Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Det där är bromsen, jag menar vredet högre upp till vänster.

Edit: Eller luftpuffaren, den verkar inte ha broms vilket heller inte behövs. Med låg hastighet och snäckväxel stannar den nog nästan momentant ändå

Edit2: Vilket ytterligare får mig att tro att det är en Ejca original
 
Tack åter igen för alla svar! Nu har jag bättre koll på grejerna. Jag håller med om att installationen ser proffsig ut och jag kan inte se några spår efter modifikationer. Sågen stod tidigare i en av Chalmers slöjdsalar. Ni som visat intresse att köpa, låt mig ta en funderare om jag ska behålla eller inte. Sågen står på Öckerö utanför Göteborg. Jag hör av mig på pm. Mvh Filip
 
Efter att ha följt instruktionerna i denna video (som någon tipsade om i en annan tråd här på forumet) så går sågen mycket bättre!


Innan tjöt den till varje gång jag satte tryck på sågbladet. Den går fortfarande långsamt men så länge man även matar långsamt så tuggar den på fint. Med min lilla erfarenhet kan man nog ändå säga att snittytan blir ok.

En fråga, det är en del torrsprickor i gummibeläggningen på såghjulen. Bör gummit bytas? Någon som vet var man köper gummi?

Mvh Filip
 
Frosmo Frosmo skrev:
Efter att ha följt instruktionerna i denna video (som någon tipsade om i en annan tråd här på forumet) så går sågen mycket bättre!

[media]
Innan tjöt den till varje gång jag satte tryck på sågbladet. Den går fortfarande långsamt men så länge man även matar långsamt så tuggar den på fint. Med min lilla erfarenhet kan man nog ändå säga att snittytan blir ok.

En fråga, det är en del torrsprickor i gummibeläggningen på såghjulen. Bör gummit bytas? Någon som vet var man köper gummi?

Mvh Filip
Jag har köpt gummi till mina bandsågar från USA (via en kontakt så blev billigare) men bör väl gå lika bra att köpa från någon gummitillverkare i Sverige.
 
Frosmo Frosmo skrev:
Efter att ha följt instruktionerna i denna video (som någon tipsade om i en annan tråd här på forumet) så går sågen mycket bättre!

[media]
Innan tjöt den till varje gång jag satte tryck på sågbladet. Den går fortfarande långsamt men så länge man även matar långsamt så tuggar den på fint. Med min lilla erfarenhet kan man nog ändå säga att snittytan blir ok.

En fråga, det är en del torrsprickor i gummibeläggningen på såghjulen. Bör gummit bytas? Någon som vet var man köper gummi?

Mvh Filip
Nej går sågen bra behöver du inte byta...än.. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.