4 846 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Dymlings huvuduppgift?
Behöver lite råd... Vi har ett "fabrikstimrat" hus ifrån Estland. Håller på och renoverar köket, då det var en massa fel som jag inte orkar gå in på nu. Ett spirorör gick ut från spisfläkten och rakt ut genom ytterväggen. Hålet var 125mm liksom röret, fattar inte hur dem fått in det genom väggen. Men nu till problemet. Håller på och ska ta upp hålet i timmerväggen för att kunna brandisolera runt röret. Använder mig utav liten borr (perforerar) och stämjärn. Halvvägs in i timret dök ett annat virke fram, visade sig (tror jag) vara en dymling. Frågan är, gör det något om man har av en dymling? Den är liksom redan så gott som av, vad ska jag göra?
Dymlingen binder ihop stockarna så de inte kan röra sig, väggen blir en enhet istället för lösa stockar.
Dock skulle jag inte oroa mig för en saknad dymling om inte väggen lång och det redan börjat röra sig.
Om du oroar dig kan man väl sätta ett järn som förstärkning eller nåt.
När man timmrar kan det bli lite olika antal dymlingar i varje stockvarv så det varierar nog.
/ATW
Dock skulle jag inte oroa mig för en saknad dymling om inte väggen lång och det redan börjat röra sig.
Om du oroar dig kan man väl sätta ett järn som förstärkning eller nåt.
När man timmrar kan det bli lite olika antal dymlingar i varje stockvarv så det varierar nog.
/ATW
Redigerat:
Tack Arne, det var lite så jag trodde. Men jag vågade inte chansa utan att veta. Det är ingen lång vägg och det har inte rört sig något i sidled. Kan nämna att hålet i väggen är väldigt nära en annan timmervägg, alltså en timmervägg inne i huset. Så jag har svårt att tänka mig att timret skulle röra sig där.
återigen tack, då fortsätter jag att ta upp hålet utan att oroa mig.
återigen tack, då fortsätter jag att ta upp hålet utan att oroa mig.
Det är bara om det är i skarven mellan stockarna som du kapar dymlingen som det är ett problem över huvud taget. Är du bara och kapar den i över eller underkant på dymlingen så gör det inget. Varje dymling ska inte gå igenom mer än en skarv, i alla fall inte när man timrar manuellt. Annars kommer dymlingen riskera att lyfta stockarna när huset sätter sig. Det är av samma anledning viktigt att dymlingen är försänkt någon cm och heller inte bottnar i hålet. Så kapar du dymlingen så den fortfarande fyller sin funktion, dvs går igenom en skarv någonstans, se till att försöka försänka den en aning så den inte ligger stumt mot gipsen eller vad du nu tänkt brandisolera ditt schakt med. Annars är risken att den trycker sönder schaktet när huset sätter sig.
Behöver man ta av dymlingar och vill stärka upp väggen så är det också ganska enkelt. Fäll in en läkt i ändträt i öppningen. En sådan läkt kan gå igenom flera stockvarv, men ändarna får liksom dymlingens inte ligga mot något stocken över eller under. Ganska vanlig metod när man tar upp fönster i efterhand.
Förresten, hur ska du göra med takfoten? Det är inte bara genomföringen i vägg som måste skyddas när det gäller brandskydd i en imkanal. När kanalen tas ut genom en vägg är risken för spridning upp i takfoten ett minst lika stort problem.
Behöver man ta av dymlingar och vill stärka upp väggen så är det också ganska enkelt. Fäll in en läkt i ändträt i öppningen. En sådan läkt kan gå igenom flera stockvarv, men ändarna får liksom dymlingens inte ligga mot något stocken över eller under. Ganska vanlig metod när man tar upp fönster i efterhand.
Förresten, hur ska du göra med takfoten? Det är inte bara genomföringen i vägg som måste skyddas när det gäller brandskydd i en imkanal. När kanalen tas ut genom en vägg är risken för spridning upp i takfoten ett minst lika stort problem.
Jag har bockat till en rostfri plåt som täcker 250mm under och om sidorna av hålet, sedan är den som sagt bockad och går ner och täcker hela takfotens "djup" med en bredd på ca 700mm (250 x 2 + ventilationshål 200). Efter sotarens rekommendation och enligt brandsäkerhetsklass EI15 så ska väl det vara rätt. Och så ska den täckande plåten sitta 30mm ut på väggen också. Är det något mer jag ska tänka på?
Klicka här för att svara