Byggahus.se
Vi har haft en brandkontroll för att kolla vår öppet spis i vår 50 t hus. Mannen sa att vi behövde ta bort ett trä låda som är fastnat till murstocken i viden. När jag tog bort gipset runt lådan och tittade inne såg jag att det finns gamla ventilation rör. Grannen sa att rören kan innehåll asbest och nu är jag orolig. Vår andra grannar har haft ingen rekommendationer att ta bort lådan?! Kan dom rören som kanske har asbest blir farligt om lådan är inte ”luft tight”? Tack på förhand och hoppas min svenska var inte så dåligt!
 
Du bör nog ta ett par foton på hur det ser ut för att få svar. Och det är nog en isolering där med.
 
H Hoopersam skrev:
Vi har haft en brandkontroll för att kolla vår öppet spis i vår 50 t hus. Mannen sa att vi behövde ta bort ett trä låda som är fastnat till murstocken i viden. När jag tog bort gipset runt lådan och tittade inne såg jag att det finns gamla ventilation rör. Grannen sa att rören kan innehåll asbest och nu är jag orolig. Vår andra grannar har haft ingen rekommendationer att ta bort lådan?! Kan dom rören som kanske har asbest blir farligt om lådan är inte ”luft tight”? Tack på förhand och hoppas min svenska var inte så dåligt!
Oavsett innehållet är asbest ofarligt så länge du inte sågar eller borrar i det och andas in dammet.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Här finns bilder av lådan, gips och rör.
 
  • Öppen väggskåpsdörr i hörn, avslöjar inre struktur, nära schackrutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trasig kartong med flagnande yta, otydlig bakgrund, låg belysning, och textur synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruten kartongkant, ihoppressad, textur, skräp i bakgrunden, oskarpt, inomhus, mörkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme, träbjälkar, isolering och tegelsten. Byggavfall eller renoveringsspill. Otydlig, möjligen undergolv eller vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan den här gips blir asbest?
 
H Hoopersam skrev:
Kan den här gips blir asbest?
Nej, ej asbest.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
namnbyte
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oavsett innehållet är asbest ofarligt så länge du inte sågar eller borrar i det och andas in dammet.
Vill tillägga;

Och till på det är asbest inte speciellt dödligt vid enstaka exponering heller, som exempelvis att riva bort rörböjar med asbest isolering eller eternitkanaler vid ENSTAKA tillfällen. Men så klart ska man inte vara dum i huvudet undertiden, andningsskydd och våttorka ett tag efteråt är ändå att föredra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
H Hoopersam skrev:
Här finns bilder av lådan, gips och rör.
Gipset behöver du inte bry dig om, aldrig hört talas om asbest inblandat där.

Inne i lådan tycker jag mig svagt och kanske kunna skymta en eternitkanal, speciellt då du nämner ventilation, men behöver bättre bild för det. Även om det skulle vara eternitrör där inne är det helt säkert att flytta bort isoleringen och fota närmre, om det är eternitrör är asbesten bunden/fast i röret så att säga och kan inte frigöras såvida du inte gör åverkan på röret (slipar eller knäcker det)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
Ta bort trälådan och bygg en ny med stålreglar och fibercementskiva. Låt ventilationskanalen vara så är det inga problem.
Som skrivits i tråden så är asbetsfibrer i eternitrör bundna så länge du inte sågar i dem eller slår hål på dem. Om du känner dig osäker ändå, köp en halvmask och ha en engångsoverall och monteringshandskar medan du arbetar som du sedan slänger (overall och handskar alltså, masken behåller du men tvättar av)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.