipa ner bordet, utan att lägga på oljan direkt..
Vi hade på olja 3 gånger..
Lite i taget.. den tredje gången så sög den inte in allt.. det som var kvar efter 10 minuter torkade vi av.
Vi använde Parafinolja. Tycker den är lättjobbad och ger bra resultat..

Tack för svar.

Nu när det gått ca 1 år. Är det dags att underhålla då? Dvs, underhåller ni era ekbord på samma sätt ni underhåller en bänkskiva exempelvis. Slipa och olja?

Mvh,
Poperick

Du behöver inte slipa, annat än för att få bort fläckar som inte går att få bort på annat sätt.

Dags att olja märker man när ytan känns lite matt. En väloljad yta är blank och spiller man lite vatten på den så lägger sig vattnet som droppar ovanpå snarare än att tränga in.

Jag oljar alla mina oljade möbler, men jag har märkt att efter 2-3 behandlingsomgångar (med typ något års mellanrum) så verkar inte mer olja behövas.

Jag använder Faxe träolja. Den är lätt torkande och har (tror jag) lite vax i sig vilket bidrar till en avstötande yta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.