Hej! Efter mycket läsande här (tack alla ni tidigare trådskapare och ni som svarat) gav jag mig ut på outforskat vatten. I mitt fall är det att sätta upp och dra rör till en badkarsblandare.

Efter att det gått lite för bra med montering av blandarfäste och bockning av rör så stöter jag på problem. I instruktionen för blandarfästet står det att rör in skall vara Dy15. Lekman som jag är tänkte jag att det måste vara 15mm rör, men icke. Rören är för stora :confused: Med max någon mm. Vad i hela friden är ett Dy15-rör? Vad kan jag använda mig av för att gå från 15mm rör till Dy15? Hjälp mottages tacksamt.

• Instruktionsmanual för montering av badkarsblandare med märkningen Dy15 på röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blandarfäste med rör på kakelvägg, rören matchar ej blandarfästets storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

F fjell skrev:
Hej! Efter mycket läsande här (tack alla ni tidigare trådskapare och ni som svarat) gav jag mig ut på outforskat vatten. I mitt fall är det att sätta upp och dra rör till en badkarsblandare.

Efter att det gått lite för bra med montering av blandarfäste och bockning av rör så stöter jag på problem. I instruktionen för blandarfästet står det att rör in skall vara Dy15. Lekman som jag är tänkte jag att det måste vara 15mm rör, men icke. Rören är för stora :confused: Med max någon mm. Vad i hela friden är ett Dy15-rör? Vad kan jag använda mig av för att gå från 15mm rör till Dy15? Hjälp mottages tacksamt.
Levererades blandaren med kopplingar?
Det ser ut som de kopplas in med halvkopplingar och då bottna inte rören i koppling snarare de ska sitta jämt med planytan (Med 15mm rör i alla fall).
Halvkoppling ser ut som https://www.vvsochbad.se/vatette-halvkoppling-forkromad-15-mm-x-r15-570103

• Gilla
marcus7601
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Levererades blandaren med kopplingar?
Det ser ut som de kopplas in med halvkopplingar och då bottna inte rören i koppling snarare de ska sitta jämt med planytan (Med 15mm rör i alla fall).
Halvkoppling ser ut som [länk]
Det har u helt rätt i! Tack vare din frågeställning så kontrollerade jag närmare vad jag fått och det verkar som att jag inte fick med kopplingar som enligt spec skall ingå (https://www.gustavsberg.com/se/prod...romad-massing-for-utanpaliggande-rordragning/). Tillbaka till inköpsställen och se om jag kan få det löst. Tack för hjälpen!

Rören skall vara med ytterdiameter 15 mm.
Så du behöver en halvkoppling med oftast 22mm till/15 invändig gänga.

Tack för att du tog dig tid att svara @Silver78!

Problemet är löst sedan en tid tillbaka och det enda som saknades var just en halvkoppling. 15mm rören hade jag redan dragit fram så lösningen var enkel nu när jag vet vad en halvkoppling är :)

F fjell skrev:
Tack för att du tog dig tid att svara @Silver78!

Problemet är löst sedan en tid tillbaka och det enda som saknades var just en halvkoppling. 15mm rören hade jag redan dragit fram så lösningen var enkel nu när jag vet vad en halvkoppling är :)
O så var det här med att kolla hur gamla inläggen är.

• Gilla
fjell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.