Rickard.
P pyro skrev:
Sencon då jag tyckte det verkade irriterande med uppvarvningen på Makita om man vill skjuta flera spik i rad.
Skulle säga att just det känns rätt ovesäntligt på denns typ av verktyg. Tror faktiskt detta var första gången jag använt serieskottläget och kommer nog aldrig använda det igen men visst tar det en liten stund innan nästa smäll.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skulle säga att just det känns rätt ovesäntligt på denns typ av verktyg. Tror faktiskt detta var första gången jag använt serieskottläget och kommer nog aldrig använda det igen men visst tar det en liten stund innan nästa smäll.
Det såg inte alls så illa ut som det verkade när jag tittade på den innan mitt köp. Det där hade nog aldrig varit ett problem i en verklig situation. Den sekunden det tog behöver man förmodligen för att flytta/sikta eller justera något iaf. Och för min hobbyanvändning hade jag nog kunnat vänta en sekund i värsta fall.
Men jag är nöjd med den jag har, så jag kommer nog inte att byta i alla fall :-)
 
Rickard.
Makitan laddar inte upp förrän nosen och avtryckaren är intryckta så oavsett hur man jobbar så får man vänta på den. Jag har inte direkt stört mig på det men det hände absolut i början att jag släppte av för tidigt så dyckerten inte blev satt helt rätt.

Det är alltså tiden från surret till smällen på filmen men jag förstår att det blir rätt otydligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Makitan laddar inte upp förrän nosen och avtryckaren är intryckta så oavsett hur man jobbar så får man vänta på den. Jag har inte direkt stört mig på det men det hände absolut i början att jag släppte av för tidigt så dyckerten inte blev satt helt rätt.

Det är alltså tiden från surret till smällen på filmen men jag förstår att det blir rätt otydligt.
Vilka pistoler är ”point and shoot” och vilka är ”point, wait and shoot”? Senco är alltså PnS och Makita PWnS (alla modeller?). Hikoki, PnS tror jag? Dewalt?
 
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Vilka pistoler är ”point and shoot” och vilka är ”point, wait and shoot”? Senco är alltså PnS och Makita PWnS (alla modeller?). Hikoki, PnS tror jag? Dewalt?
Med tanke på att jag trodde att alla rena elmaskiner fungerade ungefär som makitan är jag nog fel person att fråga. Får jag gissa så är inte tillverkarna supersugna på att skriva ut väntetid så är man seriöst nyfiken så är nog youtube ett bra ställe. Gäller ju dock att det är rätta sortens video så man faktiskt förstår för det är ju inte så stor skillnad.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Med tanke på att jag trodde att alla rena elmaskiner fungerade ungefär som makitan är jag nog fel person att fråga. Får jag gissa så är inte tillverkarna supersugna på att skriva ut väntetid så är man seriöst nyfiken så är nog youtube ett bra ställe. Gäller ju dock att det är rätta sortens video så man faktiskt förstår för det är ju inte så stor skillnad.
Här är min, både i auto och manuellt läge. Det märks inte så tydligt på filmerna kanske, men skillnaden på denna och den tidigare demonstrerade Makitan är att denna laddar på rekylen från förra skottet, så den är redo för nytt skott när man trycker nästa gång

 
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Med tanke på att jag trodde att alla rena elmaskiner fungerade ungefär som makitan är jag nog fel person att fråga. Får jag gissa så är inte tillverkarna supersugna på att skriva ut väntetid så är man seriöst nyfiken så är nog youtube ett bra ställe. Gäller ju dock att det är rätta sortens video så man faktiskt förstår för det är ju inte så stor skillnad.
Jo, jag trodde tvärt om alla nyare maskiner var pns, har använt en batterimaskin för 20 år sedan och den var hade rejäl väntetid. Har inga direkta planer att skaffa batteripickor men det är ju alltid bra att veta
 
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Jo, jag trodde tvärt om alla nyare maskiner var pns, har använt en batterimaskin för 20 år sedan och den var hade rejäl väntetid. Har inga direkta planer att skaffa batteripickor men det är ju alltid bra att veta
Ja vem vet, min makita är inte ny men den ser exakt likadan ut och heter lika (tror jag) men egentligen är det väl inget som säger att dom inte uppdaterat maskinen. Min åsikt är dock fortfarande att det inte spelar någon som helst roll för denna sorts maskin ;)
 
  • Gilla
pyro och 1 till
  • Laddar…
H
Dom billigare brukar va vänta tid på.
Sencon är fin då den laddar fjädern på returen.
Så är det väl komprimerad gas på den med för att alltid ha samma slagkraft om batteri är tomt eller fullt.
För att spiken ska hamna på samma djup.

någon av de billigare pickorna blir segare ju tommare batteri blir.
 
P
Sencon är ju en fin pistol iof,men på en listpistol är det väl sällan behov av automateld på det sättet,likt en pistol för pappspik tex.
 
Handyman 1 skrev:
Sencon är ju en fin pistol iof,men på en listpistol är det väl sällan behov av automateld på det sättet,likt en pistol för pappspik tex.
Nej, det vore fruktansvärt för pappspik (har precis spikat ett helt tak med Senco), troligen därför det inte finns batteripuffror för just pappspik. Inte vad jag sett iaf. Men ändå, skillnad att få vänta lite på nästa spik och att få vänta på att något händer när en trycker, även för listning med dyckert. Jag brukar sätta 4 mm ply som baksida på köksskåp med 20 mm 18 Ga och det vore segt utan semiautomateld så där skulle jag nog inte använda batteri alls även om jag hade.
 
H
Brukar använda min när man salar ut för lister ibland och då är det gott att den laddar på returen.
Kan man bara puffra på
 
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Jag brukar sätta 4 mm ply som baksida på köksskåp med 20 mm 18 Ga och det vore segt utan semiautomateld så där skulle jag nog inte använda batteri alls även om jag hade.
Batteridyckertpistoler har inga fördelar över tryckluft när man jobbar i garaget/snickeriet och jag drömmer om en 1.6mm att ha för sånt då det är faktiskt där jag använder min mest. Hade jag inte fått ett så jäkla bra pris på min så hade jag säkert köpt en vid det här laget och varit gladare för det.

Listerna i mitt hus är mycket mindre intressant om du frågar mig ;)
 
P
nanowire nanowire skrev:
Nej, det vore fruktansvärt för pappspik (har precis spikat ett helt tak med Senco), troligen därför det inte finns batteripuffror för just pappspik. Inte vad jag sett iaf. Men ändå, skillnad att få vänta lite på nästa spik och att få vänta på att något händer när en trycker, även för listning med dyckert. Jag brukar sätta 4 mm ply som baksida på köksskåp med 20 mm 18 Ga och det vore segt utan semiautomateld så där skulle jag nog inte använda batteri alls även om jag hade.
Man måste ju sikta när man listar,inte bara panga på:) såg att dewalt faktiskt har en pappspikpistol också,3spik/sek,ganska bra ändå.
 
Kan flika in att dewalt är peka vänta skjut i singel mode, i automateld läge så drar svänghjulet igång när man håller in avtryckaren och då är det bara att åka. Personligen lider jag inte av att "vänta" i singel mode, men det kanske är en vanesak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.