Köpt en liten sommarstuga där vi nyligen bytt till en varmvattenberedare på 50l.
Vi har ett problem med duschningen som även var innan vi bytte varmvattenberedaren.
Det tar lång tid innan vattnet i duschen blir varmt, man måste vrida upp ganska högt innan det händer ngt.
Sen när det väl kommer varmvatten så är det svinvarmt direkt, inget mellanläge alls.
Det är ganska jobbigt faktiskt. Vad kan det bero på?
Vi har ett problem med duschningen som även var innan vi bytte varmvattenberedaren.
Det tar lång tid innan vattnet i duschen blir varmt, man måste vrida upp ganska högt innan det händer ngt.
Sen när det väl kommer varmvatten så är det svinvarmt direkt, inget mellanläge alls.
Det är ganska jobbigt faktiskt. Vad kan det bero på?
Förväxlade varm och kallvattenledningar in i blandaren.
Edit: Fast då blir det omkastad funktion, men man får ut antingen hett eller kallt vatten, inget där emellan.
Edit: Fast då blir det omkastad funktion, men man får ut antingen hett eller kallt vatten, inget där emellan.
Termostaten som är dålig eller behöver ”motioneras” vrid upprepade gånger på temp inställningen fullt mellan varmt och kallt medans du spolar. Funkar inte det så får du byta termostatventilen i blandaren, eller ta ut den för lite motion och insmörjning med armaturfett.
Tack för tips!GoC skrev:
Har provat att vrida från kallast, till varmast och fram och tillbaks, motionera som du säger.
Blandaren hänger verkligen med bra, det blir kallt på kallaste och varmt på varmaste och det går snabbt.
Men...allt däremellan blir pannkaka.
När jag har den på varmaste och vrider nedåt steg för steg så är det fortfarande svinvarmt ända tills jag når ändstationen neråt, det är först då det blir kallt igen
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Kanske blandaren är gammal och dålig. De är lätta att byta. Jag har några fabriksnya, skicka mig et PM
Okej!T Thomas_Blekinge skrev:
Den är relativ ny och fräsch egentligen.
Men vad kan de tyda på att det kan vara för fel?
Hur lätt är det att byta blandare om man har tummen mitt i handen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör inte påverka funktionen, men det medför ju att ledningarna växlas.
Jo, den sitter uppochner. Kontrollera så att varmt och kallt kommer in rätt, som någon redan påpekat. Annars ska inte funktionen påverkas att att den sitter vänd, blir lite ologiskt med reglagen bara.
Vad jag menade var att det faktum att den sitter uppochner inte påverkar. Men det medför ju att ledningarnas position växlas. En teori som jag lyfte redan i trådens första svar.
Okej, detta låter ju spännande.M meckis skrev:
Ska försöka vända på den helt enkelt.
Stänga av vattnet, lossa, vända, skruva tillbaks.
Det borde man väl fixa
Kolla vilken ledning som är varm respektive kallvatten först.