Jag vill byta till en diskmaskin som INTE är integrerad, men alla maskiner verkar anpassade efter en nischhöjd upp till 87.5 cm. Jag har ett METOD-kök med 91 cm avstånd till bänkskivan.

Dessa maskiner verkar ha en lucka på bara 72 cm. Hur kommer det se ut med IKEA METOD som har 80 cm skåpsluckor?

Finns det inga vanliga underbyggda maskiner där man får en snygg kant både upptill och nedtill? Alltså med 80 cm lucka. Eller är enda alternativet att sätta en passbit över maskinen?

BirgitS
A arwa02 skrev:
Jag har ett METOD-kök med 91 cm avstånd till bänkskivan
Fast det är ju inte en standardhöjd, normalt är det ju 80 + 8 cm sockel.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det är ju inte en standardhöjd, normalt är det ju 80 + 8 cm sockel.
Yes, men det är inte jag som byggt köket. Det följde med bostaden.

Men även om jag stoppar in en distans under så höjden blir rätt, så kommer väl inte diskmaskinens lucka i linje med både översidan och undersidan av skåpen, som om man har ett standard 72 cm bänkskåp? Jag tänkte att det kanske kommit METOD-vänliga diskmaskiner vid det här laget.

Om alternativet är att diskmaskinen sitter 8 cm över skåpens undersida, så sätter jag hellre en passbit ovanför.

BirgitS
Metod är liksom gjort för att man ska använda integrerade diskmaskiner och det finns ju många diskmaskinstillverkare som nu gör integrerade diskmaskiner med specialanpassad lucka just för att det ska passa Metod.

BirgitS BirgitS skrev:
Metod är liksom gjort för att man ska använda integrerade diskmaskiner och det finns ju många diskmaskinstillverkare som nu gör integrerade diskmaskiner med specialanpassad lucka just för att det ska passa Metod.
Misstänkte det. Men jag föredrar vanliga diskmaskiner, både estetiskt och funktionellt.

Smaken är olika, och jag förstår att det är mer inne med integrerad maskin just nu. Men dels så tycker jag om att ha en riktig display, som visar information när programmet går, och dels så tycker jag att integrerade diskmaskiner har en förmåga att börja se sopiga ut efter ett tag, p.g.a. luckan är svårjusterad eller tappar linjen mot övriga luckor. Man ser ofta vilken lucka som är diskmaskin i ett kök, för den luckan sitter för högt/lågt, eller långt in, eller tippar utåt/inåt. Då föredrar jag en snygg rostfri fristående maskin, istället för att försöka gömma den.

Men jag antar att jag är rätt ensam om att tycka det, så jag får nog köra med en passbit...

Jag körde med passbit nedertill för att matcha sockel och det blev en bra.
Så det är en fungerande lösning.

• Gilla
arwa02
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag körde med passbit nedertill för att matcha sockel och det blev en bra.
Så det är en fungerande lösning.
Hmm, satte du passbiten i linje med luckorna då? Alltså längre ut än sockeln?

Finns integrerade maskiner som projicerar displayen som visar resttiden ner på golvet, kanske ngt för dig. Höga diskar som når upp till 91 finns enbart i integrerat.

• Gilla
arwa02
  • Laddar…
Jag hade valt att ställa maskinen så den låser mot bänkskivan av flera orsaker. Du tjänar flera cm i ryggböj för varje tallrik etc. och framförallt för det estetiska med linje i bänkhöjd snarare än efter golvet.
Gör en ny sockel som går upp till dm så får du inga skarvar mellan sockel och passbit.

D DFYD123 skrev:
Finns integrerade maskiner som projicerar displayen som visar resttiden ner på golvet, kanske ngt för dig. Höga diskar som når upp till 91 finns enbart i integrerat.
Jag har sett sådana, men det är nog inget för mig. Jag är som sagt inte så förtjust i integrerade vitvaror, och har även en jutematta framför köket, så man skulle nog inte kunna se det som projicerades mot den. Har en integrerad Bosch idag som det egentligen inte är nåt fel på, men tänker byta ut den nu när jag byter luckorna.

En annan anledning till att jag gillar fristående vitvaror är att det känna smidigare att serva eller byta ut, mot valfri modernare maskin i framtiden, eller när den går sönder, eller börjar läcka vatten. Mer praktiskt helt enkelt.

• Gilla
karincam och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Finns flera märken...bla Bosch har 92 cm.
Men det är ju också enkelt att tillverka en liten sockellåda om höjden inte är tillräcklig.

Edit; verkar som jag blandat ihop det med andra märken, Miele har i varje fall någon eller flera modeller med 91cm.

Redigerat:
tttomten TomasJor skrev:
Jag hade valt att ställa maskinen så den låser mot bänkskivan av flera orsaker. Du tjänar flera cm i ryggböj för varje tallrik etc. och framförallt för det estetiska med linje i bänkhöjd snarare än efter golvet.
Gör en ny sockel som går upp till dm så får du inga skarvar mellan sockel och passbit.
Tänker du då att sockeln ska vara 8 cm högre vid diskmaskinen? Det är jag tveksam till, eftersom det blir ”uthugget” då. En passbit där uppe blir ju estetiskt som en smal låda över en ugn. Men det är klart att man kan sätta den smala passbiten där nere istället, i linje med skåp istället för sockel. Men då kan man inte dra ut eller serva maskinen utan att ta bort passbiten först.

tttomten TomasJor skrev:
Men det är ju också enkelt att tillverka en liten sockellåda om höjden inte är tillräcklig.
Jag tror att Bosch höga maskiner alla är integrerade.

tttomten TomasJor skrev:
ajdå måste ha missat. Bsh hade vita o rostfria som var ställbara 86-91 fram till för 7-8 år sedan. Kanske har börjat med dom igen.

A arwa02 skrev:
Jag tror att Bosch höga maskiner alla är integrerade.
hmm ok, blandar nog ihop det med Miele.

A arwa02 skrev:
Men då kan man inte dra ut eller serva maskinen utan att ta bort passbiten först.
Självklart inte, men det är väl inget reellt problem egentligen. (Min passbit är limmad;))

A arwa02 skrev:
Tänker du då att sockeln ska vara 8 cm högre vid diskmaskinen?
Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.