11 666 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Dumma silar i nya diskhoar
Vi har den från intra och den är inte bra. Fastnar skit mellan i flärparna och då tömmer vi den ofta
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om jag får vara lite filosofisk så här på torsdagskvällen så skulle jag vilja citera Joseph Heller:
Every change is for the worse
Från Good as Gold
När jag skulle ha en "ny" diskbänk år 2010 hittade jag en gammal, oanvänd, på blocket 10 mil bort.
Efter att ha köpt nya "silar" var den precis som jag mindes från förr.
Korgventil, nej tack! Ett djävulens påfund
Every change is for the worse
Från Good as Gold
När jag skulle ha en "ny" diskbänk år 2010 hittade jag en gammal, oanvänd, på blocket 10 mil bort.
Efter att ha köpt nya "silar" var den precis som jag mindes från förr.
Korgventil, nej tack! Ett djävulens påfund
Känner att jag oxå skulle behöva en sil. 
Hopplöst med dessa "nya".
Men för att ta upp lite frågor igen... Skrapa av tallriken fungerade ju förut, men nu när matavfall ska ner i en brun papperspåse går det ju inte att skrapa direkt ner i påsen om det finns sås eller liknande på tallriken. För då löser ju påsen upp sej. Alltså återstår att skrapa i hon och få alla ärtor och annat smått att fastna i avloppet.
Måste använda vaskrensaren och trycka ner maten då och då i avloppet (eller om den åker upp) borde ju då vara bättre med en avfallskvarn?
Bilden föreställer en brun påse för matavfall som blivit upplöst av blöt mat.
Hopplöst med dessa "nya".
Men för att ta upp lite frågor igen... Skrapa av tallriken fungerade ju förut, men nu när matavfall ska ner i en brun papperspåse går det ju inte att skrapa direkt ner i påsen om det finns sås eller liknande på tallriken. För då löser ju påsen upp sej. Alltså återstår att skrapa i hon och få alla ärtor och annat smått att fastna i avloppet.
Måste använda vaskrensaren och trycka ner maten då och då i avloppet (eller om den åker upp) borde ju då vara bättre med en avfallskvarn?
Bilden föreställer en brun påse för matavfall som blivit upplöst av blöt mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi komposterar själva så vi har ingen påse, men efter att jag tröttnade på att det hela tiden blev för blött i komposten så har vi numera ett durkslag står på en "rinnbricka" på diskbänken. Tallrikar med "blöt" mat spolas av så sås och sånt åker ner i avloppet, sen använder vi en diskhoskrapa för att ösa upp det i durkslaget där det får rinna av några timmar innan det hamnar i komposthinken.fubar skrev:Men för att ta upp lite frågor igen... Skrapa av tallriken fungerade ju förut, men nu när matavfall ska ner i en brun papperspåse går det ju inte att skrapa direkt ner i påsen om det finns sås eller liknande på tallriken. För då löser ju påsen upp sej. Alltså återstår att skrapa i hon och få alla ärtor och annat smått att fastna i avloppet.
Typ ett sånt här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På så vis är det komposterbara "lagom fuktigt" när det hamnar i komposten (istället för dyngsurt).
Visserligen hamnar då en del "komposterbart" i avloppet, men vi har i alla fall inga problem med stopp (det som går ner genom silen i diskhon är inte tillräckligt stort för att ge stopp).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden