Hej,
Efter mycket planerande och funderande har vi beslutat oss för att utöka vårt kök med en köksö då vi är i behov av mer bänkytor och förvaring. Köksön kommer även fungera som en tydlig avdelare mellan kök och vardagsrum då dessa är ihopslagna. Min tanke har varit att när man sitter i soffan ska man inte se disk etc på köksbänken, därför ska köksön ha en upphöjd del som skymmer sikten men även fungerar som avställningsyta. Då lägenheten vi bor i är en hyresrätt har vi inte möjlighet att göra några permanenta fasta installationer vilket har krävt en del planering. Planen har dessutom varit att utgå från Ikeas metod-systen samt övriga Ikea-system då kostnaderna inte ska bli alltför stora.
Tanken är att köksön ska smälta in så bra som möjligt med vårt befintliga kök avseende utseende och materialval. Köket vi har nu är ett Ballingslöv kök med fronter målade i en ostronbeige kulör (NCS S 2005-Y20R) och med betongmönstrad laminatskiva och stänkskydd. Planen är därför att använda Ikeas havstorps-fronter då de är målade i en väldigt snarlik kulör (NCS S 3005-Y20R). Ikea har dessutom en bänkskiva (Ekbacken) som är väldigt lik vår befintliga bänkskiva från ballingslöv. Sedan ett tidigare vitrinskåps-projekt har vi även fyra vitrindörrar från Ikeas Havsta-serie ståendes som vi gärna vill nyttja på vardagsrumssidan av köksön. El till köksön kommer tas från ett befintligt vägguttag.
Efter mycket planerande har vi landat i följande konstruktion.
Två stycken 80x37 stommar utgör grunden för köksön, i dessa monteras lådor i olika storlekar för en utökad förvaring. På dessa monteras en bänkskiva med måtten 164x40 cm. Rygg i rygg med stommarna placeras två stycken Billy bokhyllor med måtten (hxbxd) 202x80x28 cm. Bokhyllorna kapas av på höjden till 125,5 cm så att vitrindörrarna passar. Ovanpå bokhyllorna monteras ytterligare en tillsågad bänkskiva med måtten 164x 30 cm.
På baksidan av bokhyllorna står vi i valet och kvalet om vi ska montera antingen ett måttbeställt stänkskydd från Ikea (Sibbarp) i samma mönster som bänskivorna eller en MDF-skiva klädd med dekorplast som liknar bänkskivorna. Stänkskyddet från Ikea har nämligen en leveranstid på 6 veckor och ett kostar betydligt mer än en MDF-skiva med dekorplast. I vitrinskåpen mot vardagsrummet ska det placeras glashyllplan samt belysning och på stänkskyddet ska det monteras utvändiga eluttag då det inte finns plats för infällda uttag.
Nedan följer lite bilder på hur långt vi har kommit än så länge samt en skiss över ett potentiellt kopplingsschema för elinstallationen.
Tar tacksamt emot synpunkter samt frågor på projektet i allmänhet och kopplingsschemat i synnerhet.
Vänliga hälsningar,
/Carl
Efter mycket planerande och funderande har vi beslutat oss för att utöka vårt kök med en köksö då vi är i behov av mer bänkytor och förvaring. Köksön kommer även fungera som en tydlig avdelare mellan kök och vardagsrum då dessa är ihopslagna. Min tanke har varit att när man sitter i soffan ska man inte se disk etc på köksbänken, därför ska köksön ha en upphöjd del som skymmer sikten men även fungerar som avställningsyta. Då lägenheten vi bor i är en hyresrätt har vi inte möjlighet att göra några permanenta fasta installationer vilket har krävt en del planering. Planen har dessutom varit att utgå från Ikeas metod-systen samt övriga Ikea-system då kostnaderna inte ska bli alltför stora.
Tanken är att köksön ska smälta in så bra som möjligt med vårt befintliga kök avseende utseende och materialval. Köket vi har nu är ett Ballingslöv kök med fronter målade i en ostronbeige kulör (NCS S 2005-Y20R) och med betongmönstrad laminatskiva och stänkskydd. Planen är därför att använda Ikeas havstorps-fronter då de är målade i en väldigt snarlik kulör (NCS S 3005-Y20R). Ikea har dessutom en bänkskiva (Ekbacken) som är väldigt lik vår befintliga bänkskiva från ballingslöv. Sedan ett tidigare vitrinskåps-projekt har vi även fyra vitrindörrar från Ikeas Havsta-serie ståendes som vi gärna vill nyttja på vardagsrumssidan av köksön. El till köksön kommer tas från ett befintligt vägguttag.
Efter mycket planerande har vi landat i följande konstruktion.
Två stycken 80x37 stommar utgör grunden för köksön, i dessa monteras lådor i olika storlekar för en utökad förvaring. På dessa monteras en bänkskiva med måtten 164x40 cm. Rygg i rygg med stommarna placeras två stycken Billy bokhyllor med måtten (hxbxd) 202x80x28 cm. Bokhyllorna kapas av på höjden till 125,5 cm så att vitrindörrarna passar. Ovanpå bokhyllorna monteras ytterligare en tillsågad bänkskiva med måtten 164x 30 cm.
På baksidan av bokhyllorna står vi i valet och kvalet om vi ska montera antingen ett måttbeställt stänkskydd från Ikea (Sibbarp) i samma mönster som bänskivorna eller en MDF-skiva klädd med dekorplast som liknar bänkskivorna. Stänkskyddet från Ikea har nämligen en leveranstid på 6 veckor och ett kostar betydligt mer än en MDF-skiva med dekorplast. I vitrinskåpen mot vardagsrummet ska det placeras glashyllplan samt belysning och på stänkskyddet ska det monteras utvändiga eluttag då det inte finns plats för infällda uttag.
Nedan följer lite bilder på hur långt vi har kommit än så länge samt en skiss över ett potentiellt kopplingsschema för elinstallationen.
Tar tacksamt emot synpunkter samt frågor på projektet i allmänhet och kopplingsschemat i synnerhet.
Vänliga hälsningar,
/Carl
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara