C Comfort Thomas skrev:
Tycker jag känner mig uppenbart renare och fräschare efter att ha tvättat mig i varmvatten men jag har väl fel tvål.
Ser inte ens vitsen med att tvätta sig i kallvatten när jag har tillgång till varmvatten
Ja du gör som du vill naturligtvis. Men om vi återgår till frågan, hur gör du då för att ta död på e coli bakterierna om du stänger av legionella körningen?

• Haha
returen
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Så då gör Tomas i tråden fel? eller han kanske kör upp sin temp manuellt till 65 grader när det faller han in?
När det kommer till tvätta händer i varmt eller kallt vatten spelar ingen större roll så länge du tvålar in dem i minst 20 sek.
Nä jag kör inte upp temperaturen manuellt till 65 grader
Såg din länkade text om varmt eller kallt men jag fortsätter med varmvatten om det finns ett val

• Gilla
returen
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Så då gör Tomas i tråden fel? eller han kanske kör upp sin temp manuellt till 65 grader när det faller han in?
När det kommer till tvätta händer i varmt eller kallt vatten spelar ingen större roll så länge du tvålar in dem i minst 20 sek.
Jag ser ingen vits öht att tvätta händerna , synnerhet inte efter toaletten man spar massor vatten och tvål
bara torka av sig på handduken eller byxorna som heller inte tvättas varje månad.
Jag har en kompis som är chef på socialen så jag vet att ingen kan anmäla mig.

-Vad tjänar du på att ibland skruva på termostaten? lite motion till pannrummet och säkerställa att den inte fastnar?
Om du inte använder varmvatten så går det inte åt något och då spelar det nada om den står på 60 eller 65 i snålhetssyfte..

Men var och en blir salig på sin tro och det behöver inte finnas något rationellt tänkande bakom

Jag tror observera tror (inget rationellt tänk) att den dagen du får bakterietillväxt i VVB blir du lite lessen för att du bara sparade någon tia i el

• Haha
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Svårt att bli ren av kallvatten .
Ingen vill nog hälsa på dig efter ett toabesök om man visste 😉
definitivt inte att komma på fika i alla fall

G Ganescha skrev:
Inte alls svårt, använd dig av tvål så spelar det ingen större roll om du använder dig av kallt eller varmt vatten.
med överdriven användning av tvål så förstör du hudens fettlager och riskerar alvarliga sjukdomar som inte huden har stått emot.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
G Ganescha skrev:
Hej alla Ecodan ägare!
Vad har ni för inställningar när det kommer till legionella körningen?
Min är inställd på 65 grader va 30:e dag.
Körning på natten kl 03:00.
Max tid 3 tim
Tid för max temp 30min

Något jag ska ändra på?
Pumpen är ny installerad och har bara kört 1 legionella körning tidigare, vid installation så jag vet ej riktigt hur det beter sig med dessa inställningar mer än att det gick åt sjukt mycket el vid körningen 😁
60 grader var 14 dag. Elpatronen går kanske 1-2 minuter då så får leva med det. Kanske får tänka om när effektarifferna kommer hit dock. Vår kör en vv cykel per dag ungefär.

Var din verkligen inställd på 30 dagar? Min var 14 men vet ju inte om installatören pillat.

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
returen returen skrev:
definitivt inte att komma på fika i alla fall
Fast nu har jag bevisat för dig att det spelar ingen större roll om du tvättar dina händer i kallt eller varmt vatten så länge du använder dig av tvål. Så släpp det nu.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Fast nu har jag bevisat för dig att det spelar ingen större roll om du tvättar dina händer i kallt eller varmt vatten så länge du använder dig av tvål. Så släpp det nu.
Du har bevisat en sak och det är inte din idé om tvålanvändning i alla fall

F Fideliox skrev:
60 grader var 14 dag. Elpatronen går kanske 1-2 minuter då så får leva med det. Kanske får tänka om när effektarifferna kommer hit dock. Vår kör en vv cykel per dag ungefär.

Var din verkligen inställd på 30 dagar? Min var 14 men vet ju inte om installatören pillat.

[media]
Kan mycket väl vara installatören. Blev lite förvånad att den stod på 65 grader också då majoriteten verkar ha 60 grader, vilket borde vara väl nog för att ta död på bakterierna.
Ska f.ö se om det går att styra den via timern så den gör varmvatten enbart på natten och om det funkar med familjen. Vore nog smart inför effektavgifternas intågande.

• Haha
returen
  • Laddar…
F
G Ganescha skrev:
Kan mycket väl vara installatören. Blev lite förvånad att den stod på 65 grader också då majoriteten verkar ha 60 grader, vilket borde vara väl nog för att ta död på bakterierna.
Ska f.ö se om det går att styra den via timern så den gör varmvatten enbart på natten och om det funkar med familjen. Vore nog smart inför effektavgifternas intågande.
Japp det går att sätta schema för både vv och värme. Det är lite svår navigerat bara. 😆

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Japp det går att sätta schema för både vv och värme. Det är lite svår navigerat bara. 😆
En aning 😊 värmen låter jag nog vara men vv får man nog försöka optimera bättre till billigare tider.

• Haha
returen
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
till vilken nytta?

returen returen skrev:
till vilken nytta?
För att producera varmvatten på natten, då det är billigare (oftast) och med tanke effektavgiften så är det ingen dum idé alls.

• Haha
returen
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
För att producera varmvatten på natten, då det är billigare (oftast) och med tanke effektavgiften så är det ingen dum idé alls.
Oftast kallare på natten och då sämre verkningsgrad.
Hur mycket billigare nattetid det måste vara för att kompensera mot kallare utetemperatur och sämre verkningsgrad har jag dock ingen koll på.
Effekttariffen kan slå en del om ni har andra stora förbrukare på under tiden det slår mest på hög tariff.

• Gilla
returen
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Oj har du två profiler eller ännu fler?
men jag säger som den pensionerade stinsen
"där går ett tåg förbi och jag skiter i det"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.