Hej,
idag har jag rörutlopp som det kommer ut FK med en monterad sladdkontakt på på flera ställen i huset. Ibland sitter det en krok skruvad i innertaket invid utloppet, och ibland finns inget att fästa i. Där jag vill ha lampor är det inte ett jätteproblem, då lampan döljer rörmynningen och de några centimetrar fri FK som kommer därefter så att det inte ser fult ut. (Jag gissar att det egentligen är otillåtet att ha det så eftersom det går att se FK och det alltså inte uppfyller kravet på två isolationsbarriärer.)
Om jag tar bort isoleringen på vinden kan komma åt ovansidan på innertaket, så jag tänker att det borde varra möjligt att såga upp för och sätta in takdosor. Men jag funderar lite på det byggnadtekniska i detta. Vad krävs egentligen för infästning för att en takdosa ska klara 15 kg last? Går det att förbereda innan elinstallationen (Känns som det är snickeri och inte elinstallationsarbete). Innertaket är någon typ av spånskiva som känns som att den i sig har rätt så hög bärighet, dvs inte gips utan något kraftigare som det går att skruva i.
Just nu går VP-rören utanför ångspärren och det är hål genom den där rören går igenom. Det känns inte heller helt rätt, men samtidigt funderar jag på om det blir värre om man skär ett plus i ångspärren så att man kan vika upp den och stoppa in en dosa. Behöver man täta runt dosan på något sätt? Borde jag även täta runt befintliga VP-rörgenomföringar?
idag har jag rörutlopp som det kommer ut FK med en monterad sladdkontakt på på flera ställen i huset. Ibland sitter det en krok skruvad i innertaket invid utloppet, och ibland finns inget att fästa i. Där jag vill ha lampor är det inte ett jätteproblem, då lampan döljer rörmynningen och de några centimetrar fri FK som kommer därefter så att det inte ser fult ut. (Jag gissar att det egentligen är otillåtet att ha det så eftersom det går att se FK och det alltså inte uppfyller kravet på två isolationsbarriärer.)
Om jag tar bort isoleringen på vinden kan komma åt ovansidan på innertaket, så jag tänker att det borde varra möjligt att såga upp för och sätta in takdosor. Men jag funderar lite på det byggnadtekniska i detta. Vad krävs egentligen för infästning för att en takdosa ska klara 15 kg last? Går det att förbereda innan elinstallationen (Känns som det är snickeri och inte elinstallationsarbete). Innertaket är någon typ av spånskiva som känns som att den i sig har rätt så hög bärighet, dvs inte gips utan något kraftigare som det går att skruva i.
Just nu går VP-rören utanför ångspärren och det är hål genom den där rören går igenom. Det känns inte heller helt rätt, men samtidigt funderar jag på om det blir värre om man skär ett plus i ångspärren så att man kan vika upp den och stoppa in en dosa. Behöver man täta runt dosan på något sätt? Borde jag även täta runt befintliga VP-rörgenomföringar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om rummet är helt isolerat från jord och endast har ojordade uttag så är det formellt inte fel med dessa rörutlopp och berörbar FK. Men Du gör helt rätt i attförsöka montera riktiga dosor.
Somliga dosor har en ganska stor yta mot takskivan som de vilar mot. Skulle det ändå kännas tveksamt kan du välja en dosa för dubbelgips och lägga en extra bit takskiva av något slag emellan ifrån vinden.
Hur tät ångspärren ska vara kan jag inte svara på.
Somliga dosor har en ganska stor yta mot takskivan som de vilar mot. Skulle det ändå kännas tveksamt kan du välja en dosa för dubbelgips och lägga en extra bit takskiva av något slag emellan ifrån vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tät ångspärren ska vara kan jag inte svara på.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns tejp för att täta ångspärren.
Sätt dit dosan och tejpa över dosan.
Protte
Sätt dit dosan och tejpa över dosan.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt det är enkelt att täta om man kommer åt. Använd rätt tejptyp.
Samtidigt skall man kanske inte överdriva problemet. Det finns alltid läckor i inplastningen, det är för det mesta inget problem, men om man ser till att täta det som går att täta, så har man bättre marginal mot att andra framtida läckor skall ställa till något, om det blir för många.
Samtidigt skall man kanske inte överdriva problemet. Det finns alltid läckor i inplastningen, det är för det mesta inget problem, men om man ser till att täta det som går att täta, så har man bättre marginal mot att andra framtida läckor skall ställa till något, om det blir för många.
Klicka här för att svara
