Sugen på en elhyvel. Med en större plånbok skulle det bli en Festool men det lutar i dagsläget åt en Einhell RT-PL 82.

Vad som oroar mig en smula är att Svenska Einhell inte har en hemsida, röda siffror i sin ekonomi, få träffar på nätet/YouTube, relativt få försäljningsställen etc. Skälen var för sig kanske inte så farliga men sammantaget...ser jag spöken mitt på ljusa dan ???

Eller bör jag satsa på annan elhyvel? Tips och förslag i så fall?

Ringde till huvudkontor i Göteborg idag. Allt var rörigt pga flytt till Malmö. Man räknade med att detta kunde bli ett skitår pga detta men hoppades komma igen och återvinna förtroendet hos konsumenterna.

N
Jag menar inte att nedvärdera einhell. Deras hyvel fungera säkert bra men det är väl knappast en så stor investering att man behöver bekymra sig om företaget finns kvar eller inte. Det är ju ändå ett billighetsverktyg. Eller har jag missat något ?

M
De gånger jag känt på einhell-verktyg har de känts plastiga, rappliga, obalanserade och helt enkelt billiga, vilket de också är. Einhell har gjort som glapp&läcker och flera andra tillverkare av verktyg, sälj billig skit och försök leva på att varumärket redan är etablerat.

MaxPax skrev:
De gånger jag känt på einhell-verktyg har de känts plastiga, rappliga, obalanserade och helt enkelt billiga, vilket de också är. Einhell har gjort som glapp&läcker och flera andra tillverkare av verktyg, sälj billig skit och försök leva på att varumärket redan är etablerat.
Nejdå Niq, jag fixar prislappen utan problem. Försöker som nybliven husägare komplettera mina verktygslåda vartefter och betalar hellre än extra slant (dock inte fantombelopp) för bra prylar. Vill inte snåla och bli förbannad på en lördag (när helgen är vikt åt jobb och affärerna stängda) och grejorna rasar/inte orkar med. Ett företagsmärke som då visar upp så förvånansvärt många varningsflaggor känns ju lite tveksamt att satsa på. Därav mina undringar.

MaxPax skrev:
Sorry Niq & MaxPax för mitt förra inlägg, jag klickade på fel citera-knapp, men...

jag todde att Einhell var företagsmärket som stod för kvalitet högt över Jula, inte att de skulle ge mig "Ein hell"

Det är nog väldigt varierande kvalitet på Einhells prylar. Jag har känt på deras skruvdragare och de inger inte något förtroende. Däremot är min grovdammsugare från Einhell riktigt riktigt bra. Tyst, stark och med välfungerande automatisk "slavstart".

När det gäller elhandhyvel så är det ju ett svåranvänt verktyg i sig. Då kan man antingen köpa en dyr märkesmaskin (med resonemanget att det minskar risken att maskinen "drar ned" resultatet), eller något billigare (typ Einhell) för att det ändå inte blir så fantastiskt bra resultat. Jag har en nästan oanvänd elhandhyvel från Ryobi som sannolikt kommer att förbli oanvänd. Inte för att den är dålig, utan för att det är riktigt skitsvårt att få till ett snyggt resultat för hand.

Jag skulle för övrigt gissa att Ryobis maskin är bättre än Einhells, och de ligger ungefär lika i pris.

Tack för tipset tacho. Ska kollas upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.