Byggahus.se

Efterlysning: Bra 1.5-plans hus < 1.6msek

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Ny på forumet och i begrepp att ev. bygga hus.

Som rubriken antyder är jag på jakt efter ett hus ink. platta med vattenburen värme för max 1.6-1.7Msek. Bör vara minst tre rum och kök och ha inredningsbar ö-vån. Ca 85kvm och uppåt för nedre plan. Skall ev. bygga i Stenungsund/Tjörn/Orust

Önskemål:
    - TE
    - Inkl. Gjuten platta/Golvv.
    (- Inredningsbar ö-vån)

Hittat några:
    - LB-hus "Classic 147", pris ca 1.7Msek (ngt över..)
    - Björkliden "Trofast", pris: 1,479Msek
    - Vårgårdahus, "BO149" - pris: 1.420Msek
    - Fiskarhedevillan, "Sparven" 1.5 plan", - Ca 1.5Msek

Tacksam för fler tips på prisvärt hus!

Mvh
    /Fredrik

2. E
    Medlem Nivå 7
    LB Classic 185 (eller 117 med 38 grader taklutning) ligger på ca 1.7 milj.

Bo 149 så tillkommer schakt, de räknar snitt 200 kkr för det, eftersom de andra är inkl schakt?! ;)

3. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Vårgårdahus gjorde så med sin offert till oss också för 2 år sedan - att lägga shcakt för ca 200 000 utanför jämfört med övriga. Sen brukar LB-Hus ha ca 50 000 SEK mer som standard än övriga konkurrenter.

4. E
    Medlem Nivå 7
    Håller ju ner priset om inte annat...

Är inte riktigt med på vad du avser med standard, men uppgifter vi fick av "andra" lev var att de låg på mellan 0,7 ton per kvm platta i fyll, medan LB "ingår" (eller ja, upptaget i standard) 1,5 ton.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Aha, inte i ngt av Vårgårdahus modeller/serier (BO och typhus) verkar ngn schakt alls ingå..Tog för givet att schakt typ 0.5m ink. fylle-makadam etc. ingick... Helt plötsligt är det nog inte så prisvärt iaf. Då kanske BO149 typ landar på ca 1.6msek - för hus, "finschakt, och grund/gjutning)

Av de jag funderar på tycker jag bäst om LB-hus Classic 147 då det är lite modernare planlösning, ryggåstak m,m. och för de 1.758msek ingår iaf. viss schakt och fylle.

Är lite inne på Fiskarhedenvillan också då de är riktigt gedigna hus som platsbyggs. Min vän som har byggföretag känner väl till deras byggsatser och tror att det skall gå att bygga inom given budget och vi har diskuterat lite kring att låta han bygga, fast han har dock fullt upp med andra byggen i ca 1år eller mer. Men det kan vara värt då jag vet att det blir rätt och bra. Iofs. skall man kanske inte blanda vänskap och affärer? Väntar på offert från dem med deras entreprenadpriser.

Många aspekter!

Vad säger ni om Björklidenhus? De har ganska klassiska modeller till ok pris samt TE.

Mvh

6. B
    Medlem · Nivå 10
    Jag tycker Björklidenhus verkar riktigt prisvärda och nu så har de ju kommit med en ny serie också. Villa Gamma kanske vore något?

Vi bygger med Fiskarhedenvillan och en sak som jag reagerade på i grundentreprenaden så är det att det bara ingår 4 timmars maskintid, så där lär det ju tillkomma en del. Fast det kanske är annorlunda där du bor, det var ju i Stockholm det var så.

7. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Eran - det var ungerfär så jag också minns det. Övriga (myresjöhus, götenehus m.fl.) låg på markant mindre än LB-Hus med Vågårda som "outlier".

Instämmer att Björklidenhus är prisvärt alternativ med tanke på totalentreprenad ingår. Känns som ett seriöst och bra alternativ i det lägre prissegmentet!

LB-hus har dock bättre standard vilket är viktigt att få med i sin prisjämförelse.

Redigerat 29 jun 2010 22:39
  8. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Har du kollat på Mjöbäcksvillan? Vi tyckte det var väldigt prisvärt, fast vi skrev på mitt i "krisen" och fick ett mkt bra pris då.

9. A
    Medlem Nivå 4
    Vi har byggt en pärluggla som är föregångare till LB-hus Classic 159 och vi stortrivs med huset, skillnaden mellan 147 och 159 och är takvinkeln och att 159 har 2 små plus 1 stort sovrum. Ska ni bygga detta så se till att förlänga vardagsrummet