Har nyligen införskaffat en Ejca L18 som behövde kärlek. Mest p.g.a dålig hantering.

Nu har de bytts klyvanhåll, nytt sidobord byggts och en rejäl rengöring av bordet.

Idag fick jag äntligen klart nya klyvanhållet, och märkte även då snabbt att T-tracken är skev gentemot klingan(3mm).

Någon som har en sprängskiss över hur detta ser ut? Eller gjort justeringar själv. Testat att lossa de 3 bultar som håller motorn till bordet, men kunde endast flytta allt med mindre våld ca 1 mm.

Hej devizion! Hur gick det för dig med detta? Jag har tyvärr ingen sprängskiss men en L18 i behov av kärlek och delar. Har du någon bild på ditt anhåll och sidobordet?

Hej.
Jag har själv en L18 i min ägo. Väldigt fin maskin.
Då Ejca fotfarande gör och säljer sågen och tillhandahåller böckerna så har jag svårt att tro det är helt ok att dela dem vind förvåg.
Men om du slår en signal till dem eller ett mail så löser dom garanterat dina önskemål.
Det låter som din maskin har varit ut för lite övervåld en gång i tiden😕
Vad har du för tillbehör till din maskin, justebord, bordsbreddare och liknande?

En grönmålad stationär snickerimaskin med sågbord i ett verkstadsutrymme, omgiven av diverse verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en bild på min maskin (om tekniken är med mig)
/Lars-Olov

Hej L-OFast! Inser när jag läser andra trådar att det var du som köpte den i Lerum :-). Grattis till ett bra inköp! Jag har en sån svarv och den är mycket smidig. Sen förstår jag att du skickade vidare sågen?

Min såg (men det är inte jag som startat denna tråd, sorry för trådkapningen devizion!) saknar kapsläden till vänster och har inget förlängningsbord till höger.

L-OFast skrev:
[bild]
Här kommer en bild på min maskin (om tekniken är med mig)
/Lars-Olov
Och lite annan bröt också😀

Lambr1 skrev:
Hej L-OFast! Inser när jag läser andra trådar att det var du som köpte den i Lerum :-). Grattis till ett bra inköp! Jag har en sån svarv och den är mycket smidig. Sen förstår jag att du skickade vidare sågen?

Min såg (men det är inte jag som startat denna tråd, sorry för trådkapningen devizion!) saknar kapsläden till vänster och har inget förlängningsbord till höger.
Det stämmer jag behöll svarv och bordsbreddaren då jag hade sågen.

Lambr1 skrev:
Hej devizion! Hur gick det för dig med detta? Jag har tyvärr ingen sprängskiss men en L18 i behov av kärlek och delar. Har du någon bild på ditt anhåll och sidobordet?
Helt glömt bort denna tråd.

Jodå, det mesta löste sig. Var en del pul och få allt 100% rakt igenom men de gick. De går och kontakta Ejca för och få manualen dock stämmer den inte överens helt med alla modeller märkte jag.

Pdf:en har jag vid intresse. Kan inte bifoga den vad jag kan se just nu dock.

För att justera t-tracket gentemot klingan behöver man ta bort 2st rörsprintar för att röra klingan gentemot bordet. (klingan hänger i bordet)

Hitta en bild på rakarm, hojta till om det är något mer.

Arbetsbänk i verkstad med bordsåg, t-räcken och justeringsverktyg, flaskor och en bildel i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Hur gör du om du vill såga i vinkel?

Det ser ut sov vissa har bättre ordning i sin verkstad än andra😄

devizion devizion skrev:
Helt glömt bort denna tråd.

Jodå, det mesta löste sig. Var en del pul och få allt 100% rakt igenom men de gick. De går och kontakta Ejca för och få manualen dock stämmer den inte överens helt med alla modeller märkte jag.

Pdf:en har jag vid intresse. Kan inte bifoga den vad jag kan se just nu dock.

För att justera t-tracket gentemot klingan behöver man ta bort 2st rörsprintar för att röra klingan gentemot bordet. (klingan hänger i bordet)

Hitta en bild på rakarm, hojta till om det är något mer.

[bild]
Hej från Danmark.
Ser att det är en gammal tråd, men försöker ändo. Har precis fått en gamma Luna L18 från 1984. Tyvärr är inte t-track och sågblad paralella. Vilka två rörsprintar är det? Är det dom två som sitter vid dom 3 bultar? Hmm. Och måsta man lossna dom 3 bultar?
Hoppas att någon fortfarende läser här :)

• Närbild på en äldre bandsåg med fokus på sågblad, t-track och bultar.
    Skapa konto
Meyersahm Meyersahm skrev:
Hej från Danmark.
Ser att det är en gammal tråd, men försöker ändo. Har precis fått en gamma Luna L18 från 1984. Tyvärr är inte t-track och sågblad paralella. Vilka två rörsprintar är det? Är det dom två som sitter vid dom 3 bultar? Hmm. Och måsta man lossna dom 3 bultar?
Hoppas att någon fortfarende läser här :)
Det stämmer bra. Jag behövde bara ta bort en av två rörsprintar och kunde använda den andra som pivot om jag minns rätt. När jag pratade med Ejca så var det inga problem att ta bort dessa, då de användes främst för transportsäkring.

Hans tips var att lägga sågen upp och ned för att ta bort rörsprintarna, men sågen väger en hel del och var måttligt sugen på det.

Jag hade inte en chans att få ut dem så som dom sitter original, fick inte grepp om sprinten.
Jag löste det genom att byta ut bultarna mot längre bult, och sakta sänka ned sågen med hjälp av dem. Då kunde jag komma åt sprinten.

• Gilla
Janne Pekkala
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Det stämmer bra. Jag behövde bara ta bort en av två rörsprintar och kunde använda den andra som pivot om jag minns rätt. När jag pratade med Ejca så var det inga problem att ta bort dessa, då de användes främst för transportsäkring.

Hans tips var att lägga sågen upp och ned för att ta bort rörsprintarna, men sågen väger en hel del och var måttligt sugen på det.

Jag hade inte en chans att få ut dem så som dom sitter original, fick inte grepp om sprinten.
Jag löste det genom att byta ut bultarna mot längre bult, och sakta sänka ned sågen med hjälp av dem. Då kunde jag komma åt sprinten.
Fantastisk.(y)(y)(y)
Tack för tips om at byta ut bultarna mot längre. Det är omöjligt att få grepp om dom.
Tusen tack för hjälpen.

Meyersahm Meyersahm skrev:
Fantastisk.(y)(y)(y)
Tack för tips om at byta ut bultarna mot längre. Det är omöjligt att få grepp om dom.
Tusen tack för hjälpen.
Då blev sågen justerat.
Tack igen för bra tips! :D(y)

Nu har även jag börjat snygga till en Luna L18.
Hur har ni andra valt att attackera ett rostigt gjutjärnsbord?
T-röd och våtslipning, Scotch-brite på polermaskin eller svinto?

Erfarenheter mottages tacksamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.