Peter2400 Peter2400 skrev:
Skönt, fast en sådan kostar bara 207:- på Hornbach, då verkar ditt pris lite högt.
Jaa 207 kontra 466+moms är skaplig skillnad.

R RapidSledge skrev:
Din röris som du anlitade försökte förgifta dig med arsenik...
Tvärt om, det var ju arsenik i den för dricksvatten.

Edti: Fast nu var det ju inte så...

optimum
Är väl inte konstigt.
Priserna är vanliga priser före rabatter som alla VVS företag får och det är dessa priser kunderna får betala.
Mellanskillnaden mellan priset före rabatt och efter rabatt är vinst för VVS firman.

Bara att betala och se glad ut.

Jag köpte en omkastare på ahlsell. ”Fantasipriset” är 1940kr + moms dvs 2425kr. Fick 64% på den och 67% rabatt på andra saker. Efter rabatt blev det 698kr + moms dvs 873kr. Samma omkastare kostar 862kr inklusive moms hos Rinkaby Rör Rinkabyror.se utan rabatter.

Kolla på Rinkaby Rörs hemsida så får du ett någorlunda korrekt pris på vad sakerna kostar firman.

De delar jag kollade var det rimliga påslag på i jämförelse med Rinkaby.

Dåså, sen tycker jag totalpriset ska vara samma för utfört arbete men det vore ärligare med ”riktiga” priser.

optimum
Alla dessa fantasipriser med jätterabatter är en sjuk värld där hantverksföretagen ska kunna tjäna mer pengar på varorna de installerar.
De tjänar på allt de gör, tar betalt per timma och pratar i mobilen med andra under tiden de fakturerar.
Är det ROT så kan man räkna med saltade timpriser.
Sätter upp kostnader för "hyra" av utrustning de redan äger.
Och roffar åt sig rabatterna de får på varor och kunden får betala för hela kalaset.

Sjukt.
Därför försöker jag göra så mycket som möjligt själv och köper delarna med rätt kvalitet till rätt priser.

• Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag upprepar!
När jag var rörläggare på sent sjuttiotal var läget detsamma. Chefen predikade -"skriv upp minsta stödhylsa, för det är på materialet vi tjänar pengar"! Inget nytt under solen.

Staffan

• Gilla
Bedholm
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag upprepar!
När jag var rörläggare på sent sjuttiotal var läget detsamma. Chefen predikade -"skriv upp minsta stödhylsa, för det är på materialet vi tjänar pengar"! Inget nytt under solen.

Staffan
Självklart ska de tjäna pengar men blir jäkligt snett när man ser vilken vinst de har på delarna. Vi lever numera i en mer öppen värld där rabatter på 50-60% genomskådas och man blir blåst när de vill ta ut fullt pris.

optimum rolri skrev:
Alla dessa fantasipriser med jätterabatter är en sjuk värld där hantverksföretagen ska kunna tjäna mer pengar på varorna de installerar.
De tjänar på allt de gör, tar betalt per timma och pratar i mobilen med andra under tiden de fakturerar.
Är det ROT så kan man räkna med saltade timpriser.
Sätter upp kostnader för "hyra" av utrustning de redan äger.
Och roffar åt sig rabatterna de får på varor och kunden får betala för hela kalaset.

Sjukt.
Därför försöker jag göra så mycket som möjligt själv och köper delarna med rätt kvalitet till rätt priser.
Ja jag tycker också att de är sjukt.. Försöker också göra allt själv men när de kom till inkommande vatten och kontakt med kommun för att stänga i gatan kändes de vettig att ta in hjälp. Men med facit i hand hade jag kunnat lägga en hel dag på det istället.. Hade kunnat hyra pressverktyg billigare under 1 dag också.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Jag hade inget väggfäste för min vattenmätare och var inne på Dahls o skulle köpa en konsol, då frågar de org. nummer!!! Jag som är vanlig dödlig har inget sånt och de kunde inte sälja....tur för mig var en mycket snäll röris bakom mig och sa till mig att sätta den på hans firma, och att jag swishade honom pengarna...
Kostade typ 700:-
Jag tackade honom och han gav mig sitt kort och sade att jag skulle ringa om det sket sig. Ännu funkar allt finfint!!! Har lite rörbitar i garaget tur som är...ingick i huset...:)
700:- fick jag ge.

H hjalle74 skrev:
Jag hade inget väggfäste för min vattenmätare och var inne på Dahls o skulle köpa en konsol, då frågar de org. nummer!!! Jag som är vanlig dödlig har inget sånt och de kunde inte sälja....tur för mig var en mycket snäll röris bakom mig och sa till mig att sätta den på hans firma, och att jag swishade honom pengarna...
Kostade typ 700:-
Jag tackade honom och han gav mig sitt kort och sade att jag skulle ringa om det sket sig. Ännu funkar allt finfint!!! Har lite rörbitar i garaget tur som är...ingick i huset...:)
700:- fick jag ge.
De hade inte jag heller och ingen fungerande/tät avstängning heller så de va mhela allt som skulle bytas. Men hädan efter ska jag försöka mig på rörjobb själv känns de som.

• Gilla
hjalle74
  • Laddar…
M Mikchr skrev:
De hade inte jag heller och ingen fungerande/tät avstängning heller så de va mhela allt som skulle bytas. Men hädan efter ska jag försöka mig på rörjobb själv känns de som.
Ja, om man ser till att experimentera dagtid då vvs handlarna är öppna så man kan åka och köpa grejor vid katastrof så är det ju trots allt bara vatten man spelar med...så länge man har en fungerande avstängningsventil på inkommande vatten så är man ju hemma.....

• Gilla
Mikchr
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Självklart ska de tjäna pengar men blir jäkligt snett när man ser vilken vinst de har på delarna. Vi lever numera i en mer öppen värld där rabatter på 50-60% genomskådas och man blir blåst när de vill ta ut fullt pris.
Är lite nyfiken på nu när ni diskuterar ämnet, vad är skäligt att tjäna om vi vänder på det hela?
Ang hyra pressmaskin, hade ni resonerat annorlunda om det stod kallibreringsavgift? Det är vad jag vet krav på att skicka pressmaskinen och dess backar på kalibrering, är man sen auktoriserad Säker Vatten så kan det bli ett jäkla liv med indragen auktorisation till följd om det inte sköts, dom pengarna måste ju komma nånstans ifrån? Jobbar firman sen mot offentliga så får dom ej vara med att räkna på jobb då det krävs Säker Vatten.
Bara lite tankar och funderingar från mig

Trevlig helg

optimum
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Är lite nyfiken på nu när ni diskuterar ämnet, vad är skäligt att tjäna om vi vänder på det hela?
Ang hyra pressmaskin, hade ni resonerat annorlunda om det stod kallibreringsavgift? Det är vad jag vet krav på att skicka pressmaskinen och dess backar på kalibrering, är man sen auktoriserad Säker Vatten så kan det bli ett jäkla liv med indragen auktorisation till följd om det inte sköts, dom pengarna måste ju komma nånstans ifrån? Jobbar firman sen mot offentliga så får dom ej vara med att räkna på jobb då det krävs Säker Vatten.
Bara lite tankar och funderingar från mig

Trevlig helg
De verktyg man normalt behöver ha som hantverkare ska ingå i timkostnaden. Behöver man hyra något men normalt inte har så kan hyreskostnad sättas upp, t.ex. om en VVS firma behöver en t.ex. byggnadsställning, lyftutrustning eller annat som normalt inte används av en VVS firma. Däremot att få hyreskostnad för en byggnadsställning från en takläggare på en vanlig villa verkar fel då sådant normalt ingår i jobbet. Däremot om ställningen behöver finnas längre tid för att andra företag kommer emellan att göra sina delar kan det väl anses normal.

Företagen ska givetvis tjäna pengar och ska göra det på jobbet de gör och inte på dyrt material som man tar hand om alla rabatter. Visst finns det kostnader som ska med för tid att beställa och ta hand om material som används men knappast sätta upp fullt pris på prylarna och behålla 50-60% i rabatter. Min åsikt.

• Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.