Hej, bifogar bilder på en renovering där byggaren satt en inspektionslucka i slitsen för övervåningens avlopp. Den är < 1 m från duschen och jag har fått nedslag på besiktningen. Byggaren hävdar att det inte fanns några godkända (BKR?) luckor i den storleken (20x20) 2019 då renoveringen utfördes, och vill därför skriva en avvikelse med mig tre år senare. Jag är inte helt övertygad och undrar om någon på forumet vet;
i) finns det motsvarande luckor i 20x20 eller 25x25 storlek att köpa idag ? I så fall skulle jag vilja byta
ii) vad innebär avvikelse om jag får en vattenskada, är det inte att jag frånsagt mig ersättning då ?
Vad hade ni gjort i min situation ? Tacksam för tips.
i) finns det motsvarande luckor i 20x20 eller 25x25 storlek att köpa idag ? I så fall skulle jag vilja byta
ii) vad innebär avvikelse om jag får en vattenskada, är det inte att jag frånsagt mig ersättning då ?
Vad hade ni gjort i min situation ? Tacksam för tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intyget kan du oftast torka dig i röven med. Om det blir en vattenskada bedömer F-bolaget om det är gjort enl då gällande krav och att luckan i sig är orsaken till vattenskada bör väl vara minimal?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Jag hade somnat om......avvikelsen påverkar ju ingenting om nu inte någon börjar spola vatten direkt mot den då regelbundet. Sen kan man som sagt fråga sig varför det är en kaklad vägg innanför..........
Tack för snabba svar, när det gäller kaklet på insidan så missade byggaren att göra slitsen tillräckligt djup, så de fick helt enkelt bygga en vägg till på den nya och förlänga.
Jag blir lite förvirrad av svaren. Det var en sedvanlig våtrumsbesiktning som jag beställde förra året där de anmärkte på detta, "Ej godkänd inspektionslucka, våtzon 1". Byggaren påstår att det 2019 inte fanns några sådana luckor att tillgå, och att det ej heller fanns något sådan krav på tät lucka. Det låter märkligt, men jag är ingen expert på området. Någon som vet vilka regler som gällde 2019 ? Den dagen jag säljer huset så vill jag ha ett "rent" protokoll, inte med några nedslag som kommer att inverka negativt på priset.
Jag blir lite förvirrad av svaren. Det var en sedvanlig våtrumsbesiktning som jag beställde förra året där de anmärkte på detta, "Ej godkänd inspektionslucka, våtzon 1". Byggaren påstår att det 2019 inte fanns några sådana luckor att tillgå, och att det ej heller fanns något sådan krav på tät lucka. Det låter märkligt, men jag är ingen expert på området. Någon som vet vilka regler som gällde 2019 ? Den dagen jag säljer huset så vill jag ha ett "rent" protokoll, inte med några nedslag som kommer att inverka negativt på priset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Tidigare branschregler hittar du här: https://www.bkr.se/regler/tidigare-regler
hej, tack det heter nog efterbesiktning. Hursomhelst i reglerna ftån 2015 så står det bara att det är rör som är godkända genomföringar, mao finns inget utrymme för. lucka i zon 1. Det är ju märkligt att en stor byggfrima missat detta, å andra sidan så undrar jag om det går att montera en riktig klassad lucka istället vilket är tillåtet emligt rrglerna från 2021. Någon som har erfarenhet av det ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Jag har för mig att de nya klassificerade luckorna kräver att väggens tätskikt dras in över luckans kant och det är ju inte så lätt att åstadkomma i efterhand utan att ta bort kakelplattorna runt luckan.
Det är mycket vanligt att man gör avvikelser från branschreglerna när man renoverar badrum i gamla byggnader som saknar förutsättningar för att följa branschreglerna. Allt är ju en fråga om vad kunden och företaget kommer överens om. Det enklaste här hade ju varit att inte alls ha en lucka på den platsen.O olof63 skrev:hej, tack det heter nog efterbesiktning. Hursomhelst i reglerna ftån 2015 så står det bara att det är rör som är godkända genomföringar, mao finns inget utrymme för. lucka i zon 1. Det är ju märkligt att en stor byggfrima missat detta, å andra sidan så undrar jag om det går att montera en riktig klassad lucka istället vilket är tillåtet emligt rrglerna från 2021. Någon som har erfarenhet av det ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Du måste skilja på plats för dusch och våtzon 1.useless skrev:
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner