1 602 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Eget arbete vid utbyggnad
Hej,
Vi ska snart börja bygga ut vårt hus 1.5 plan 73kvm byggyta.
Offert vi fått är helt ok och väl inom vår budget. Jag är ändå sugen på att göra en del saker själv, både för att lära mig och för att spara pengar. Firman vi har kontrakt med är väldigt bra och kan gärna visa och sedan kontrollera s det blir rätt.
Jag är inte den händigaste men svärfar är pensionerad snickare. Vilka moment kan klassas som lättare och något som jag eventuellt kan göra? Tänker i så fall ta 4v semester och bygga då.
- sätta panel? Liggande enkelfas
- montera osb + gips?
- lister + foder?
- sköta grovstäd?
- köra skit till tippen?
Något mer? Jag är egentligen ute efter det som är hyfsat enkelt men tar tid. På så sätt får jag ner arbetskostnaden.
Tack!
Vi ska snart börja bygga ut vårt hus 1.5 plan 73kvm byggyta.
Offert vi fått är helt ok och väl inom vår budget. Jag är ändå sugen på att göra en del saker själv, både för att lära mig och för att spara pengar. Firman vi har kontrakt med är väldigt bra och kan gärna visa och sedan kontrollera s det blir rätt.
Jag är inte den händigaste men svärfar är pensionerad snickare. Vilka moment kan klassas som lättare och något som jag eventuellt kan göra? Tänker i så fall ta 4v semester och bygga då.
- sätta panel? Liggande enkelfas
- montera osb + gips?
- lister + foder?
- sköta grovstäd?
- köra skit till tippen?
Något mer? Jag är egentligen ute efter det som är hyfsat enkelt men tar tid. På så sätt får jag ner arbetskostnaden.
Tack!
Mina tankar som lekman: Det beror ju på hur entreprenaden är tänkt att utföras och avtalad/önskad tidplan. Om man tänker att du så att säga agerar underentreprenör åt din entreprenör så är det nog bra med något tydligt avgränsat men som ändå tar tid. Om ni tagit in offert till fastpris blir det ju lite knepigare rent kommersiellt. Då behöver ni ju komma överens om avdrag för de delar du tänkt göra själv samtidigt som entreprenören kanske har gjort sin kalkylering på helheten.
Sätta skivor och (ytter ?)-panel är nog en sådan sak som är lätt att avgränsa. Under tiden kan entreprenören ägna sig åt annat. Samtidigt behöver du ju förhålla dig till planeringen och bli klar innan målaren är bokad.
Rörande lister och foder har nog riktiga snickaren tillgång till en verktygsarsenal som gör att han/hon kapar och skjuiter fast dem snabbare än du. Detsamma gäller bortforsling av skräp. De vill nog ha en container stående ändå.
Om det ska skarvspacklas/målas/tapetseras är det också något som går att göra själv men som kräver lite mer skill än att sätta skivor. Lägga flytande övergolv är också något man som amatör kan klara av. Nu skriver du ju inga detaljer om vad som ska göras, men om det ska på takpannor är det ju också något som går att göra själv.
Sätta skivor och (ytter ?)-panel är nog en sådan sak som är lätt att avgränsa. Under tiden kan entreprenören ägna sig åt annat. Samtidigt behöver du ju förhålla dig till planeringen och bli klar innan målaren är bokad.
Rörande lister och foder har nog riktiga snickaren tillgång till en verktygsarsenal som gör att han/hon kapar och skjuiter fast dem snabbare än du. Detsamma gäller bortforsling av skräp. De vill nog ha en container stående ändå.
Om det ska skarvspacklas/målas/tapetseras är det också något som går att göra själv men som kräver lite mer skill än att sätta skivor. Lägga flytande övergolv är också något man som amatör kan klara av. Nu skriver du ju inga detaljer om vad som ska göras, men om det ska på takpannor är det ju också något som går att göra själv.
Hej,P proffsrik skrev:Mina tankar som lekman: Det beror ju på hur entreprenaden är tänkt att utföras och avtalad/önskad tidplan. Om man tänker att du så att säga agerar underentreprenör åt din entreprenör så är det nog bra med något tydligt avgränsat men som ändå tar tid. Om ni tagit in offert till fastpris blir det ju lite knepigare rent kommersiellt. Då behöver ni ju komma överens om avdrag för de delar du tänkt göra själv samtidigt som entreprenören kanske har gjort sin kalkylering på helheten.
Tack för svar! Du har nog rätt om skräp, det enda som inte är med i offerten är tippavgifterna och det är väl inga gigantiska summor.
Det är offert på fastpris så avdraget måste ju vara värt det för min egen del.
Ska försöka få till något bra med ytterpanelen, behöver nämligen byta på befintliga huset i samband med utbygget och det är inte med i offerten. Då kan jag lära mig på utbygget och byta själv sedan på befintliga. Dock med svärfars hjälp som har varit snickare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Eget arbete vid delad entreprenad
Juridik -
Hur värderas eget arbete vid nybyggnation? Hur har ni gjort som byggt själva?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Eget arbete vid försäkringärende (badrum) Länsförsäkringar MEPS.
Försäkringar -
Spara pengar , eget arbete vid nybygge
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
folksam ersättning för eget arbete vid vattenskador
Badrum