Byggahus.se

Egen brunn som strular

819 läst  0 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej! Jag har en "egen" brunn som användes för försörjning av sommarhuset men numera enbart bevattning. Den har inte använts på 5-10 år men nu har jag satt in en ny jetpump o nya kopplingar, men den ger bara 12-15 liter/ minut. Jag har kollat o testat allt runt pumpen, och allt är nytt så jag utgår från att allt är ok. Pumpen står inomhus i ett förråd o är ansluten via en 40 mm polyeten slang ner till kopplingar i brunnen. Anslutningen går via en gammal gårdspump. Bifogat finns ett par bilder. Vad jag vet är brunnen borrad till ca 30-40 m djup på 60-talet. Jag gissar att det är stopp i något som begränsar flödet, men jag har ingen aning om hur det ser ut o om jag kan dra upp det inre röret o hur långt ner det kan sitta..? Är det någon som vet hur det fungerar o var/ hur det inre röret sitter fast? Går det ända ner i botten av eller bara en bit? Någon annan åtgärd som jag kan göra/ testa?Backventilen som syns på bilden verkar inte heller fungera men jag tror inte det är den som begränsar flödet. Tacksam för alla tips!
    pump2.JPG pump1.JPG