3 143 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Att ta vatten från grannes brunn när det finns en brunn på egen tomt?
Jag och sambon är intresserade av ett hus som är eftersatt på många vis. Vi är händiga, men AV kan vi princip ingenting om. Så att huset har eget avlopp, som har anmärkningar och behöver göras om, och vatten från grannens brunn 700 meter bort gör oss lite oroliga. Det finns redan en brunn på tomten med pump och hydrofor, men också en pump som ser ut att vara från 50-talet.
Mäklaren och bostadsannonsen sa inledelsevis att fastigheten har enskilt vatten från egen djupborrad brunn, men efter visning fick vi ett förtydligande mail att fastigheten får vatten från grannen, genom muntligt servitut. Detta kan bli skriftligt vid eventuellt köp. Tycker ni att detta kan påverka prisbilden? Vi tycker nämligen att huset är lite dyrt för vad som behöver åtgärdas. Vad borde man tänkta på när man tar vatten från grannen? Kan det vara rimligt att titta på att starta upp den gamla brunnen på tomten istället?
Mäklaren och bostadsannonsen sa inledelsevis att fastigheten har enskilt vatten från egen djupborrad brunn, men efter visning fick vi ett förtydligande mail att fastigheten får vatten från grannen, genom muntligt servitut. Detta kan bli skriftligt vid eventuellt köp. Tycker ni att detta kan påverka prisbilden? Vi tycker nämligen att huset är lite dyrt för vad som behöver åtgärdas. Vad borde man tänkta på när man tar vatten från grannen? Kan det vara rimligt att titta på att starta upp den gamla brunnen på tomten istället?
Hej
På din fråga om ett muntligt servitut som "kan" bli skriftligt efter köp ska påverka priset så svarar jag ja. Grannen kan lika gärna säga att det är inget denne har sagt utan något som mäklaren har hittat på.
Angående det som syns på bilden så är den rostiga konstruktionen mycket möjligt 80 år gammal.
Den blå jetpumpen som är kopplad till hydrofonen är å andra sidan betydligt yngre, högst 20 år gissar jag
Försök få kontakt med säljaren direkt och fråga vad det i brunnen användes till och hur det kommer sig att vatten istället tas från en granne.
På din fråga om ett muntligt servitut som "kan" bli skriftligt efter köp ska påverka priset så svarar jag ja. Grannen kan lika gärna säga att det är inget denne har sagt utan något som mäklaren har hittat på.
Angående det som syns på bilden så är den rostiga konstruktionen mycket möjligt 80 år gammal.
Den blå jetpumpen som är kopplad till hydrofonen är å andra sidan betydligt yngre, högst 20 år gissar jag
Försök få kontakt med säljaren direkt och fråga vad det i brunnen användes till och hur det kommer sig att vatten istället tas från en granne.
Vad menas för resten med att det befintliga avloppet har anmärkningar?
Har kommunen gjort en syn borde det vara godkänt eller utdömt. Är det utdömt borde det stå i beslutet var som är fel och utifrån det kan det vara dyrt eller eller jättedyrt att åtgärda och få ett nytt tillstånd.
Har kommunen gjort en syn borde det vara godkänt eller utdömt. Är det utdömt borde det stå i beslutet var som är fel och utifrån det kan det vara dyrt eller eller jättedyrt att åtgärda och få ett nytt tillstånd.
Tack för svar. Det är barn till förra ägaren som säljer, så de verkar inte ha svaren på mina frågor. Därav min oro. Men jag har svårt att släppa huset.Pjosk75 skrev:
Det står i bostadsannonsen att "avloppet har anmärkningar och behöver göras om". Då menar de att det är slamavskiljaren som fick anmärkning och saknar efterföljande reningsvädd. Jag tolkar det som att avloppet blev utdömt, men av någon anledning kunde åtgärder vänta till ägarbyte. Nuvarande ägare har ansökt om installation av sluten tank, och påbörjat en process som köparen kommer få ta över. Det känns lite rörigt.
Det kan ju vara att brunnen på tomten hade något i vattnet som gjorde det otjänligt att dricka eller att den sinade å då var det enklare att ta från grannen istället. Ska man ta från grannen så måste man veta att det finns vatten för två hushåll i brunnen så den inte sinar. Sen måste man ju ha klart för sig vem som betalar vad vid reparationer å dyl. Sen kolla om vattnet är tjänligt att dricka å vem som betalar för ev filter om det behövs
Fixa nytt avlopp och borra egen brunn! 200000:-V Vector skrev:Det kan ju vara att brunnen på tomten hade något i vattnet som gjorde det otjänligt att dricka eller att den sinade å då var det enklare att ta från grannen istället. Ska man ta från grannen så måste man veta att det finns vatten för två hushåll i brunnen så den inte sinar. Sen måste man ju ha klart för sig vem som betalar vad vid reparationer å dyl. Sen kolla om vattnet är tjänligt att dricka å vem som betalar för ev filter om det behövs
Är det ett dödsbo som säljer?F FruTimmer skrev:Tack för svar. Det är barn till förra ägaren som säljer, så de verkar inte ha svaren på mina frågor. Därav min oro. Men jag har svårt att släppa huset.
Det står i bostadsannonsen att "avloppet har anmärkningar och behöver göras om". Då menar de att det är slamavskiljaren som fick anmärkning och saknar efterföljande reningsvädd. Jag tolkar det som att avloppet blev utdömt, men av någon anledning kunde åtgärder vänta till ägarbyte. Nuvarande ägare har ansökt om installation av sluten tank, och påbörjat en process som köparen kommer få ta över. Det känns lite rörigt.
Om det är det så brukar det påverka priset negativt för säljaren.
Blir extra noga med att allt juridiskt med tex servitut finns på plats och begära ut handlingarna från kommun ang enskilda avloppet.
Gör en egen husbesiktning och ta dit en elfirma som går igenom elanläggningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
En tank kan lösa toalettavloppet, men det blir orimlivgt dyrt att låta även tvätt/disk/dusch avlopp gå dit.F FruTimmer skrev:
Tänk på att en normal familj förbrukar typ 200 kbm vatten på ett år. HJar du då en avloppscistern på ex. 3 kbm, så får du låta tömma den nästan varje vecka för någon tusenlapp eller två.
Utan normalt så har man en cistern dit toalett avloppet går, får tömmas ett par ggr per år. Och sedan en trekammarbrunn med infiltration dit resten av avloppet går. Eller mini reningsverk. Beror en del på vilka krav kommunen ställer ionom området.
Jag tror inte det är ett dödsbo längre då arvskriftet är klart. Barnen är ägare nu. Men det kanske är klokt att vara extra noga ändå, eftersom de inte vet så mycket om fastigheten. Bra tips. Tack!D Danne824 skrev:Är det ett dödsbo som säljer?
Om det är det så brukar det påverka priset negativt för säljaren.
Blir extra noga med att allt juridiskt med tex servitut finns på plats och begära ut handlingarna från kommun ang enskilda avloppet.
Gör en egen husbesiktning och ta dit en elfirma som går igenom elanläggningen.
Räkna med att gräva nytt avlopp med allt vad det innebär. Ta även höjd för att borra brunn. Lägg vid med det i åtanke så blir det inte fel.F FruTimmer skrev:Tack för svar. Det är barn till förra ägaren som säljer, så de verkar inte ha svaren på mina frågor. Därav min oro. Men jag har svårt att släppa huset.
Delad vatten brun är inte ovanligt ute på landet
Tyvärr blir de komplicerat när de kommer massa inte lantisar och icke svenskar som flyttar ut.
Har själv delad brun inga konstigheter och många runt här som har.
Men se till de finns servitut och vad som gäller bara.
Tyvärr blir de komplicerat när de kommer massa inte lantisar och icke svenskar som flyttar ut.
Har själv delad brun inga konstigheter och många runt här som har.
Men se till de finns servitut och vad som gäller bara.
"Kan bli skriftligt" jo det kan också vara så att grannen inte vill kännas vid att det ens finns en sådan överenskommelse.
Är det inte skrivet, stämplat och registrerat kan man som köpare utgå ifrån att det inte finns när det gäller servitut. Om det inte är till din nackdel. Då finns dom oftast.
Är det inte skrivet, stämplat och registrerat kan man som köpare utgå ifrån att det inte finns när det gäller servitut. Om det inte är till din nackdel. Då finns dom oftast.
Om man är oroligt lagd och inte har marginaler för vattenfilter och ny brunn på ålderns höst tänker jag att det iaf kan vara onödigt.H Hybro skrev:
Tänk dej att du själv eller din partner blir ensamma, har bott i kåken en halv livstid och inte har eller har haft nått problem med vattnet, då kan väl ett vattenprov vara fel om du inte har råd att åtgärda problemet och måste sälja pga att nått mätvärde är över ett gränsvärde.