vad är det för dyckertpistol du har?
 
pbengtsson skrev:
vad är det för dyckertpistol du har?
En liten från Harald som jag köpt där på rea för 180kr typ.
Den behöver melllan 4,5 o 6 i tryck och bankar in all typ av lågpris dyckert som jag stoppat in. För en sällananvändare som mig själv så räcker det jättelångt.
 
För ~$144 (+tull och moms och ev. andra småavgifter) får man en Senco FP18MG från USA.
Alltså runt 1000 lappen för en pistol som kostar minst 2-2½ggn mer i vårt underbara land.
 
Nimajneb skrev:
Att höra att en dyr maskin kräver både högt tryck o dyr spik att fungera ger mig 70-tals vibbar av amerikanska bilar...
Det där med dyr spik menar jag är ett personligt val. Kör du med skitspik om du vill, de kommer garanterat fungera lika bra/dåligt i den fina "amerikapickan" som i den mer uppenbart asiatiska. Jag kör personligen med spik från en tillverkare jag känner igen.
 
phl skrev:
Det där med dyr spik menar jag är ett personligt val. Kör du med skitspik om du vill, de kommer garanterat fungera lika bra/dåligt i den fina "amerikapickan" som i den mer uppenbart asiatiska. Jag kör personligen med spik från en tillverkare jag känner igen.
Håller med till 110%, det tråkiga som jag reagerade på var att pickan krävde bra spik, mao så har man isåfall ingen valfrihet.
 
Varför överhuvud taget vill man spika med skräpspik?
 
För att det inte är någon skillnad förutom priset som är 5-dubbelt på "finspik"?
 
Vad är skräpspik???

Själv är jag väldigt kräsen med spik o skruv utomhus och då är det spikens benägenhet att ruttna bort jag tänker på. Ytterligare ett kriteria är att spiken inte ska böja sig för minsta lilla motstånd.

Kommer vi däremot inomhus och pratar korta dyckert så vet jag inte hur man ska klassa skräpspik. Finns säkert några taskiga varianter men jag har aldrigt haft problem med lågpris dyckert och därför har jag inte sett någon anledning till att köpa dyrt.
 
Nimajneb skrev:
2009 tycker jag en dyr picka ska vara energieffektiv och kunna klara alla spikar man stoppar in i den utan att glutta på prislappen.
Kan inte låta blir: Energieffektiviteten är ju faktiskt avhängt på BÅDE arbetstryck och mängden förbrukad luft.
 
Nimajneb skrev:
Vad är skräpspik???

Själv är jag väldigt kräsen med spik o skruv utomhus och då är det spikens benägenhet att ruttna bort jag tänker på. Ytterligare ett kriteria är att spiken inte ska böja sig för minsta lilla motstånd.

.
Den typ av spik som ruttnar bort och böjer sig tänkte jag mig som skräpspik.
 
phl skrev:
Kan inte låta blir: Energieffektiviteten är ju faktiskt avhängt på BÅDE arbetstryck och mängden förbrukad luft.
Helt rätt, mao direkt ekvivalent till förbrukad volym sedan skall naturligtvis pistolens verkningsgrad läggas på för att få ut någon form av mätetal för spikande.
MEN jag tror, kan ha fel, att med en vanlig kompressor som kanske kan trycka upp 8kilo har en högre verkningsgrad i det lägre registret, mao den kräver mer energi för packa 1dm3 luft in i en behållare som är har ett tryck på 6kilo än en med ett tryck på 4kilo.
 
Det är vi nog helt överrens om. Inte desto mindre kände jag för att leka Herr Duktig ;)
 
FredrikR skrev:
För ~$144 (+tull och moms och ev. andra småavgifter) får man en Senco FP18MG från USA.
Alltså runt 1000 lappen för en pistol som kostar minst 2-2½ggn mer i vårt underbara land.
Vart?

Kommer det till närmsta utlämningsställe?
 
Jag beställde min från tools-plus och fick leverans hem, nu var det iofs. några år sedan.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.