18 737 läst ·
30 svar
19k läst
30 svar
Egen centralstyrning till väggklocka
Sida 1 av 3
Hej
Jag har köpt en begagnad väggklocka som hängt på danskradio på 60-talet och där varit centralstyrd. Nu skulle jag vilja göra om klockan så den fungerar utan centralstyrningen, men ändå behålla mekaniken som finns i klockan. Jag har provat att koppla ström (24 V) till klockan och den tickar då fram en gång. Byter jag + mot - så tickar den en gång till osv.
Någon vänlig själ som har en idé hur detta kan lösas utan att spendera en förmögenhet?
Jag har köpt en begagnad väggklocka som hängt på danskradio på 60-talet och där varit centralstyrd. Nu skulle jag vilja göra om klockan så den fungerar utan centralstyrningen, men ändå behålla mekaniken som finns i klockan. Jag har provat att koppla ström (24 V) till klockan och den tickar då fram en gång. Byter jag + mot - så tickar den en gång till osv.
Någon vänlig själ som har en idé hur detta kan lösas utan att spendera en förmögenhet?
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Driva den med växelström istället? Men hastigheten på klockan kan du vara styrd av frekvensen så då kanske det inte duger med 50hz direkt. Då krävs att du gör en egen centralenhet som du kan styra frekvensen på. Det är väl så de ställer om klockorna också. Genom att öka eller minska frekvensen.
Redigerat:
Låter definitivt som den vill ha växelström.
När jag gick i gymnasiet (el-teleteknisk linje) var det en i klassen som byggde en manick som han stoppade in i ett vanligt vägguttag och kunde ställa fram skolans klockor, antar att den skickade in några extra pulser på något sätt.
När jag gick i gymnasiet (el-teleteknisk linje) var det en i klassen som byggde en manick som han stoppade in i ett vanligt vägguttag och kunde ställa fram skolans klockor, antar att den skickade in några extra pulser på något sätt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Sök på 24V frekvensomriktare
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Enklast måste vara att byta urverket till ett nytt
Annars kan du kolla med snubbarna på forumet på http://elektronikforumet.com
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Såvida klockan är byggd för att gå i rätt hastighet på just 50hz. Det är troligt att det är så, det är ju det absolut vanligaste, men kan man vara säker för just den här gamla klockan?Johan Gunverth skrev:
Kan det vara så enkelt?it-snubben skrev:
Jag trodde att den typ skulle ha frekvensen 1hz, eller något. Jag ska prova så fort jag kan.
Nej nej nej, detta är definitivt inte en klocka för 50hz. Det är snarare 24~ 1hz jag behöver. Hur sänker man frekvensen på ström, eller är det också en fråga för http://elektronikforumet.com?
Sådana klockor styrs med en 24V-puls med växlande polaritet en gång i minuten (det har du ju redan konstaterat). Man skulle väl kunna kalla det för en växelspänning och den har i så fall har frekvensen 8,33mHz. Jag vet inte hur lång pulsen bör vara, men jag gissar att det räcker med 0,5s.
Det finns många sätt att åstadkomma dessa pulser. Det enklaste är troligen att använda en mikrokontroller (dock lite hög inlärningströskel) eller NE555-timerkretsar (kan vara svårt att få noggrann). Samt en H-brygga för själva klockdrivningen.
Det största problemet ligger nog i att få den tillräckligt exakt (kanske ±20ppm), så att du slipper ställa klockan rätt en gång i veckan. Men det finns bra lösningar för det också.
Jag rekommenderar att fråga på Elektronikforumet, där finns massor av kunskap. Jag vill minnas att det sedan tidigare finns en tråd om hur man bygger en sådan klockstyrning, men jag kan inte hitta den nu dock.
Det finns många sätt att åstadkomma dessa pulser. Det enklaste är troligen att använda en mikrokontroller (dock lite hög inlärningströskel) eller NE555-timerkretsar (kan vara svårt att få noggrann). Samt en H-brygga för själva klockdrivningen.
Det största problemet ligger nog i att få den tillräckligt exakt (kanske ±20ppm), så att du slipper ställa klockan rätt en gång i veckan. Men det finns bra lösningar för det också.
Jag rekommenderar att fråga på Elektronikforumet, där finns massor av kunskap. Jag vill minnas att det sedan tidigare finns en tråd om hur man bygger en sådan klockstyrning, men jag kan inte hitta den nu dock.
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Jag får inte ihop det riktigt. 8.33megahertz är ju långt ifrån en puls i minuten??? I min värld är det 8330000 svängningar per sekund.Joakim-E skrev:
Eller menar du att använda en 8.33mHZ kristall och ha någon lämplig delare på den? Får inte hop matten där ändå. Varför utgår från så höga frekvenser?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Ahhh, självklart... millihertz. Borde ha förstått det. Får skylla på att så låga frekvenser inte förekommer i mitt yrke