Kan någon kunnig hjälpa mig med denna fråga:
Behöver badrummet förses med ytterligare golvbrunn trots att den egentligen inte behövs?
Se bifogad skiss.
Min fråga gäller om jag helt enkelt kan begränsa behovet av att bygga fall i övriga delen av badrummet genom att bygga in duschhörnan med en sarg och duschväggar i glas?
Behöver badrummet förses med ytterligare golvbrunn trots att den egentligen inte behövs?
Se bifogad skiss.
Min fråga gäller om jag helt enkelt kan begränsa behovet av att bygga fall i övriga delen av badrummet genom att bygga in duschhörnan med en sarg och duschväggar i glas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror (men är inte säker) att om du sätter en sarg i golvet så måste du ha en brunn utanför sargen också.
Om du får en vattenläcka eller vatten kommer utanför duschen då kan det inte rinna ner i en brunn.
Så öppen dusch 1 brunn, fast sarg i golvet 2 brunnar.
Med reservation för att jag har fel.
Om du får en vattenläcka eller vatten kommer utanför duschen då kan det inte rinna ner i en brunn.
Så öppen dusch 1 brunn, fast sarg i golvet 2 brunnar.
Med reservation för att jag har fel.
Det ska finnas en tråd om just detta upplägg (men jag hittar den inte just nu), där sa det att det var det OK att göra som TS planerar. Det viktiga är att inte ha bakfall i övriga delen så ev. läckage INTE rinner mot dörröppningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Hade den tråden med en tvättmaskin?Jonatan79 skrev:
https://www.gvk.se/branschregler/fr...finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga/
https://www.gvk.se/branschregler/fr...kt/maste-det-finnas-en-golvbrunn-i-tvattstuga
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Som jag ser det är det väsentligt att denna tråd handlar om ett badrum med tvättmaskin.Jonatan79 skrev:
Men det bästa är ju att fråga sitt försäkringsbolag för det är ju trots allt så att man vill att de ska betala ut pengar om det blir en skada och inte sätta sig på tvären för att det är ett badrum med avvikelse.
Varför sarg när du har duschväggar? Blir dyrare och mer smuts kommer samlas där.V view99 skrev:Kan någon kunnig hjälpa mig med denna fråga:
Se bifogad skiss.
[bild]
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ska badrummet byggas eller är det redan byggt enl. gällande Branschreglerna?V view99 skrev:Kan någon kunnig hjälpa mig med denna fråga:
Se bifogad skiss.
[bild]
Om det ska byggas så bygg med rätt golvlutning, möjligt att det räcker med en golvbrunn.
Själva har vi 2 golvbrunnar men det beror mer på att ev. vatten försvinner snabbare.
Läs branschreglerna så får du svar om det behövs fler golvbrunnar,
Du kan ju även ringa GVK eller Säker Vatten och fråga.Var sitter inspektionsluckan? Antar att rören är inbyggda i väggarna?
Redigerat:
Min idé är att golvet ska vara i höjd med befintligt golv utanför badrummet. Det ska vara slätt utan fall, och det blir enbart i duschhörnan som fall byggs. Lite som när man monterar in en duschkabin i ett befintligt utrymme.BirgitS skrev:
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Så som jag förstår branschreglerna betyder en tvättmaskin att det ska finnas en golvbrunn dit vatten från den kan rinna när vattenanslutningen eller någon av slangarna går sönder.V view99 skrev:
Även med en duschkabin så är branschreglerna tydliga med att det ska finnas en golvbrunn dit vatten ska kunna rinna.
Men som sagt hör med ditt försäkringsbolag eftersom det är från dem du vill ha ersättning och då inte vill ha några avvikelser. Eller så får du acceptera att önskemål om avsaknad av golvbrunn och inget fall medför att du riskerar att stå utan ersättning utifall att det blir en skada pga. avvikelsen, t.ex. orsakad av tvättmaskinsvatten som rinner över till nästa rum.
Det finns även en branschregel om att tätskiktet vid tröskeln ska vara 2 cm högre än vid golvbrunnen och det kan vara svårt att åstadkomma det utan fall utanför duschen, eller så blir tröskeln onödigt hög.
Klicka här för att svara