Byggahus.se

Egenbyggt enplanshus och rejält garage

3k läst  21 svar

1. S
    Självbyggare Nivå 7
    Efter över tre år här på forumet och mängder av insupen information tog vi under påsk äntligen steget ut och inledde vårt husbygge efter att vi fått bygglov beviljat. Bygget har nu pågått en tid, men jag har inte riktigt tagit mig tiden till att starta en projekttråd här förrän nu.

Huset blir ett enplanshus på 152 kvm boyta, och garaget blir 1,5-plans, med ett bottenplan på cirka 120 kvm och ett loft på dryga 60 kvm. Loftet skall inrymma hemmabio och en lägenhet/lokal för sambons massageverksamhet. Garaget byggs först, och så är tanken att vi ska bo på loftet under resterande byggtid.

Jag har själv funderat i olika banor på husbygge de senaste fyra åren, men då mitt tidigare förhållande tog slut lades planerna på is. Träffade en ny som också gick igång på idén, och så fortsatte vi jobba på de ritningar jag hade tagit fram tidigare. När vi kände oss rätt nöjda tog plötsligt en bekant till mig kontakt och frågade om vi ville ha arkitekthjälp - jag hade varit i kontakt med henne något år tidigare men sen hade hon glömts av...
    Vi nappade på erbjudandet och tog en inledande träff på tomten där vi diskuterade vad vi gillade, vad vi inte gillade, hur vi ville ha det, och gav henne alla ritningar vi hade tagit fram. En tid senare kom ett förslag, som dock var som ett slag i magen. Inte alls något som tilltalade oss, och vi funderade direkt på att avbryta samarbetet. Vi gav henne dock en chans till, och med lite feedback fortsatte hon fundera och senare kom ett reviderat förslag som plötsligt hade många kvaliteter och tilltalade oss en del!
    Då hon själv hade väldigt mycket arbete med sitt "vanliga" jobb, så tog vi hennes ritningar och började göra lite egna justeringar som vi med jämna mellanrum stämde av med henne. Utvecklingen av huset såg då ut så här:
    https://drive.google.com/open?id=1_AimVZ-twdehDA0IY6GBxu2j_HWSU0OM

Så mycket arbete som möjligt kommer att utföras av oss själva. Detta delvis för att spara pengar förstås, men också för att vi ser det som ett kul projekt. Ingen av oss har gjort något liknande, men vi gillar båda att jobba fysiskt och har inte tummarna i händerna. Vi kommer förstås ta in hjälp där vi verkligen måste eller där det annars är fördelaktigt (till exempel spackling/slipning/målning samt gjutande av platta), men med resterande arbete i åtanke har vi som mål att kunna flytta in i garaget till påsk 2019 för att sedan ha huset färdigställt ett år efter det, vi siktar på inflyttningsfest midsommar 2021!
    Vi har båda heltidsjobb, så detta sker endast på fritiden. Hittills känns det väldigt bra att jobba på det sättet, men vi försöker vara försiktiga och inte bränna ut oss.

Uppvärmning sker genom injguten golvvärme från bergvärmepump placerad i garaget. Förrådet i garaget blir även teknikrum med all inkommande media: värme, vatten, el, fiber, vilket sedan matas vidare till huset via kulvert under carporten. På loftet blir det också golvvärme, för att slippa shunta till en högre temperatur (och för att det blev så groteskt dyra radiatorer om man skulle köra samma temperatur som på golvvärmesystemet).

Jag kommer ha min GoPro monterad i ett träd på gården under en stor del av bygget för att få time lapse-videos, och kommer även dokumentera med drönare och vanlig kamera. Får se hur länge man orkar hålla er ordentligt informerade, men ska försöka få upp lite grann hyfsat regelbundet åtminstone!

Här är alla ritningar på projektet:
    https://drive.google.com/open?id=1H8tiBbTM0ErtpZpbpGBSiEz-qQuAg0N9

Timelapse från första dagen:

Andra dagen:

Och tredje dagen:

2. B
    Medlem Nivå 7
    Kul att komma igång efter all planering kan jag tänka. När det är så tidigt i bygget så passar jag på att inflika planering för frikyla från bergvärmen så de rören kommer med från början om du väljer att lyssna på rådet.

3. S
    Självbyggare Nivå 7
    Otroligt roligt, och en grym känsla att se det växa fram av egna händer, även om det tar sjukt mycket längre tid än om man har någon annan att bygga åt en. :p

Lustigt att du säger det, jag har hela tiden haft frikyla planerat, men när jag för några timmar sedan hade en kompis på besök till bygget så konstaterade jag att jag inte förberett hål i betongväggen för det! Hål för kollektorslangar, kulvert, vatten och avlopp till/från huset har jag, men inte frikyla. Tur det finns borrar!

4. S
    Självbyggare Nivå 7
    22/4 såg bygget ut så här uppifrån:

DJI_0306.JPG

23/4 var fiberduken lagd och infarten redo för att få lite grus. 24/4 tog jag halva dagen ledig från jobbet för att ta emot 100 ton 0-63 krossgrus för att göra en grund till infart.

20190423_202448.jpg
    20190424_171157.jpg
    DJI_0314.JPG

27/4 och 28/4 fortsatte arbetet med att gräva ur för garageplattan. Grävde ner till ungefär 100 cm under färdigt golv innan jag hittade hård mark under största delen av plattan, men vid portarna och cirka 2 m in gick ett stråk med lera. Fortsatte gräva bort detta tills jag nådde hård mark överallt, och hade då i princip två nivåer på schaktbotten: -100 cm och -140 cm. Tog dit en bekant som är markkonsult och han sade att det inte var några problem att ha schaktbotten i två nivåer, och att jag bara skulle fylla upp med "tunnelkross" (vilket tydligen varierade mellan leverantör, men runt 50-150 eller 50-200) först tills jag fått en jämn nivå, sen lägga fiberduk och därefter köra 0-63 och padda för att få en bra grund. Detta skulle dock innebära hantering av två olika grusfraktioner samt att jag inte hade fått ett lager som var tre sten tjockt av 50-150/50-200 om jag bara hade byggt 40 cm tjockt. Då jag dessutom fick lägre pris på 0-63 än tunnelkrossen så valde jag att köra allt med 0-63 vilket även markkonsulten tyckte lät klokt. Det hade även fördelen att gå att padda till en hård yta, utan nollfraktion blir det ju lite kämpigt.

DJI_0320.JPG

7/5 hade vi fått ner runt 200 kubikmeter grus i vår grop, som vi lagt i 30-40 cm tjocka lager och paddat 6 gånger i olika riktningar med en 500 kg padda. Vid det här laget hade vi även fått dit en container för att kunna förvara material och maskiner i.

20190507_212825.jpg
    DJI_0328.JPG

15/5 var alla avloppsrör samt elrör och skyddsrör för tappvatten lagt. Eftersom jag inte hade fått tappvattenservisen så lade jag ett Ø110 avloppsrör som skyddsrör med dubbla 45° böjar i slutet för att kunna skjuta in slangen efteråt. Här kunde jag dock senare konstatera att detta inte alls är tillräckligt för att få i en Ø40 PEM-slang, de dubbla 45-böjarna var för brant för att få slangen genom. Jag satte ändå en avstängningsventil för vattnet vid husknuten, så då passade jag på att dimensionera ner från 40 till 32 och sköt in en Ø32 PEM-slang istället, och detta gick utan problem.

20190515_194414.jpg

20/5 var dränering och alla rör färdigt dragna och grunden grusad med 16-32.

20190520_225603.jpg

26/5 hade vi avjämnat 16-32 någorlunda och nu börjat med 4-8 för att placera ut kantelementen. Placerade ut ett hörn nästan direkt då vi kände att vi behövde en liten moralboost efter allt grusarbetande. :)

20190526_154238.jpg

28/5 var bädden helt avjämnad och alla kantelement förutom de två passbitarna på plats. Far och sambo slog sina kloka huvuden ihop för att få det här med rotationslaser att bli bra. :)

20190528_203848.jpg
    20190528_223859.jpg

DJI_0332.JPG

5. S
    Självbyggare Nivå 7
    Här var en timelapse på ännu mera garageutgrävning och sedan när vi började grusa och padda:

7/6 började det vara lite kaos på gården efter alla varuleveranser:

20190607_175729.jpg

Planen hade varit att göra en 150 mm tjock platta enkelarmerad med 8150-mattor och 250 mm S200 isolering, så jag hade beställt isolering för detta. Orsaken till detta var väl egentligen inte någon särskild, annat än att folk hade tyckt att "150 mm är bra, då håller det" - och det kändes ju ändå bra med 150 mm betong när jag vill ha möjlighet att köra in traktorer och eventuellt någon lastbil osv.
    När vi sen skulle börja isolera fick jag lite kalla fötter. Började läsa på mera och provade även göra en egen dimensionering av plattan. Konstaterade att med 150 mm betong borde man dubbelarmera för att risken för krympsprickor ökar markant annars, och konstaterade även att en 100 mm platta enkelarmerad med 8150 (och S200-isolering) ska räcka för så pass stora laster att jag ska kunna köra in en olastad lastbil på det utan problem. Förankrade mina tankar med en konstruktör, och en annan bekant som är både konstruktör och byggare, och båda tyckte att mitt resonemang var sunt.
    Visst hade det varit trevligt med en dubbelarmerad 150 mm platta, men även om man gör jobbet själv så springer kostnaderna fort iväg, 50 % mer betong och dubbla mängden armering är inte gratis, så detta kändes som en bra kompromiss ändå.
    Så vi kompletterade med 50 mm isolering till när vi började isolera, och garageplattan blev då uppbyggd så här:

- Mellan 30 och 70 cm 0-63
    - Cirka 30 cm 16-32
    - Cirka 3 cm 4-8
    - 50 mm S300
    - 50 mm + 2x100 mm S200
    - 100 mm betong med 8150 armeringsnät

10/6 var hela plattan armerad och kantbalken samt voten för den bärande väggen armerade (det blir en 5 meter lång bärande vägg som avskiljer förrådet från garaget, och sen en närmare 8 m lång stålbalk för att få en helt ostörd yta i garaget. Då det är 10 m spännvidd mellan ytterväggarna och det ska vara ett loft ovanpå blev det en jäkligt fläskig balk: HEA300 ville konstruktören ha!):

20190610_224504.jpg

15/6 var all golvvärme lagd:

20190615_214107.jpg

Och 19/6 var även armeringsmattorna på plats:

20190619_214949.jpg

Efter ytterligare några dagar under vilka vi bockade och najade fast de armeringsjärn som ska sticka upp ur plattan för thermomur-väggarna var det den 27/6 dags för gjutning. Jag tog in den erkänt duktigaste gjutaren på ön för att sköta gjutningen, och han gjöt hela garaget ensam (plus betongbilschauffören förstås) på 7 timmar och lämnade ett fantastiskt resultat. Jag var själv på jobb hela dagen, men grannen som var ledig skulle gå dit och kolla om han behövde hjälp, fick efter en stund ett meddelande där det stod: "Det där har han gjort förut..." och grannen kände sig överflödig och gick hem igen. Han gick tillbaka några gånger under dagen och inspekterade och skickade uppdateringar till mig som bara satt på jobbet och längtade hem!

20190627_143604.jpg

Under tiden garageplattan fick härda i fred så fortsatte vi med grävande av VA. Från tomtgräns har vi cirka 45 meter till vattenanslutningspunkt, och cirka 35 meter ytterligare till avloppsbrunn (totalt cirka 140 meter från garaget till avloppsbrunnen). Grävde och grusade först för vattnet som vi lade rejält djupt och anslöt någon dag efter gjutning för att kunna vattna. Därefter fortsatte vi och grävde till brunnen för att sedan börja lägga avlopp.

20190629_154322.jpg

Här kom första motgången i projektet så här långt.

Dagen efter att jag grävt vidare vårt VA-dike så kom mer regn än vad det kommit på flera månader, vilket snabbt fyllde på i vårt stackars dike som blev stående med upp till 60 cm djupt vatten. Jag lånade en dränkpump och så kämpade vi med att försöka få till en bra grund att lägga avloppsrören på, men det var inte så lätt! Den första sträckan, där vi redan lagt vatten, hade vi redan hunnit grusa och vibrera en hyfsad bädd för avloppsrör (ej i riktigt rätt fall, men vi var på väg), och här klarade sig marken hyfsat även om det på vissa ställen blivit lite svampigt efter att vi pumpat bort vattnet. Så här såg det ut 7/7:

20190707_104934.jpg

De sista 35 metrarna till avloppsbrunnen var dock snäppet värre. Där det tidigare var stenhård blåmo som knappt gick att gräva genom med min 21 tons grävmaskin, var det numera riktigt mjukt och geggigt... Här skulle behöva grävas bort allt det geggiga och återfylla med 0-63 innan vi lägger 0-8 och avloppet. Problemet var att jag inte kunde grensla VA-diket längre för att gräva vidare då det på ena sidan var ett åkerdike och på andra sidan låg alla massor jag redan grävt upp...
    Vi fick göra så att vi lade avloppsrör (plus fiber och skyddsrör för elmatning) fram till det sista 35 meters partiet där jag inte kom åt att gräva bort. Så återfyllde vi, och sen fick jag stå med grävmaskinen på "hussidan" av avloppsdiket (uppströms) och gräva så långt jag nådde med maskinen, grusa, vibrera, och lägga en 6 meters längd av rören och förlägga fiber, gräva igen dessa 6 meter, flytta fram, gräva 6 meter till, gräva igen, osv osv. Det blev ett riktigt långsamt och bökigt arbete, men efter många långa timmar nådde vi den 17/7 till slut fram till avloppsbrunnen!

20190717_212113.jpg

En lärdom vi drog av detta, som borde vara någon sorts djungelordspråk för grävmaskinister: gräv aldrig längre än man hinner återfylla.

Under dessa dagar hade vi inte bara fokuserat på diket dock. Efter att plattan hade härdat en vecka började vi den 6/7 bygga upp suterrängväggarna med Jackons Thermomur, något vi blev klara med på kvällen den 10/7 efter en stor insats där vi fick hjälp av min far och grannen, lagom inför gjutning den 11/7:

20190706_122944.jpg 20190710_224923.jpg

Den 11/7 gjöt vi då som sagt suterrängväggarna, och precis innan betongbilen kom så kom även leveransen av takstolarna till garaget:

20190711_124421.jpg 20190711_172228.jpg 20190711_172654.jpg

Att gjuta väggarna gick ändå ganska bra. Varken jag eller sambon hade någon erfarenhet av gjutning, och inte mina föräldrar heller, men vi kämpade på och fick till ett helt dugligt resultat tyckte vi. Det svåraste var vid alla trappsteg i väggarna: trots att vi tog paus mellan varven och försökte vara försiktiga så svämmade det lätt över på våningen under när vi göt vidare, så vi fick lägga på plankor som vi tyngde ner med stenar, flickvänner, ja allt vi kom åt. :)

20190711_173627.jpg

• Laddar…
  6. S
    Självbyggare Nivå 7
    Jag kan ju även nämna att jag är en sån där tokig typ som köpte grävmaskin bara för att bygga hus, trots att jag aldrig hade suttit i en grävmaskin innan!

Köpte maskinen för drygt tre år sedan då jag hade tänkt börja, dock gjorde ändrade livsförhållanden att husbygget inte kom igång förrän nu. Detta skulle jag dock säga att var bra, för under de tre åren har jag spenderat 100 timmar på att gräva stubbar på gården, och ytterligare 100 timmar på att göra lite grovgrävning åt en kompis som också bygger hus. Dessa timmar har varit väldigt värdefulla då de gett en del maskinvana innan man börjar med de riktiga grävarbetena!

Jag skulle dock inte rekommendera detta förfarande åt vem som helst. Jag må inte ha nåon grävmaskinsvana men har generellt lätt för att lära mig maskiner, och har kört andra typer av större maskiner. Dessutom tycker jag om att skruva och har skruvat på alla möjliga fordon sen moppetiden för runt två decennier sedan. Och därtill har jag en granne som är en hejare på att skruva och har ett välutrustat garage. Dessa saker tillsammans har gjort att det funnits goda möjligheter att skruva, för jag kan lova er att skruva det får man när man har en 30 år gammal grävmaskin - även om det är en Åkerman! :)

Svåraste hittills var väl när jag fick plocka bort alla tre hydraulpumpar och packa om dem då tätningarna läckte hydraulolja från pumparna och in i pumpväxellådan. Detta problem hade redan visat sig lite innan jag grävde åt min kompis, men eskalerade rejält ganska plötsligt. Då stod jag med maskinen ute på en söndergrävd tomt utan ett garage i sikte, och fick göra hela operationen på plats. Att dessutom försöka handskas med pumpar som väger runt 50 kg styck ensam var inte det lättaste, men efter ett antal timmar och ett flertal svordomar var de på plats och nu är hon tät som tusan!
    Eller ja, tät just där i alla fall - varje gång man lagar en läcka så verkar en annan uppstå...

Så om någon har dylika tankar, betänk detta:
    - Det kommer ta tid att lära sig gräva
    - Saker kommer att gå sönder och kosta både tid och pengar att laga. Och kan man inte laga själv, då kostar det ofta massor att ha någon annan att laga det.
    - Själva grävtekniken är inte så svår att lära sig, det är hur man planerar grävningen och hanterar massorna som kräver mycket erfarenhet och learning by doing. By doing wrong, oftast!

7. S
    Självbyggare Nivå 7
    Den 17/7, efter ett jäkla kämpande, fick vi ÄNTLIGEN avloppet färdigt och inkopplat. Vi bjöd ner grannarna till diket och firade med champagne och Pommac - här var jag och sambon så lättade!

20190717_212113.jpg

Sen kom en liten väntan på att väggarna skulle härda så att vi kunde börja bygga väggar, och under tiden så införskaffades material, kap- och gersåg, skruvautomat, och lite annat smått och gott.

23/7 startade vi då med att kapa ut syllbitar och pussla ihop första väggen.

20190723_140838.jpg 20190723_172617.jpg

24/7 kom första och andra väggen på plats.

20190724_175603.jpg 20190724_175603.jpg 20190724_225815.jpg

Väggarna lyftes med Eivor (grävmaskinen för de som inte kommer ihåg det), och hon är vid det här laget värd sin vikt i guld. Vilka insatser hon har gjort!

Den 25/7 kom en kompis upp från Göteborg för att hälsa på. "Kom och hälsa på!" hade jag sagt, "Det blir roligt!". Det första jag gjorde var att sätta honom i arbetsläger, under sommarens varmaste dagar, och så körde vi järnet i några dagar. (Och varvade med god mat, wakeboard, bastu och klipphoppning. Jag kunde ju inte BARA plåga honom på bygget.)

20190725_224305.jpg 20190728_134501.jpg

Med kompisens hjälp gick allt i rasande takt. Den 27/7 var alla ytterväggar och de två innerväggarna på plats, och även monsterbalken som spänner cirka 7,5 meter i garaget mitt under takstolarna. Då spännvidden på takstolarna var 10 meter och vi ska ha ett loft ovanpå behövdes en balk för att inte få för stor nedböjning. Konstruktören som tagit fram takstolarna räknade på det och kom fram till att det skulle vara en HEA 300.
    Jag ringde runt till de ställen på Åland som säljer stål, men ingen hade någon sådan på lager och det var närmare två veckors leveranstid. Taskigt läge tänkte jag, och började fundera hur vi skulle göra nu, för nu ville vi börja sätta upp takstolarna!
    Ringde då till VDn för ett byggföretag som sysslar mycket med stålkonstruktioner, och även om han var VÄLDIGT skeptisk först, "Vi har semester", "Jag vet inte vad vi har för balkar", "Allt ligger i en hög och det skulle behövas en kran" och "Vi säljer inte sånt" var några av sakerna han klämde ur sig innan han slutligen sade "Jag ska in till kontoret imorgon bitti, jag kan kolla vad vi har...
    På morgonen fick jag ett sms om att de hade en 8,5 meter lång HEA 300 som jag skulle få till bra pris (lindrigt begagnad - ser ut som sju svåra år men den ska ju ändå gipsas in så jag bryr mig inte). Ringde kranbil som unde komma om 20 minuter, och åkte iväg och visade honom vilken det var och hjälpte honom lasta. En halvtimme senare låg balken på gården redo att monteras!

Efter håltagning för infästning (skar ut 4 hål med skärbrännare, för M16-bult) och lite bortkapning av utstickande metalldelar (balken har troligen använts i lite olika stålkonstruktioner där anslutande delar slarvigt kapats bort) lyfte vi den på plats och skruvade fast den.

20190727_222629.jpg

Nästa dag, 28/7, skulle vi börja montera takstolar och jag ringde då en kranförare jag känner som jag hade pratat med tidigare om att lyfta på takstolarna. Det var dock ytterst dålig timing då han har ett annat jobb och detta jobb var i absoluta högsäsongen nu, så han kunde inte komma på flera dagar!

"Men du kan väl lyfta med grävmaskinen?" sade han, och jag medgav att vi hade tänkt tanken men att jag gärna ville ha en kran istället.

Nåväl, ibland får man inte som man vill, så då började vi fundera på hur vi skulle försöka lyfta takstolarna med grävmaskinen. Takstolar som, väl på plats, har en nockhöjd på nästan 8 meter, som ska lyftas in över ett 10 meter brett hus, med en grävmaskin som bara når ungefär 9 meter i optimala förhållanden...
    Så, vi tog 4 st 195x45 och skruvade ihop till en 5,4 meter lång lyftbalk, byggde lite klossar så att den skulle ligga på rätt, och spände fast den i snabbfästet på grävmaskinen med spännband.
    Om det är någon som har en fetish för arbetsplatssäkerhet och säkra lyft, titta bort nu!

20190728_113054.jpg 20190728_133209.jpg

Balken visade sig vara en stor succé, och vi hann lyfta på de två första takstolarna och alla mellanbjälkar med hjälp av Göteborgskompisen och grannen som kom över och gjorde en hjälteinsats.

Morgonen den 29/7 åkte kompisen tillbaka till Göteborg, och grannen kunde inte hjälpa till mer, samtidigt som sambon reste iväg på jobb. Min 72-årige far tyckte då att vi skulle prova lyfta på takstolarna bara vi två, och även om jag var skeptisk först (vill inte ha honom på höjder eller i samband med tunga lyft, och här var båda i kombination...) lät jag mig övertalas, och med en fallsele på kunde han sitta i mitten av garaget och ta emot takstolarna och styra dem någorlunda på plats. Det blev en massa spring för min del från grävmaskinen, upp bland takstolarna, fästa fast dem, ner i grävmaskinen, sänka ner bommen, ta loss stropparna, tillbaka i grävmaskinen, svänga till högen med takstolar, ur grävmaskinen, stroppa nästa takstol, tillbaka i grävmaskinen, osv osv. Men vi kämpade på, och till kvällen den 30/7 var sista takstolen på plats!

20190729_211554.jpg 20190730_165630.jpg

Redigerat
  8. S
    Medlem · Nivå 8
    Följer.
    Kommer bli kanon.

//AA

• Laddar…
  9. Spraeklan
    Renoverare Nivå 3
    Detta måste bevakas! Kommer bli grymt :D(y)

10. S
    Självbyggare Nivå 7
    Den 1/8 lade jag och min far råsponten på ena halvan av garaget. Vi lyfte upp all råspont till loftet med Eivor, och så gick han fram och tillbaka där uppe och langade brädor till mig som stod på utsidan och spikade. 8 h tog det, och då var jag slut i kroppen. 27° takvinkel är inte bara lite lätt läskigt att jobba på då det är så pass brant att det mesta rasar ner, det är också slitsamt för vristerna upplevde jag. Och resten av kroppen sade ifrån flera gånger...

20190801_165828.jpg

2/8 stressade jag och sambon på förmiddagen med att lägga pappen då vi skulle resa till Sverige med färjan som gick efter lunch. Sambon åkte hem vid 12 och duschade och packade, och jag kämpade vidare till 12.50 innan jag hade fått ut lite läkt för att hålla pappen på plats. 13.30 satt vi på färjan, så det var helt optimerat tidsmässigt! :rofl:

Efter lite välbehövlig semester med en vecka i Sverige där vi tältade vår väg via Kalmar, Öland, sydkusten till Malmö, över till Köpenhamn och sen hem igen, återupptog vi byggandet den 9/8.

Natten innan kom en våldsam åskskur med något av det värsta regn jag någonsin sett på Åland. Jag vet inte hur många millimeter som kom, men det var grymma mängder! När jag kom till bygget på morgonen sen så var det vatten precis överallt. I södra gaveln förberedde jag två hål för kollektorslangarna till bergvärmen när vi göt suterrängväggarna, och när jag återfyllt mot väggen så hade jag förstås lämnat en grop där för att inte behöva gräva upp det när vi borrar. Stort misstag! Denna grop hade ju blivit en ypperlig regnsamlare, och när vattnet rann ner i gropen och in genom hålen så släpade det med sig en massa sand och jord från marken utanför. Man ser på fiberduken på väggen att nivån som högst stod ungefär 50 centimeter över hålen, så jag kan tänka mig att det kom ganska mycket vatten genom de två hålen med någonstans runt 60 mm i diameter... I teknikrummet, där hålen mynnar ut, låg det ett tjockt täckte på golvet med halvt torkad jord och sand hela vägen fram till golvbrunnen. Nåväl, det gick fint att städa upp och inget tog skada iaf!

Så den 9/8 återupptog jag arbetet som sagt. Grannen tog då sin traktor med släp och hjälpte mig köra alla överlopps massor från VA-dikesgrävningen från sin gård till vår gård, och på kvällen började jag förbereda loftet och första metern råspont på andra sidan taket. För nästa dag körde vi hårt. Min far och en kompis stod nere på loftet och langade råspont till sambon som lade dem på plats och jag som kom efter och sköt dem med pistolen. Med detta upplägg hann vi lägga andra halvan av taket och även lägga pappen på 8 timmar! Det var ett bra upplägg, helt klart.

11/8 var även vindskivor på plats, och jag började nu regla upp ytterväggen på loftet för att kunna sätta utegipsen.

20190811_180356.jpg

12/8 var väggen klart uppreglad och vi kunde nu få en känsla för utsikten från loftet med fönstergluggarna på plats!

20190812_214412.jpg

13/8 erbjöd sig en annan kompis komma över och hjälpa mig när jag drog igång med utegipsen. Efter en god insats hade vi på kvällen gipsat klart södra gaveln och även några skivor in på båda långsidorna för att ge lite extra styvhet med det nyfunna vindfånget. :p
    Vi lånade grannens traktorgrävare Dino hela dagen för att kunna montera skivorna högt upp på gaveln, och han var högst användbar för höga jobb!

20190813_170208.jpg

Igår fortsatte jag med att kapa ner takstolarna i bredd, något jag hållit på med till och från när man haft tid över från andra moment. Det var nämligen så att jag beställde takstolarna efter plattans mått, men när vi skulle montera Thermomuren så var ju plattan inte i 5 cm modulmått. Detta leder till att man måste kapa alla väggelement på ett ställe och göra en så kallad "generalskarv". Jag tyckte detta verkade invecklat och onödigt komplicerat, så vi smalnade helt enkelt av byggnaden med 3 cm istället, vilken genialisk idé!
    Detta var genialiskt tills vi monterade takstolarna och insåg att "Just fan, eftersom det är förhöjt väggliv på takstolarna så MÅSTE de ju matcha väggarna..."
    Detta innebar att jag har behövt krypa runt på alla mellanbjälkar och takstolar för att med vinkelslip kapa av spikplåten i ytterkant, som sedan tagits loss med hjälp av hammare och mejsel. Därefter har en del av sidan av takstolen sågats bort med handcirkelsågen så långt man kommit åt, och sen har det sista tagits med sticksågen. Ett förbaskat tråkigt, obekvämt och allmänt bedrövligt arbete, och det hade i efterklokhetens visa sken varit betydligt enklare att göra en generalskarv i väggen...
    Nåväl. Gjort är gjort. Detta har jag då kämpat med i ett antal timmar, och igår fick jag äntligen allt färdigt! Passade sen på att reda upp lite på loftet och väga av alla takstolar och mellanbjälkar på den bärande balken. Sågade till shims av trä som jag lade under varje mellanbjälke/takstol för att få allt i nivå. Njöt sedan lite av utsikten från loftet och började fundera om man skulle montera ett enormt panoramafönster istället, innan jag konstaterade att det kändes väldigt onödigt i en hemmabio. :cool:

20190814_211205.jpg 20190814_211221.jpg

Idag fortsatte jag med utegipsen och farsan körde på med att isolera stommen. Nu när alla tråkiga moment var klara gick allt i rask takt, och vi har nu västra långsidan, en tredjedel av östra, lite på norra gaveln, samt förstås hela sydgaveln färdigt skivade och isolerade. Fick även tag på en byggdörr av en kompis som jag satte på plats, så nu kan jag börja bygga portar så vi kan stänga fast bygget!

20190815_143350.jpg 20190815_210919.jpg

Och där är vi ikapp till dags dato. Nu blir det troligen inga flera mastodontuppdateringar framöver, och då min semester tar slut denna vecka kommer det nog gå lite långsammare från och med nästa vecka.

11. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Kul att se hur det går framåt!
    Själv spikar jag råspont på vårt bygge nu, 35° med fallhöjd på nästan 5m man får ha respekt för höjderna och lutningen, lätt att tappa fotfästet.
    Kan rekommendera Julas säkerhetssele

• Laddar…
  12. S
    Självbyggare Nivå 7
    Fy tusan! På huset blir det över 30° för oss, jag längtar inte tills den dagen!
    Brukar titta till din tråd med jämna mellanrum, inspirerande bygge!

13. Patrik Stenberg
    Medlem Nivå 2
    Den selen kör jag också med, idag och imorgon läggs det papp.

14. Patrik Stenberg
    Medlem Nivå 2
    Riktigt kul tråd att följa, bra jobbat @skydiver !

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 8
    Riktigt intressant och bra dokumenterat!

Ang lem-slang i avloppsrör fick jag igenom både 40+32 i 3st 30* böjar (ena bergvärmeslangen+bevattning).

På tal om bevattningsslang så kan du ha tur och kunna pumpa upp vatten ur borrhålet. Kan vara värt att lägga ner en slang och testa iallafall.