Hej,
Dumskalle fråga men denna skönhet har lagt av att pumpa runt vatten (Se bild).
Jag har provat att fylla på vatten och de gjorde jag genom att hälla vatten där de gråa locket är på bilden fyllde på när pumpen var igång. Stängde av pumpen och då va det vatten över locket. Skruvade på locket igen å körde igång och inget händer. Har jag gjort fel?
 
  • Vertikal vattenpump märkt GRUNDFOS i ett betongrum med öppet grått lock och elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har en ejektor så måste ju hela systemet vara fyllt för att det ska funka. Hur man rent praktiskt gör det har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men en sugande pump måste inte sällan startas flera gånger med vattentillgång på trycksidan för att bli av med luft. När pumpen är igång tenderar luften att fastna i pumpen. Det har jag erfarenhet av på grund av en läckande sugledning.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du har en ejektor så måste ju hela systemet vara fyllt för att det ska funka. Hur man rent praktiskt gör det har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men en sugande pump måste inte sällan startas flera gånger med vattentillgång på trycksidan för att bli av med luft. När pumpen är igång tenderar luften att fastna i pumpen. Det har jag erfarenhet av på grund av en läckande sugledning.
Tack för snabbt svar =)
Jag stängde av å satte på pumpen ett par gånger när jag fyllde på , det rann över å då stängde jag av sedan på igen och då sög den allt vatten sedan stängde jag av så va de vatten upp till locket. Då skruvade jag på locket å tryckte igång men inget vatten in i hydroforen . Skit dessa tider när man behöver vatten som mest.
 
För att ejektorn ska funka måste det ju som sagt finnas vatten, du behöver nog fylla upp hydroforen lite.

Ejektorpumpen sitter nere i brunnen och drivs med vatten från centrifugalpumpen du har på bilden. Så den måste ju ha vatten att pumpa ner till ejektorn innan du kan få upp något från brunnen.
 
D Daniel 109 skrev:
För att ejektorn ska funka måste det ju som sagt finnas vatten, du behöver nog fylla upp hydroforen lite.

Ejektorpumpen sitter nere i brunnen och drivs med vatten från centrifugalpumpen du har på bilden. Så den måste ju ha vatten att pumpa ner till ejektorn innan du kan få upp något från brunnen.
Så man ska fylla upp hydroforen med ett gäng liter för att den ska funka att driva runt vatten ? Tänkte att från hydroforen så går de till varmvattenberedaren och huset . Tänkte att de inte hade något att göra med att pumpen inte får vatten från brunnen å upp till huset. Får prova de i morgon att fixa vatten å fylla på hydroforen.
 
Japp det menar jag. Men jag har ingen ”hands on” erfarenhet. Förhoppningsvis får du svar från någon som har det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.