4 378 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Egenmäktigt Förfarande - Avverka Vägverkets markeringar
Sida 1 av 2
Dom ska bredda vägen genom vår by.
Detta gör att Vägverket hävdar 5m bredvid nuvarande väg som deras.
Inom detta område står det björkträd, som alltså måste tas bort.
Björkträd som sparats för framtida vedbehov.
Nu får jag veta att dessa markerade träd 'redan är sålda' och alltså kan jag inte avverka dessa för ved själv.
Jag kommer självklart få betalt för träden, men detta pris ersätter inte värdet av samma massa i ved.
Jag har blivit upplyst om att åverkan på dessa träd skulle betyda anmälan om 'Egenmäktigt Förfarande' samt 'Skadegörelse på egendom'.
Min fråga är - Hur kan detta bevisas, och lagföras?
Om det är flera individer som kunde ha utfört 'dådet', vem blir åtalad, vem blir lagförd?
Kan jag undvika rättslig påföljd om jag säger 'Jag tror det är Mollgan som gjorde det'?
Om det inte kan bevisas vilken specifik person som fällde träden?..
// Rättshavererande Trädägare
Nu får jag veta att dessa markerade träd 'redan är sålda' och alltså kan jag inte avverka dessa för ved själv.
Jag kommer självklart få betalt för träden, men detta pris ersätter inte värdet av samma massa i ved.
Jag har blivit upplyst om att åverkan på dessa träd skulle betyda anmälan om 'Egenmäktigt Förfarande' samt 'Skadegörelse på egendom'.
Om det är flera individer som kunde ha utfört 'dådet', vem blir åtalad, vem blir lagförd?
Kan jag undvika rättslig påföljd om jag säger 'Jag tror det är Mollgan som gjorde det'?
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Träden är alltså inne på din fastighet? Eller har du sålt av tomtremsan redan?Valpägaren skrev:
Fråga vem som är skogsentrepenör och prata direkt med dem...
Har svårt att tro att de skulle bry sig om var lite björk tog vägen.
Kan gott tänka mig att de kan lämna björken i tremeters längder hos dig utan problem.
Vägverket verkar gå ut hårt för de inte har riktigt torrt på fötterna... vilka papper är påskrivna mellan dig och vägverket? dina träd är dina.
/ATW
Har svårt att tro att de skulle bry sig om var lite björk tog vägen.
Kan gott tänka mig att de kan lämna björken i tremeters längder hos dig utan problem.
Vägverket verkar gå ut hårt för de inte har riktigt torrt på fötterna... vilka papper är påskrivna mellan dig och vägverket? dina träd är dina.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Har marken lösts in är den inte din. Har du fler grannar vars egendom du tycker passar bättre i dina händer?
Har marken eller träden å andra sidan inte lösts in är björkarna dina men kan likafullt behöva avverkas för vägens skull, tala med myndigheten eller entreprenören att du vill ha veden så fixar det sej nog.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Ursäkta en legitimerad besserwisser, men ansvarig myndighet heter Trafikverket. Sedan 2010.
Oavsett om du eller Trafikverket äger marken har Trafikverket rätt att ta ner träden om de står i vägområdet. Vägområdet sträcker sig ett antal meter ut från vägkanten beroende på vägens klassning.
Om du väldigt gärna vill ha björkarna till ved får du be Trafikverkets entreprenör lite snällt, björkmassaved har ett begränsat värde för Trafikverket, så det är säkert inte omöjligt.
Oavsett om du eller Trafikverket äger marken har Trafikverket rätt att ta ner träden om de står i vägområdet. Vägområdet sträcker sig ett antal meter ut från vägkanten beroende på vägens klassning.
Om du väldigt gärna vill ha björkarna till ved får du be Trafikverkets entreprenör lite snällt, björkmassaved har ett begränsat värde för Trafikverket, så det är säkert inte omöjligt.
Och om du sålt, eller om ett avtal om upplåtelse skrivits, vad står det om träden i detta?
Man kan ju inte dumpa ett stort lass sten på en markbit när den är såld, men ej ännu legalt överlämnad. Det är faktiskt ungefär samma sak. Försäljningen sker i det skick som var då försäljningen gjordes (eller avtalet skrevs).
Man kan ju inte dumpa ett stort lass sten på en markbit när den är såld, men ej ännu legalt överlämnad. Det är faktiskt ungefär samma sak. Försäljningen sker i det skick som var då försäljningen gjordes (eller avtalet skrevs).
Varför tror du att träden är dina om de står på någon annans mark?Valpägaren skrev:
Ved på rot har ett ringa värde, det är först när den är kapad och kluven den är värd något..
Där jag bor har Trafikverket vägområdet, men sedan har de servitut på en remsa mellan vägen och åkermarken. De äger inte all mark. Vi nyttjade detta då vi byggde bredband nämligen...Nissens skrev:
Om marken är TS så har sannolikt trafikverket rätt att avverka inom vägområdet, men efter som det är TS mar (om det nu är så) så har ju även TS rätt att avverka där. I så fall borde det vara helt okej för TS att ta träden.
Men det saknas ju information i tråden för att kunna avgöra det.
Men det saknas ju information i tråden för att kunna avgöra det.
I regel så har Trafikverket vägrätt till den marken där vägen uppförs (plus eventuellt kantremsa). Det betyder att Trafikverket inte äger marken men har full nyttjanderätt på obestämd tid. Detta är i praktiken samma sak som om de skulle äga marken. Men jag gissar att om Trafikverket sålt träden så har en eventuellt ny vägplan vunnit lagakraft och de har vägrätt över marken. Eller så står träden inom den gamla vägplanen.
Jag tycker det låter som om denna ombyggnad även borde haft ett samråd med fastighetsägare och intressenter. Under samrådet ges fastighetsägare möjligheten att lämna synpunkter. Har ni haft det?
Jag tycker det låter som om denna ombyggnad även borde haft ett samråd med fastighetsägare och intressenter. Under samrådet ges fastighetsägare möjligheten att lämna synpunkter. Har ni haft det?