Hej

Jag har egen brunn. Vattenpumpen höll på att gå flera timmar i sträck i natt vilket den inte gjort tidigare vad jag vet. När jag öppnar kranen är det inget tryck i vattenledningarna.

Vattnet har tagit slut en gång tidigare i vintras efter att jag tagit ut stora mängder på kort tid men det har varit normalt uttag av vatten denna veckan.

Hur kan jag veta vad felet är och hur jag åtgärdar det? Det har regnat en del de senaste dagarna om det har någon betydelse för felsökningen.

Så här ser brunnen ut:

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Skapa konto

Så här ser det ut i rummet med pumpen, B är mjukisfilter A är pumpen:

image.jpeg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

image.jpeg

Har du möjlighet att sänka ner något i borrhålet för att ta reda på var vattennivån är? Du har en ejektorpump och om pumpen går men inget vatten kommer kan ejektorn vara igensatt. Det kan också sitta ett filter (sil) på ejektorn som blivit igensatt.

Patrick E skrev:
Har du möjlighet att sänka ner något i borrhålet för att ta reda på var vattennivån är? Du har en ejektorpump och om pumpen går men inget vatten kommer kan ejektorn vara igensatt. Det kan också sitta ett filter (sil) på ejektorn som blivit igensatt.
Ok anta att jag sänker ner ett snöre med en tyngd tills jag hör att det slår i vattenytan och sedan mäter snörets längd. Anta att det är 18 meter till vattenytan. Vad gör jag med informationen?

Jag slog på pumpen en stund i morse och då fick jag vatten men efter en stund sjönk vattentrycket för att till slut försvinna.

Tanken med testet var att säkerställa att du verkligen har vatten i borrhålet och att brunnen inte sinat. Vet du hur djupt borrhålet är och på vilket djup ejektorn sitter?
När du slog på pumpen i morse, gick den då upp till stopptrycket så att tryckströmbrytaren stängde av, eller började trycket sjunka innan dess?

Den gick inte till stopptrycket utan stannade vid 1,1 bar. Jag tror stopptrycket är 2 bar.

Jag vet inte hur djupt hålet eller ejektorns djup är tyvärr.

Så här ser pumpen (GVT-Pyke 6) ut från sidan:
image.jpeg
Skapa konto

Vilken funktion har 1. resp 2.?

Antag att pumpen blivit igensatt nere i borrhålet hur gör jag då för att rensa? Det finns väl någon form av kula längst ner i röret som kan klägga igen?

En ejektorpump bygger på principen att pumpen förutom att suga vatten genom ledning 2 också trycker tillbaka vatten genom ledning 1 till ejektorn för att utnyttja detta till att hjälpa till att "skjuta" upp vattnet i sugledningen 2.
Maximal sughöjd för en pump är annars max ca 9 m, men med ejektorn kan man uppnå högre sughöjder.
Pluggarna som sitter på rören 1 resp 2 används för att fylla rören med vatten första gången pumpen tas i drift.
Tyvärr har jag dålig koll på vad som sitter i själva ejektorn som ev kan strula. Måste kolla på det för att komma på om det är den som krånglar för dig.

Patrick E skrev:
En ejektorpump bygger på principen att pumpen förutom att suga vatten genom ledning 2 också trycker tillbaka vatten genom ledning 1 till ejektorn för att utnyttja detta till att hjälpa till att "skjuta" upp vattnet i sugledningen 2.
Maximal sughöjd för en pump är annars max ca 9 m, men med ejektorn kan man uppnå högre sughöjder.
Pluggarna som sitter på rören 1 resp 2 används för att fylla rören med vatten första gången pumpen tas i drift.
Tyvärr har jag dålig koll på vad som sitter i själva ejektorn som ev kan strula. Måste kolla på det för att komma på om det är den som krånglar för dig.
Jag har två teorier om vad som kan vara fel:
Teori A:
1. Jag tog upp så mycket vatten att pumpen inte längre nådde vattenytan.
2. Som en följd av 1 tömdes ejektorsystemet på vatten eftersom sugledningen tog in luft och tryckledningen tryckte ner kvarvarande vatten
3. När grundvattnet fyllts på orkar inte pumpen suga upp vattnet eftersom den inte får någon hjälp av tryckledningen.
Lösning: ta en rörtång och öppna locken till sug- och tryckledningarna och fyll på med vatten.

Teori B:
Längst ner i brunnen på sug/tryckledningarna sitter någon form av filter som kan ha slammat igen.
Lösning: dra upp slangarna och rengör (hur?)

Vad tror ni om ovanstående?

https://www.google.se/search?q=grun...511#tbm=isch&q=+ejektor&imgrc=IaQZ-bafiiYF5M:

Vet inte om länken funkar, men jag sökte på ejektor i Google bilder.
Om din ejektor är byggd på samma princip så låter din teori rimlig. Det ser ju inte ut att finnas något som håller vattnet i ledningen kvar i form av backventil även om jag kan tycka att det borde finnas en för att inte systemet ska tömma sig självt.

Om du stänger av kranen mellan hydroforen och pumpen så kan du öppna pluggarna och se om det står vatten i slangarna. Gör det inte det så får du fylla på vatten i den nedre medan pumpen går för att se om du kan få igång systemet igen. Då ska kranen mot hydroforen vara öppen och den övre pluggen åtskruvad.

Det går åt en del så om du har någon granne i närheten så kanske du kan fråga om du kan dra en slang från dem.

För att dra upp slangarna så lossar du kopplingarna i brunnen. Fäst först ett rep ordentligt kring dem så de inte åker ner i borrhålet. Det är tungt så minst 3 personer är att rekommendera. Finns det en vajer så dra i den också eftersom den är fäst i ejektorn.

Redigerat:
Ok det är nog trots allt kanske lite för svårt för mig att ge mig på själv.

Vem bör jag ta in för att fixa detta? Rörmokare, brunnsborrare, någon form av pumpservicefirma?

Förra året sinade vår brunn efter att en granne med brunn nästan 100 m bort hade en vattenläcka. Deras pump satt på 35 m djup och vår på 25 m. Att det skulle kunna vara felet anade vi inte förrän vi hade tagit ut en brunnsborrningsfirma för att se var vi skulle kunna göra ett nytt år.

Brunnsborrare brukar ha bra koll och kan säkert också rekommendera en pumpservicefirma också om det behövs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.