Hur ska man räkna på värmedimensionering om man har öppet upp i taknock? Jag tänker per m3 - då har jag sett riktvärden från t ex Purmo att man ska räkna på 30W/m3. Annars rekommenderas ju ofta 50W/m2, vilket flera säger är högt, dock förekommer också 70W/m2 på vissa ställen.

Vi har en yta i kök+vardagrsrum (orange markeringar i skissen) där det med elradiatorer vart dimensionerat för 2400+1000+800 = 4200W.

Räknar jag på kvadrat får jag 2360W vid 50W/m2, 3304W vid 70W/m2 medans jag landar på 5952W, vid 30W/m3.

Huset är ett sextiotalshus (dragit/mycket spillvärme). Fönster är det gott om. Vi har bytt alla fönster men inte tilläggsisolerat i tak ännu, då det finns andra blockers för detta i nuläget. Vi installerar nu en 100kW luft/vatten-pump och vill välja rätt storlek på radiatorerna. Alltså tre ytterväggar på denna yta.

Är det rätt att räkna på 30W/m3?

Arkitektritning av ett hus med markerade områden för kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ag tänker att 30W/m3 motsvarar ung 66W/m2 för ett "vanligt" rum som har 2,2m till tak.

Räknar jag på siffran från Rinkaby för äldre tilläggsisolerat hus 35W/m3 (+16%) så blir den då 77W/m2.

Motsvarande hus med två ytterväggar 40W/m3 (kanske också detta äldre tilläggsisolerat), (+14%) blir 88W/m2.

Mina osiolerade, extrafönsterbeklädda (6+8)/(9+8+2,8)~70% fönster/m, tre ytterväggar gör jag funderar på vad jag ska uppskatta W/m3-faktorn till. Intresserad av tips.

(Man har ju också pga det öppna vindsutrymmet också en ansamling av varmluft uppe i takdelen. Har tidigare sagt vi borde satsa på någon form av fläkt som pressar ner denna värme mot golvet).

Redigerat:
Hade ett räknefel på volym för snedtaket :) - nu känns det enklare få ihop utan att radiatorerna blir alltför feta:

Kalkylblad med beräkningar av total effekt för olika watt per kubikmeter och watt per kvadratmeter.

Redigerat:
Kunde använda denna kalkyl (om det hjälper någon):

https://www.purmo.com/sv-se/verktyg-och-tjanster/varmebehov/varmebehov-rum

som tar hänsyn till ytterväggar och fönsteryta och komma fram bakvägen i mitt fall till att det troligen rör sig om 36-39W/m3 när man räknar på rumsvolym. Och då fått en siffra som tar hänsyn till både 3 ytterväggar, > 20% fönster och takhöjden.

Vi har samtidigt ganska låg takfot, 220, så räknar man på en genomsnittlig takhöjd på 270, istället för kanske 240 så är det inte jättestor skillnad.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Kunde använda denna kalkyl (om det hjälper någon):

[länk]

som tar hänsyn till ytterväggar och fönsteryta och komma fram bakvägen i mitt fall till att det troligen rör sig om 36-39W/m3 när man räknar på rumsvolym. Och då fått en siffra som tar hänsyn till både 3 ytterväggar, > 20% fönster och takhöjden.

Vi har samtidigt ganska låg takfot, 220, så räknar man på en genomsnittlig takhöjd på 270, istället för kanske 240 så är det inte jättestor skillnad.
Gillar den länken.
Fyllde i min kåk och då visade den sidan lite mer än av som faktiskt går åt.
Men det är ju en bra sak. Då underdimensionerar man inte element & värmesystem iaf

Ok, intressant. Det beror ju lite på vad man väljer i rutanför ”isolering”. Pratade med Purmo efter det också, dom sa att man väljer det lägsta isoleringen vid sextiotalshus/100 mm isolering i väggar, 200mm i tak. Figuren kan ju tolkas som obefintlig isolering där. I princip bör jag räkna med 70W/m3 enligt dom, men då får dom ju också sålt mest radiatorer ;)

om jag förstår det rätt så ger större yta på radiatorerna högre scop, genom lägre framledningstemp. Typ man kan egentligen inte överdimensionera.

Jag har en 60tals kåk med källare och jag satte
"DVUT -16, övre plan, nomal vind , genomsnitt isolering" för att det öht skulle stämma med vad mitt hus drar på övervåningen
och
"DVUT -16, botten plan, nomal vind , genomsnitt isolering" för att det öht skulle stämma med vad mitt hus drar i källaren.
Och då visade effekt siffrorna ändå lite för mycket
Och min kåk är inte extra isolerad.

Skulle jag satt dålig isolering så skulle effektvärderna vida överstiga det huset drar vid 20C på övervåningen och 16C i källaren vid DVUT (-16C)

Så det jag menar med överdimensionering är att tar man de värderna som de anger så har man inte för lite effekt på elementen.
Ta om det skulle vara tvärt om ... det blev för lite effekt ... då skulle man ju inte kunna hålla 20/22 vid max effekt vid DVUT.
Har man "för stora" så orkar elementen hålla tempen (om panna/värmepump klarar det) vid DVUT

Men som sagt ... går man på deras siffror blir det inte för lite värme iaf :D
Och det är ju det som är huvudsaken.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Ok, jag förstår. Bra indikation. jag trorockså dom tar i en delextra. Jagvill inte heller underdimensionera, och har så mycket läckage, fönster, ytterväggar, tak etc.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.